השוק

יונתן כץ: עליית מחירי השכירות משקפת נכון את מצב השוק

הכלכלן יונתן כץ מבית ההשקעות לידר שוקי הון ואחד הכלכלנים הבכירים בישראל אומר שהתייצבות אינפלציית הליבה (בנטרול ההתערבות הממשלתית) היא חדשה טובה, אבל היא עדיין מעל היעד של בנק ישראל
ניצן כהן | 
יונתן כץ (צילום צביקה דור, shutterstock, פלאש 90)
הכלכלן יונתן כץ מבית ההשקעות לידר שוקי הון ואחד מבכירי הכלכלנים בישראל מעריך שהאינפלציה ברבעון הרביעי של השנה תעלה בישראל בשיעור חד של 1.4% כשלטווח של שנה קדימה, האינפלציה תעלה ב-3.2%. להערכת כץ קצב האינפלציה עדיין גבוה אך במהלך 2023 הוא יתמתן ויתחיל להתכנס ליעד יציבות המחירים.
אחד הנתונים החשובים בהתפתחות האינפלציונית בישראל היא מחירי שכר הדירה וכאן אומר כץ כי "כצפוי, מחירי השכירות בחוזים מתחדשים עלו ב-0.6% וב-5.3% במונחים של קצב שנתי. מחירי חוזי שכירות בהחלפת הדיירים עלו בשיעור חד יותר של 8% מה שמשקף יותר נכון את ההתפתחות של מחירי השכירות. מגמת ההאצה צפויה להימשך בחודשים הקרובים".

כץ מסביר את עליית מחירי השכירות בכך שיותר כסף זז מעולמות רכישת הדירות לעולמות השכירות וזה מגביר את הביקושים בעולמות אלה. "על רקע הסטת ביקוש מרכישה לשכירות, ההתייקרות במחירי השכירות ימשיכו לזחול כלפי מעלה.
"מחירי הדירות לרכישה ממשיכים לעלות בקצב שנתי של 19% כשהתפתחות משפיעה גם על החלופה של השכירות. בטווח רחוק יותר (החל מהרבעון השני של 2023 בערך) מחירי השכירות צפויים להתמתן על רקע חולשה בביקוש (שחיקה ריאלית בשכר) וגידול בהיצע.
"חשוב להדגיש את העלייה חדה בהתחלות וגם בסיומי הבנייה ברבעון השני ולכן אנחנו צופים עלייה של 3.8% שנה קדימה בסעיף הדיור הראשי אשר יתרום 0.9% לאינפלציה". הוא אומר.
באשר לאינפלציית הליבה, נתון חשוב מאוד בקביעת המדיניות המוניטרית על ידי בנק ישראל, אומר כץ כי "אינפלציית הליבה התייצבה על קצב שנתי של 4.7%  זאת לאחר מגמת האצה ברורה בחודשים הקודמים. אינפלציית הליבה למעט התערבות ממשלתית התמתנה ל- 4.3% (לעומת 4.4% באוגוסט) עדיין סביבת האינפלציה נמצאת מעל היעד אך ההתייצבות מעודדת. לעומת זאת, מדד מחירי התפוקה PPI (ללא דלקים) ליעדים מקומיים עלה ב-0.4% ובקצב שנתי של 6.2%, קצב שהוא האצה לעומת הרמה שנרשמה באוגוסט שעמדה על 5.8%".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה