השוק

נבחרת הכלכלנים: התחזית המלאה לשבוע הכלכלי הדרמטי

האם הפדרל ריזרב יעלה שוב את הריבית בארה"ב? ומה תהיה החלטת נגיד בנק ישראל לקראת סוף החודש? נבחרת הכלכלנים עם כל התחזיות לדרמה בארה"ב ובישראל
מערכת ice | 
נבחרת הכלכלנים - גיל בפמן, עופר קליין, אורי גרינפלד, יונתן כץ, ויקטור בהר (צילום shutterstock, אורן דאי, יונתן בלום, רמי זרנגר, צביקה דור, ענבל מרמרי)
גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי מעריך כי לקראת סוף החודש, בהחלטה של נגיד בנק ישראל, נראה כי תהיה עלייה נוספת של הריבית אם כי בשיעורים פחותים יותר של 0.25% כשהריבית תגיע לרמה של 4%. לדבריו, הריבית הגבוהה תישאר במהלך שנת 2023, בתרחיש המרכזי. אך במקרה של התממשות תרחיש פסימי, שמקורו במשק המקומי בכלכלה העולמית או בשילוב של גורמים, הריבית עלולה אף להיות גבוהה יותר.
בכל הקשור לעליית מחיר הנפט בעולם: מחירי הנפט המשיכו לעלות בשבוע האחרון, ומחיר חבית נפט מסוג BRENT הגיע לכ-85.63 דולרים לחבית, והצפי לטווח הבינוני להערכתו הוא כי המחיר לחבית מסוג ברנט צפוי לרדת במהלך 2023, לרמה של סביב כ-80-85 דולר לחבית.

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות פסגות, מתייחס להחלטת הפדרל ריזרב אם להעלות עוד את הריבית, ואומר כי לאור חולשת נתוני המקרו בארה"ב קשה לראות המשך תהליך העלאת הריבית מעבר להעלאה הקרובה - שלדעת חזאים והן החוזים הפד יעלה את הריבית ב-0.25% לרמה של 4.75%. להערכת גרינפלד, למרות הכל, לא סביר שנראה בקרוב את הפדרל ריזרב מוריד את הריבית. לדבריו: "הפד מבין שהמדיניות שלו קרובה למיצוי וצפוי לסיים עם העלאות הריבית. נכון, עדיין מוקדם מדי כדי שהפד גם יחל לשקול הפחתות ריבית, זה צפוי לקרות רק לקראת סוף השנה, אבל בהחלט מדובר על חדשות טובות מבחינת השווקים".
יונתן כץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות לידר שוקי הון מעריך החלטת הפד להעלות הריבית תהיה ברמה של 0.25% לרמה בסיסית של 4.5% עד 4.75%. לדבריו, המצב יישאר כך והפד לא ימהר להוריד את הריבית כל עוד האינפלציה לא חוזרת ליעד של 2%. למרות שצפויה המשך התמתנות באינפלציה בארה"ב, לחצי האינפלציה במחירי השירותים לא ייעלמו בקרוב. בנוסף, חזרתה של סין לפעילות כלכלית רגילה (או כמעט רגילה, עם צמיחה סביב 6%-5%) עלולה להביא לעלייה מחודשת במחירי הסחורות בכלל ובמחירי האנרגיה בפרט. בסביבה זו, למרות התמתנות בפעילות ועלייה מסוימת באבטלה, הפד יתקשה להוריד את הריבית, גם ב-2024.
ומה יהיה בישראל? לדברי כץ, בעקבות העצבנות בשווקים בישראל מתחזקת ההערכה שהריבית תעלה ל- 4% בהחלטה הקרובה והוא מוסיף כי תתכן העלאה נוספת ל-4.25%
עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים העריך שבוע שעבר כי הפדרל ריזרב ימשיך בהעלאות הריבית בפעימה נוספת של 0.25%, ומוסיף שפאוול יאותת לשווקים שתהליך עליית הריבית עדיין לא הסתיים, במיוחד לאור אינפלציית השירותים הגבוהה וחוזקו של שוק העבודה שבא לידי ביטוי גם בשבוע האחרון בירידה מפתיעה נוספת במספר הדרישות השבועיות לדמי אבטלה.
ומה המצב בישראל? לדברי קליין, בנק ישראל יעלה את הריבית "רק" ב-0.25% בהחלטה הבאה בעוד כחודש, אך לא יתחייב שהתהליך הסתיים במיוחד לאור אינפלציית השירותים הגבוהה והמשך הלחצים לעליית השכר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה