השוק

האוצר בפעילות של מיליארדי שקלים לתפיסת הון שחור במגזר

משרד האוצר במאבק בהון השחור השלים את עבודתו ויגיש את מסקנותיו לממשלה היקף פעילות זו מוערך בעשרות מיליארדי שקלים. האוצר שם למטרה למזער את תופעת החזקת המזומנים בסכומים גבוהים ומערכת דיווח החשבוניות בזמן אמת

מערכת ice | 
אביגדור ליברמן (צילום סיון שחור ענבה לעמ)
משרד האוצר יוצא הבוקר (שלישי) בצעדים משמעותיים לצמצום תופעת החזקת המזומנים בסכומים גבוהים, שינוי מנגנון המע"מ בחלק מענפי המשק, ומערכת דיווח חשבוניות בזמן אמת.
המסקנה העיקרית העולה מבדיקת הצוות המשרדי היא שקיים קשר הדוק בין פשיעה ופשיעה חמורה בחברה הערבית, לבין הון שחור ופעילות כלכלית שאינה מדווחת לרשויות המס.
היקף פעילות זו מוערך בעשרות מיליארדי שקלים. מימון הפשיעה מתאפשר בעיקר עקב שימוש בכסף מזומן, התנהלות של חלק מנותני השירותים הפיננסיים, ותופעת החשבוניות הפיקטיביות. 
בדיקת הצוות העלתה כי התשתית הפיננסית של הפשיעה בישראל ובמגזר הערבי נשענת על הון שחור: תנועות כלכליות בלתי מדווחות. שיעור ההון השחור ביחס לתוצר בישראל גבוה בהשוואה בינלאומית, וקיים קשר ישיר בינו לבין שימוש בכסף מזומן והחזקה בו, שנמצאת בעלייה בשנתיים האחרונות. 
צעדים לצמצום תופעת החזקת המזומנים בסכומים גבוהים: בנוגע לפתרון בעיית החזקת המזומנים בסכומים גבוהים המשמשים את ארגוני הפשיעה, דעות חברי הצוות נחלקו. חלק מחברי הצוות, ובראשם יו"ר הצוות רם בלינקוב, סברו כי יש להטיל מגבלות על החזקת מזומנים בסכום העולה על 200 אלף שקל, ולחייב בדיווח לרשות המיסים על סכומים בין 50 אלף ל-200 אלף שקלים.
 
עם כניסת איסור ההחזקה וחובת הדיווח לתוקף, לאחר תקופת הערכות, יעמדו בידי גורמי האכיפה הכלים לתפוס את המזומן, לקנוס את המחזיקים בו, ולגבות בגינו מס כחוק. לעומתם, חלק אחר מחברי הצוות סוברים כי די בהטלת חובת דיווח על סכומים מעל 200 אלף שקלים עם כלי האכיפה הנדרשים בכדי להשיג את המטרה הנדרשת מבלי לפגוע באנשים נורמטיביים. 
הצוות הבין משרדי ממליץ על הצעדים הבאים למיגור התופעה: שינוי מנגנון גביית המע"מ בענפי שירותי כוח אדם לרבות שירותי ניקיון, שמירה ואבטחה, ושירותי עבודות בנייה: במסגרת השינוי, המע"מ ייגבה רק מנותן שירות הקצה, ולא מכל חוליה לאורך שרשרת הייצור.
 
הקמת מערכת טכנולוגית לבקרת פשעים פיננסים: המערכת תשדר בזמן אמת לרשות המסים כל חשבונית בסכום הגבוה מ- 5,000 שקל. עבור עסקאות חשודות – לא ניתן יהיה לנכות את המע"מ הגלום בחשבוניות.
הארכה והרחבה של הוראת השעה הנוגעת לחובת הדיווח של נותני שירותים פיננסיים לרשות המסים, ובחינת הפיכתה לקבועה. איסור מתן הלוואות במזומן ע"י גופים פיננסיים בסכום העולה על 6,000 שקל. חיזוק חובת הדיווח של נותני שירותים פיננסיים. הרחבת כלי המידע והאכיפה העומדים לרשות גורמי האכיפה הנלחמים בהון השחור ובפשיעה הממומנת באמצעותו. קידום מתווה לקליטת מזומנים במערכת הבנקאית במטרה לספק מענה לסכומי מזומן המוחזקים כיום בידי הציבור באופן כשר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה