השוק

מחירי הדלק ימשיכו לזנק? אלו ההערכות בבנק לאומי

המלאי בארה"ב עלה ביותר מעשרה מיליון חביות, וצפוי לחוות תמורות שונות במהלך 2023 כך שבסך הכל לתחילת השנה הבאה צפוי איזון בשוק. הגז הטבעי לעומת זאת, במגמות מעורבות בין אירופה לארה"ב
מערכת ice |  1
גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי (צילום אורן דאי, פלאש 90, Magma Images)
גיל בפמן, הכלכלן הראשי בבנק לאומי מתייחס הבוקר למחירי הנפט שעלו בשבוע האחרון עד למצב שרמת מחיר לחבית נפט מסוג BRENT הגיעה ל-78.65 דולרים. זאת, על רקע הקלת מדיניות "אפס קורונה" בסין אשר הביאה לסימנים ראשוניים לתחילת ההתאוששות בביקושים המקומיים.
דו"ח מצב הנפט השבועי של ה-EIA בארה"ב הראה כי מלאי הנפט הגולמי המסחרי עלה ב-10.2 מיליון חביות בשבוע שהסתיים ב-9/12/2022 ל-424.1 מיליון חביות. לצד זאת, מלאי הדלק והתזקיקים המשיך לגדול, מה שעשוי להביא בהמשך להאטה נוספת בביקושים של בתי הזיקוק לנפט גולמי.
להערכת ה-EIA, מלאי הנפט הגלובלי יתכווץ במחצית הראשונה של 2023 בכ-200,000 חביות ביום, אך המלאי יחזור להתמלא במחצית השנייה של 2023 בכ-700,000 חביות ביום כך שבסה"כ מלאי הנפט בסוף שנת 2023 צפוי להיות גבוה יותר מהרמה הצפויה להיות בסוף שנת 2022.
תחזית זו תומכת בעלייה מתונה יותר של מחיר הנפט במהלך 2023 ולהערכת ה-EIA המחיר הממוצע של חבית BRENT בשנת 2023 צפוי להיות כ-92 דולרים. פעילות ההולכה בצינור הנפט Keystone Pipeline, המקשר בין שדות הנפט בקנדה לבתי הזיקוק בארה"ב, חזרה באופן חלקי במקטע שלא הושפע מהדליפה שהתרחשה בצינור.
במידה והתיקונים יארכו זמן רב, שוק הנפט והתזקיקים בארה"ב עלול להתהדק עוד, מה שעלול להביא לעלייה מסוימת במחירי הנפט ובעיקר התזקיקים בראשית 2023.
קבוצת OPEC+ הפחיתה את הערכותיה בנוגע לתחזית תפוקת הנפט שהקבוצה תצטרך לייצר בחודשים הקרובים ולהערכתה צפוי איזון בביקוש ובהיצע של שוק הנפט ברביע הראשון של 2023.
להערכתו של בפמן, קבוצת OPEC+ תשמור על מכסות הייצור הנוכחיות בראשית 2023, עד להתבהרות השפעת הסנקציות על שוק הנפט הגלובלי ועל האיזון שבין ההיצע והביקוש בשוק העולמי.
ההאטה בביקושים לדלק הביאה להמשך ירידת מחירי הדלקים לצרכן בארה"ב, אשר ירדו בשבוע זה בכ-3.6-4.5%. ירידת המחיר המתמשכת, נתמכת על ידי רמת מלאי הדלק הגבוהה.
הביקוש לדלק מטוסים נותר תנודתי מאוד, אך בתוך הטווח בו הוא מצוי בשנה האחרונה, והוא עלה לכ-1.8 מיליון חביות ביום. שגריר סין בארה"ב אף אמר כי סין צפויה להמשיך בהקלות על המגבלות של כניסת נוסעים מחו"ל, מה שעשוי להגביר את הביקושים של סין לנפט בעיקר בשל עליית הביקושים לדלק מטוסים.
לצד זאת, ההקלה במדיניות "אפס קורונה" בסין הביאה לעלייה משמעותית בביקוש לטיסות פנים, מה שמצביע על עלייה מוקדמת מהצפוי של הביקושים של סין לנפט. בהודו, הביקושים לתזקיקי נפט עלו בנובמבר ב-10%, בהשוואה לרמה המקבילה אשתקד, והגיעו לכ-18.8 מיליון טון, הרמה הגבוהה ביותר מחודש מרץ.
עונת החורף הקרה באירופה, אשר הגיעה במקביל להטלת הסנקציות על הנפט הרוסי, הביאה להגברת יבוא הדיזל של האיחוד האירופאי ובריטניה אשר מתקרב לרמת שיא ובעשרת הימים הראשונים של דצמבר הם ייבאו יותר מ-16 מיליון חביות דיזל.
מחיר הגז הטבעי בארה"ב עלה בשבוע האחרון והגיע ל-6.97 דולרים ל-MMBTU מגמה זו הייתה הפוכה למגמה שנראתה במחיר הגז טבעי בשוק האירופאי (TTF) אשר ירד בשבוע האחרון והגיע לכ-119 אירו ל-MWh, לאחר שהוא עלה מסוף אוקטובר
הצפי לטווח הבינוני לפי בפמן: היצע הנפט הגלובלי צפוי להצטמצם במחצית ראשונה של 2023, בעקבות הקיצוץ במכסות הייצור של OPEC+ יחד עם הירידה הצפויה בתפוקת הנפט של רוסיה ועל אף הצפי בגידול מסוים בתפוקת הנפט של ארה"ב.
בטווח הקצר, כל עוד הצמיחה העולמית הולכת ומתמתנת, נראה שהקבוצה תקצץ את מכסות הייצור, על מנת למנוע ירידות חדות במחיר הנפט.
בעתיד הרחוק יותר, חברי OPEC+ צפויים להגדיל את קיבולת יצור הנפט שלהם, אך זאת לאחר תחילת ההתאוששות הכלכלית הגלובלית, אשר תביא גם להתאוששות הביקושים, מה שיגרום בהמשך לגידול בצד ההיצע ולהפחתת מכסות הייצור של הקבוצה.
תהליך השיחרור של נפט גולמי מן הרזרבה האסטרטגית של ארה"ב מתוכנן להסתיים בקרוב וארה"ב אף מתכננת הגדלה מחודשת של המלאים בהמשך לאחר שהמחיר ירד לקרוב ל-70 דולרים לחבית (WTI), מה שמייצר "רצפה למחיר". כמו כן, היחלשות הדולר לאחרונה, צפויה לתרום לעלייה של מחיר הנפט. המחיר לחבית מסוג ברנט צפוי לרדת במהלך 2023, לכ-80-85 דולר לחבית
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מה שבעם שווות התחזיות שלו ?
    אסף 12/2022/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעדכן אותן ללא הרף והקשר בינן לבין המציאות כמעט רנדומלי
    סגור