השוק

הראל מעריכה: לא פוסלים עוד שתי העלאות ריבית בארה"ב

עופר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בחברת הביטוח הראל מעריך שהנתונים החזקים של הכלכלה האמריקאית וניתוח דבריו של יו"ר הפד, ג'רום פאוול, מובילים למסקנה שקיימת סבירות לא מבוטלת שהריבית בארה"ב תעלה עוד פעמיים
ניצן כהן |  1
עופר קליין (צילום יונתן בלום)
עופר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בחברת הביטוח הראל מעריך שלאור הנתונים החזקים של הכלכלה האמריקאית וניתוח דבריו של יו"ר הפד, ג'רום פאוול, הרי שיש סבירות לא מבוטלת לכך שהריבית בארה"ב תעלה עוד פעמיים לפחות.
"למרות עליית הריבית המהירה ביותר מזה כ-40 שנה, נתוני שוק העבודה בארה"ב ממשיכים להיות מרשימים; סך המשרות הפנויות בדצמבר הפתיע כלפי מעלה ועלה ל-11 מיליון.

"משמעות הדברים היא שיש בארה"ב כמעט 2 משרות פנויות על כל מובטל (להשוואה בישראל יש 0.8 משרות פנויות על כל מובטל). בנוסף, דוח התעסוקה הראשוני לינואר היה טוב בהרבה מהערכות המוקדמות כאשר נוספו כ-520 אלף משרות חדשות ושיעור האבטלה ירד ל-3.4%, הרמה הנמוכה ביותר מאז שנות השישים.
"השכר השעתי הממוצע אומנם התמתן ל-4.4 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים, אך זהו עדיין קצב גבוה. שוק העבודה ההדוק והמשך עליית השכר תומכים באינפלציית ליבה גבוהה ובכך גם יחייבו את הבנק המרכזי להשאיר את הריבית גבוהה למשך כל השנה.
גם סנטימנט החברות מצדד בכך, כאשר מדד מנהלי הרכש של מכון ISM לענפי השירותים היה חזק מההערכות המוקדמות כאשר זינק ל-55.2 נקודות בינואר. התיקון מחזק את ההערכה שלנו מהחודש הקודם שמזג האוויר הקר מהרגיל בדצמבר גרם לירידה החריגה במדד, והנתון לינואר משקף בחלקו פיצוי על כך.
"יחד עם זאת" אומר קליין כי "לא הכל אופטימי, כאשר המדד המקביל לענפי התעשייה (בעל משקל פחות משמעותי לכלכלה אבל מתואם יפה בעבר עם תקופות מיתון) המשיך להצביע על התכווצות זה החודש השלישי ברציפות כאשר ירד ל-47.4 נקודות.
"הבנק המרכזי בארה"ב העלה את הריבית בפעם השמינית ברציפות, אבל "רק" ברבע נקודת אחוז ל-4.75%-4.50%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2007. הנגיד ציין שהם מעודדים מהירידה באינפלציה והם שוקלים מתי אפשר יהיה לסיים את התהליך, אך גם הדגיש שהם מצפים שהריבית תישאר גבוהה לזמן ממושך לאור אינפלציית השירותים הגבוהה.
"החלטת הריבית ודברי הנגיד, לצד הנתונים החזקים שפורסמו לאחרונה מחזקים את דעתנו שנראה עלייה נוספת של רבע נקודת אחוז בהחלטה הבאה במרץ ואנו לא פוסלים עלייה נוספת במאי, דבר התלוי בנתוני האינפלציה ושוק העבודה שיתפרסמו עד אז" סיים קליין.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לומר
    רוצה 02/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שהשוק בורח לכם למעלה?
    סגור