השוק

שוק הנדל"ן מתקרר: הציבור לקח משכנתאות 6.5 מיליארד שקל

מנתוני בנק ישראל עולה כי בינואר לקח הציבור משכנתאות בהיקף כספי כולל של 6.5 מיליארד שקל, מיליארד שקל פחות מחודש דצמבר וזה אומר שהריבית מתחילה להשפיע על השוק 
ניצן כהן |  3
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, Magma Images, vecteezy)
שוק הנדל"ן ממשיך להתקרר. מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש ינואר לקח הציבור הישראלי משכנתאות בהיקף כספי כולל של 6.5 מיליארד שקל. מדובר בנקודת שפל של התעשיה לאחר שבחודשים נובמבר ודצמבר לקח הציבור 7.5  מיליארד שקל מידי חודש.
הסיפור הגדול של שוק הנדל"ן הוא צד הביקוש בעיקר והממשלות השונות לא הצליחו להדביק את הביקושים באמצעות הגדלת ההיצעים. שונה הממשלה הקודמת ששיחררה לשוק 60 אלף יחידות דיור ובכך שברה שיא בהתמודדות הממשלתית עם משבר הדיור.

בינתיים ומאז חודש מרץ 2022 הריבית עולה והיא צפונה להמשיך לעלות. ככל שהריבית עולה הרי שהציבור מתקשה לקבל משכנתאות מאחר והוא נפגע פעמיים. פעם אחת מעליית מחירי הדירות מה שמחייב רוכש דירה בישראל להביא יותר הון עצמי ובפעם השניה נפגע הצבור מעליית הריבית מה שמקשה על ההחזר החודשי וככה הציבור מתקשה לעבור חיתום בנקאי.
צריך לזכור שמעבר לכל דבר שקשור בעולם הריבית (צד הביקוש) הרי שהמערכת הבנקאית מקשיחה א תנאי החיתום על המשכנתאות ואם רק לפני השנה המערכת הקלה על אנשים שהיו גבוליים בכל הנוגע לחיתום המשכנתאות הרי שכעת, בשל העלייה בסיכון הכלכלי בישראל, הבנקים מעדיפים להקשיח עמדות ומכאן מקשיחים את תנאי החיתום על משכנתא.
צריך לזכור שהפעם האחרונה בה נלקחו כ-6 מיליארד שקל בחודש משכנתאות הייתה בחודש אוקטובר 2022, אז יוחסה ההאטה בתחום המשכנתאות בתקופת החגים ובמיעוט ימי העבודה. כעת מייחסים את מיעוט המשכנתאות לירידה בכושר ההחזר של הציבור הישראלי ובהקשחת תנאי החיתום.
ד"ר מרים שוורץ זיו, מרצה בכירה למימון בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה העברית וחברה ב"צוות המומחים" של חברת אלדר משכנתאות.
"ככל שריבית בנק ישראל עולה, ההחזר החודשי שלוקחי המשכנתאות נדרשים להחזיר עולה. בשל עליה זו, פחות אנשים יכולים להרשות לעצמם לרכוש דירה, הביקוש לדיור יורד, ומחירי הדירות יורדים. הירידה במחירי הדירות אינה תופעה ייחודית לישראל. בשנה האחרונה מחירי הדירות יורדים ברחבי העולם, בין השאר בארה"ב, באנגליה, ובגרמניה, מדינות שגם הן חוו עלית ריבית משמעותית".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    חיסלו את הדור הצעיר ומעמד הביניים
    שמוליק 02/2023/13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אלו שלא היה להם דירה מעולם לא יצליחו לקנות אחת. אלו שיש להם דירה עם משכנתא מנופחת יאבדו אותה בקרוב
    סגור
  • 2.
    אינפלציה
    אור 02/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אמיר ירון לא יודע להבדיל בין שכבה חלשה לבין שכבה חזקה אני חסכתי כל שקל בשביל לקנות בית והמשכורת שלי כמעט כולה הולכת למשכתנא בסופו של דבר כל עוד מעלים ריבית ומקשים על האזרחים זה הגרור להרס רב על המדינה כדי לעצור את העליית הריבית לפני שזה הצא מכלל שליטה
    סגור
  • 1.
    הצחקתם לי את השמוליק
    מוצי 02/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ושמוליק לא צוחק בדרך כלל
    סגור