השוק

המיליארדר דן גרטלר ממשיך להסתבך: מה מסתתר בהסכם עם קונגו?

איש העסקים דן גרטלר מנסה להשתחרר מהתדמית הבעייתית וחתם על הסכם עם יציאה מקונגו תמורת מיליונים ועוד זכות לתמלוגים. כעת ארגון משמר זכויות האדם משיב לו כי ההסכם מעלה שאלות קשות, ולמעשה ממשיך לגזול מאזרחי קונגו את משאבי המדינה שלהם 

איתן לויטס |  6
דן גרטלר (צילום יוטיוב)
בחודש שעבר חתם המיליארדר הישראלי דן גרטלר על הסכם עם קונגו, שבמסגרתו יצאו מהמדינה החברות בבעלותו, תמורת 240 מיליון אירו וסיוע בהסרת הסנקציות האמריקאיות שהוטלו עליו.
כעת, ארגון משמר זכויות האדם (Human Rights Watch), אחד הארגונים הבינלאומיים החשובים בתחום זכויות האדם בעולם, טוען כי ההסכם שנחתם מעורפל, מעלה שאלות קשות ולא ניתן לעיין באופן מלא בפרטים שלו, למרות שהובטחה להם טיוטה של ההסדר.
חלק מהשאלות שהעלו בארגון משמר זכויות האדם נוגעות לנכסים שהוא אמור להשיב לבעלות ממשלת קונגו. "במכתבך נכתב כי נכסי הכרייה והנפט בצפון מזרח קונגו שהחברה שלך תחזיר שווים 2 מיליארד דולר, אולם קבוצות חברה אזרחית בקונגו ומומחים פיננסיים אחרים אומרים שהנכסים שווים פחות בהרבה. לא ראינו מידע מאומת אמין, שקוף ובלתי תלוי שיעמיד את שווי הנכסים הללו על 2 מיליארד דולר. מידע כזה חיוני כדי להעריך את ההסדר ואת הערך האמיתי של הנכסים שיוחזרו לקונגו."
עוד נכתב כי אין שקיפות בנוגע לסכום של 240 מיליון אירו שסוכם עם ממשלת קונגו להשיב לו עבור ההשקעות הקודמות שבוצעו בנכסי הכרייה של המדינה. "לא פורסמה הערכה אמינה, שקופה ועצמאית של עלויות ההשקעה, וגם לא ניתן הסבר המפרט מדוע יש להחזיר את העלויות של חיפושים פרטיים על ידי מדינת קונגו ואנשיה."
עוד ע"פ ההסכם, גרטלר ימשיך לקבל תמלוגים משלוש מכרות נחושת וקובלט בקונגו שבבעלות החברות גלנקור ויוראסיאן ריסורסס גרופ. גובה התמלוגים מוערך בכ-1.8 מיליארד דולר לשני העשורים הקרובים. ארגון משמר זכויות האדם טוען כי פקידי ממשל בקונגו הטילו ספק בחוקיות של העסקה הזו, שעלולה לקחת מממשלת קונגו הכנסות נחוצות.

עוד הם מטילים ספק לגבי הלוואות וכספים שהוא דורש עליהם החזר מחברות ממשלתיות בקונגו, שנעשו בהסכמים שאינם מבוררים עד הסוף.
נזכיר כי גרטלר השיג את זכויות הכרייה היוקרתיות בקונגו בתחילת שנות ה-2000 בעקבות קשריו הקרובים עם השליט דאז לורן קבילה. בתמורה, סיפק גרטלר לקבילה ייעוץ ביטחוני, בין היתר באמצעות יוצאי צה"ל כאביגדור בן-גל ומאיר דגן.
בשנת 2017 הטילה ארצות הברית סנקציות על 52 גופים ואנשים שלדבריה פגעו בזכויות אדם ונגועים בשחיתות, בהם גם גרטלר. במסגרת ההחלטה הוקפאו נכסיו הנמצאים בתחום השיפוט של ארצות הברית ונאסר על אמריקאים לקיים עמו יחסי מסחר. בעקבות הסנקציות התקשה גרטלר להמשיך בעסקיו באפריקה ומחוצה לה.
משמר זכויות האדם תקף את גרטלר על רדיפה של כלי תקשורת ופעילי זכויות אדם: "אנו מודאגים מהפערים בין 'רוח השקיפות ושיתוף הפעולה' שאתה מעלה במכתבך לבין פעולותיך נגד קבוצות בחברה האזרחית. לדוגמה, במכתבך אתה 'מברך על תפקידה של החברה האזרחית והעיתונות החופשית'. יחד עם זאת, אתה או החברה שלך רדפו, וממשיכים לרדוף, בפעולות משפטיות פעילי זכויות אדם כמו הפלטפורמה להגנה על שחיתויות באפריקה (PPLAAF) ועוד ארגונים שכולם הטילו ספק בעסקאות שלכם בקונגו."
"יתר על כן, שני חושפי שחיתויות שהועסקו בבנק אפרילנד פירסט בקינשאסה שחשפו הלבנת הון לכאורה הקשורה בך וברשת שלך, הועמדו לדין על ידי הרשויות בקונגו ולאחר מכן נידונו למוות בעקבות הליך משפטי פגום. למרות שהם עומדים בפני עונש מוות, הלבנת ההון לכאורה שעליה דיווחו לא נחקרה. ההבנה שלנו היא שההסדר שביקשתם מאיתנו לאשר עשוי למעשה למנוע חקירות כאלה מכיוון שהוא גם יחסן אותך ואת החברות שלך מפני העמדה לדין בקונגו."
"אנו פתוחים לדון איתך באופן אישי", אמרו לו בארגון, "אבל כדי שפגישה כזו תהיה פרודוקטיבית, תצטרך להפסיק את כל ההליכים המשפטיים נגד פעילי זכויות אדם, וכלי תקשורת על ידי החברות שלך; גילוי פומבי מלא של הסכם הפשרה ונספחיו; הצהרה מלאה על כל ההחזקות העסקיות הנוכחיות שלך ושל החברות המסונפות שלך ו/או נציגי הכוח שלך וחשיפה מקיפה של כל החוזים העומדים בבסיס אותן אחזקות נוכחיות. פעולות כאלה מצדך יהוו בסיס לפגישה כזו."
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    תעזבו אותו
    אבי 03/2023/19
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הבן אדם החזיר 2 מליארב דולר מה אתם עוד רטצים ממנו שיהיה עני? הוא השקיע שם במשך 20 שנה את כל הכסף שלח מגיע לו קצת. תעזבו אותו.
    סגור
  • 4.
    דן, עזוב אותך, עם כישופים שאתה עושה יחד
    הרב בנאדם 03/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 3
    עם אבוחצירא זה לא יצליח לך. אתה יכול לקרוא לזה סגולה או ברכה, אבל גם הרב לא יעזור לך לשדוד מדינה. כמה הבטן שלך גדולה שאתה צריך הון של מדינה שלמה!? גם הקבה לא צריך עולות על חשבון הבריאה שלו, אל תהיה קין וותר.
    סגור
  • 3.
    יאללה.. שחררו ממנו כבר.. בשנים ההם מי הסתכל על קונגו (ל"ת)
    איתי 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    עוד ''יהודי'' שעושה רק בושות בעולם. . שירקב בכלא (ל"ת)
    חילוני גאה 03/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 4
    סגור
  • בושה
    חיים 11/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה בושה דן הוא אחד היהודים הכי אמיצים וישרים בעולם איש צדיק אמיתי שעושה חסד יום ולילה לפני שאתה כותב תבדוק על סך תרומותיו שעומדות על מליארדים
    סגור
  • 1.
    גרטל
    שי 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    גרטל היקר קונגו זה לא מישחק ילדים ולהסבך עם החוק במיוחד שאתה יהודי אתה מסכן את החיים שלך היום אתה גרטל ומחר אתה עלול להיות בסיפור של הנזל וגרטל
    סגור