השוק

האטה ראשונה: האיחוד האירופי מעלה את הריבית ב-0.5%

הבנק העלה את הריבית בחצי נקודה ל-2%, תוך שהוא ממתן את קצב ההעלאה, אך הזהיר מפני "קצב קבוע" של עליות נוספות כדי לבלום את האינפלציה
מערכת ice | 
האיחוד האירופי (צילום iStock)
הבנק המרכזי של האיחוד האירופי הודיע היום (חמישי) כי הוא מעלה את הריבית בחצי אחוז, תוך שהוא ממתן את קצב ההעלאות האחרונות שעמדו על 0.75%. עם זאת, מזהיר בנק ECB כי הריבית עדיין תצטרך לטפס "באופן משמעותי" בשנה הבאה מכיוון שלדעתו האינפלציה תהיה עקשנית יותר מהצפוי.
קצב האינפלציה השנתי בגוש האירו הואט בחודש שעבר ל-10%, האטה ראשונה מזה יותר משנה. למרות שזהו סימן מעודד עבור בנקאים, בעיקר בגלל שהוא לווה בשיעורי אינפלציה נמוכים יותר בארצות הברית ובבריטניה, קובעי המדיניות אינם ממהרים להכריז על סיום המאבק באינפלציה הגבוהה. צוות בבנק האירופי אמר כי האינפלציה תהיה בממוצע גבוה מהצפוי בשנה הבאה ועדיין תהיה מעל יעד 2% של הבנק ב-2025.
"מועצת הממשל מתרשמת שהריבית עדיין תצטרך לעלות משמעותית בקצב קבוע כדי להגיע לרמות מגבילות מספיק כדי להבטיח חזרה בזמן של האינפלציה ליעד של 2% לטווח הבינוני", נכתב בהצהרת הבנק היום.

ההחלטה באה בעקבות מהלך דומה של הפד האמריקאי, שהעלה את הריבית בחצי נקודה אתמול, והבנק המרכזי של אנגליה, שעשה זאת מוקדם יותר היום. כל שלושת הבנקים המרכזיים הפחיתו את העלאות הריבית שלהם משלושת רבעי נקודת האחוז בפגישות קודמות.
בכל 19 המדינות המשתמשות באירו, המחירים עולים במהירויות שונות בתכלית. קצב האינפלציה השנתי בחודש שעבר הואט ל-6.6 אחוזים בספרד, אך באסטוניה, לטביה וליטא, הקצב נותר מעל 21 אחוז.
וגם אם עליות המחירים מתחילות להאט, התחזית לאינפלציה אינה ודאית ובאירופה מושפעת במידה רבה ממחירי האנרגיה ההפכפכים. קובעי המדיניות היו ערים לסימנים לכך שהתקופה הזו של אינפלציה גבוהה הולכת ונעשית קבועה במשק, במיוחד באמצעות דרישות שכר גבוהות יותר ומחירי שירותים גבוהים יותר. הבנק האירופי חזה כי אינפלציית הליבה, שאינה כוללת את מחירי האנרגיה והמזון, תהיה מעל 4% בשנה הבאה, ותשאר מעל 2% ב-2025.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה