השוק

תחקיר אובר: נתניהו שימש כבובת חוטים, ונבלם ע"י כץ

כחלק ממערכת עולמית כוחנית, אובר ניסתה במשך מספר שנים בכל מיני דרכים להיכנס לישראל. ארגון נהגי המוניות הצליח למנוע את כניסתה, במה שהיה סאגה שנחשפת רק היום
מערכת ice |  1
בנימין נתניהו וישראל כץ (צילום פלאש90\ויקיפדיה)
עיתון הגארדיאן הבריטי פרסם היום (ראשון) תחקיר עצום על קשריה ופעולותיה של חברת אובר (Uber), המעניקה שירותי תחבורה שיתופית. התחקיר, שאותו ניתח מהזווית הישראלית ארגון "השומרים", מבוסס על הדלפת ענק של 124 אלף מסמכים פנימיים של אובר.
התחקיר, שקיבל את השם The Uber Files, חושף קשרים מסועפים בעולם שנועדו להשפיע על ממשלות ולהכניס את אובר לכל כביש בעולם. אובר פועלת כיום ביותר מ-10,000 ערים בכ-72 מדינות ברחבי העולם ובשירותיה משתמשים כ-120 מיליון בני אדם. גם על ישראל הם לא פסחו, וארגון השומרים כותב בפירוט כיצד ענקית התחבורה הצליחה בעזרת פגישה אחת בלבד לרתום אליה את רה"מ דאז בנימין נתניהו, וכיצד השר ישראל כץ מנע את כניסתה לעת עתה.

במשך זמן מה ניסתה אובר להיכנס לישראל, אך מי שמנע זאת הוא ארגון נהגי המוניות, שלא מעוניינים בתחרות על הלקוחות עם נהגים פרטיים. בינואר 2016 הגיע ההזדמנות של אובר והיא ניצלה אותה היטב. רה"מ נתניהו הגיע לכנס בדאבוס, שוויץ, ובחברה הצליחו ללחוץ ולהשיג איתו פגישה.
מנכ"ל החברה טרוויס קלאניק נפגש עם נתניהו ושכנע אותו בנחיצות של אובר לתחבורה בישראל. בהמשך, על פי ההדלפות, נתניהו מסר להם שמה שמונע את כניסתם הוא הקשרים של שר התחבורה ישראל כץ, עם ארגון נהגי המוניות, להם השפעה במרכז הליכוד. "שר התחבורה מונע מאינטרסים זרים ומקשרים לנהגי המוניות. אנחנו נשבור את ההתנגדות, בואו נעבוד במקביל", מסר נתניהו לקלאניק.
 
המחלוקת בין נתניהו לכץ עלתה לראשונה מעל לקרקע בישיבת הממשלה ב-24 בינואר 2016. נתניהו ביקש להכניס את שירות "אובר X" לישראל, ואמר לכץ, "ישראל, אתה צריך לדאוג לתחרות. פגשתי את מנכ"ל אובר בדאבוס". וכץ ענה לו, "לי אתה אומר את זה? אני שפותח את השמיים לתחרות? אין לי בעיה עם אובר, רק שיפעלו במסגרת החוק".
לאחר הדברים של ראש הממשלה, שהלהיבו את ראשי החברה, שאמרו ש"נתניהו לא מבזבז זמן", הגיע לבכירי החברה טלפון ממנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר. במיילים שנחשפו מתוך החברה נכתב שגרונר המליץ להם על מסרים להעביר בתקשורת, "הוא הציע שנדחוף את המסרים הבאים בתקשורת: נסיעה שיתופית היא מודל שהוכח שמוריד את יוקר המחיה ועובד מצוין ברמה הגלובלית, ושזה מודל מושלם לישראל שיפחית את עלות התחבורה". הקשר בין החברה למנכ"ל אף עבר למייל הפרטי שלו מסביה לא ברורה, שאולי מעידה על טיב היחסים שנרקמו.
 
חוץ מנתניהו, באובר ניסו לפני כן נתיבים נוספים. החברה העצומה כמובן יכלה להרשות לעצמה, ושכרה שירותי לובינג ויחסי ציבור בישראל. זמן קצר לאחר שהחברה החלה לפעול, המנכ"ל הישראלי שלה יוני גריימפן, השלים את כתיבת הצעת החוק שתכניס את אובר לישראל. את ההצעה הוא הניח על שולחנו של ח"כ דאז משה פייגלין (הליכוד), שהגיש את ההצעה יחד עם ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד).
פייגלין לא הצליח להעביר את ההצעה, והיום הוא אומר לשומרים כי הוא עדיין עומד מאחוריה, מאחר והיא הפיתרון הטוב ביותר לתחבורה בישראל. כך גם אומר טופורובסקי. ההצעה עלתה בהמשך עוד כמה פעמים ע"י חברי כנסת שונים, כולל בשנה האחרונה ע"י מספר חברי קואליציה, אך שוב לא עברה.
 
בהמשך התגלתה חקירה פלילית נגד החברה שהפעילה שירות תחבורה שיתופית ללא אישור. בנובמבר 2017 הוציא בית המשפט המחוזי בתל אביב צו מניעה קבוע נגד פעילות החברה בישראל. לפרשה הזו גויס סטוארט אייזנשטאט, דיפלומט אמריקני בכיר לשעבר, שגייס בעצמו תוך זמן קצר את שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר, ואת מקבילו בישראל דן שפירו.
במאי 2018 הגיעו מנהלי החברה להסכם עם משרד התחבורה, לפיו החברה תפסיק את פעילותה בישראל בנסיעות שיתופיות ותשלם כ-12 אלף שקלים למשרד התחבורה, בתמורה לכך שלא יוגשו כתבי אישום נגד מנהליה על הפעלה לא חוקית של השירות.
למרות הלחצים הכבדים וביטול כתב האישום, החברה פועלת בישראל כיום עם נהגי מוניות ברישיון בלבד, בדומה לאפליקציות אחרות להזמנת מוניות בישראל.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    איפה שביבי דרך כבר לא יצמח דשא.
    הליכוד ז''ל 07/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ויאיר גנב רכוש מדינה ומכר ברשת עולב.
    סגור