השוק

קאמבק: זו הרשת החברתית שהרוויחה כסף לראשונה בתולדותיה

האפליקציה שהמנכ"ל הצעיר שלה סירב למספר הצעות רכישה בנות מיליארדי דולרים מצד מארק צוקרברג חוותה בשנה האחרונה צמיחה מפתיעה – והמניה שלה זינקה ביותר מ-50%
יאיר מור | 
סנאפצ'ט (צילום Thought Catalog / Pexels)
האם המנכ"ל שסירב לעסקה של מיליארדים יכול סוף סוף להגיד "אמרתי לכם"? סנאפ, החברה המפעילה את אפליקציית התקשורת סנאפצ'ט, פרסמה בלילה שבין חמישי לשישי (לפי שעון ישראל) את הדו"ח שלה לרבעון האחרון של 2021, וחגגה את ההגעה להישג היסטורי: בדיוק 5 שנים לאחר ההנפקה שלה (פברואר 2017), רשמה החברה לראשונה בתולדותיה רווח נקי.
הכנסות החברה עמדו על 1.3 מיליארד דולר ברבעון – עלייה של 42% לעומת הרבעון המקביל ב-2020, ו-4.1 מיליארד דולר לאורך השנה כולה – עלייה של 64% לעומת 2020. בשורה התחתונה רשמה החברה נתון צנוע של 22.55 מיליון דולר רווח, אך עבור חברה שעד כה מעולם לא הרוויחה ולו דולר בודד מדובר בהישג משמעותי.
ההישג גדול עוד יותר כשמשווים את מספר המשתמשים של סנאפ לעומת זה של פייסבוק: נכון לסוף 2021 עמד מספר המשתמשים הפעילים בסנאפ מדי יום על 319 מיליון – מצד אחד, מדובר על מעט יותר מעשירית מהמספר בפייסבוק בלבד, אך מצד שני, מדובר על גידול של 20% לעומת שנה קודם לכן ו-13 מיליון לעומת הרבעון הקודם, בזמן שמספר המשתמשים בפייסבוק ירד לעומת הרבעון השלישי.
בשיחת המשקיעים אמר סמנכ"ל הכספים של סנאפ, דרק אנדרסן, כי הצלחת החברה להרוויח דווקא בתזמון הנוכחי, לאחר שברבעון הקודם הזהירה מפני שינויי פרטיות במכשירי אפל שעלולים לגרום לה הפסדים, הוא בזכות הגישה ממוקדת-הפרטיות של החברה: "בנינו את העסק שלנו עם פרטיות בליבת תכנון המוצרים שלנו, כולל פלטפורמת הפרסום שלנו. כתוצאה מכך, השפעות השינויים שראינו על פלטפורמת iOS כנראה נראית אחרת בעסק (שלנו) לעומת אחרים".
המייסד והמנכ"ל, אוון שפיגל, הודה כי משתמשים "מעלים פחות סטוריז לחברים שלהם, צופים בפחות סטוריז מהחברים שלהם – אך במקביל, ראינו שאנשים צופים ביותר תוכן פרימיום (בתשלום), צופים ביותר תוכן ב-Spotlight" – החיקוי של סאפצ'ט לטיקטוק, שלפי שפיגל שילם בשנה האחרונה ל-12,000 יוצרים תמורת התכנים שיצרו, מה שהביא לעלייה של פי שלושה בכמות הסרטונים שכל יוצר העלה בממוצע בסוף השנה לעומת תחילתה.
כידוע, סנאפ היתה חלוצת התקשורת הזמנית; הרעיון הבסיסי שלה היה שליחת הודעות שמשמידות את עצמן לאחר הצפייה או לאחר זמן מסוים – מה שהפך מהר מאוד לטרנד בכל האפליקציות בתחום התקשורת והרשתות החברתיות. פייסבוק, שזיהתה את הפופולאריות הנוסקת של סנאפצ'ט, ניסתה לרכוש אותה תמורת מיליארד, שני מיליארד ולאחר מכן אף שלושה מיליארד דולר – אך שפיגל התעקש לסרב לכל ההצעות של צוקרברג. זמן קצר לאחר מכן, בתחילת 2017, הונפקה החברה בשווי של 20 מיליארד דולר מתוך תקווה להגיע לשווי של 42 מיליארד דולר – מה שלא ממש קרה, בהתחשב בעובדה שהשווי שלה זינק וצנח בתקופה הראשונית בין שני הסכומים הללו בתדירות של פעם בכמה שעות.
בשנים שלאחר מכן ירדה לכאורה הפופולאריות של סנאפ, בעיקר בזכות הוספת כל התכונות המרכזיות שלה לאפליקציות של פייסבוק, שייתרו את הניסיון להעביר את החברים לסנאפצ'ט. עם זאת, כפי שדיווחנו לפני חודשיים, ב-2021 היא חוותה עדנה מחודשת, ככל הנראה בשל הזעם על שינוי מדיניות הפרטיות של וואטסאפ, והגיעה למקום הרביעי ברשימת האפליקציות בעלות מספר ההורדות הגבוה ביותר בחנות של אפל.
לפני הצגת הדו"ח צנחה מניית סנאפ ב-19%, מ-32.07 ל-36 דולר. אחרי הפרסום היא זינקה בכ-46% ל-35.64 דולר בפתיחת יום המסחר ביום שישי, וסיימה את היום בשער של כמעט 39 דולר – זינוק של כמעט 59%. עם זאת, שווי השוק שלה גם לאחר הזינוק הזה הוא 63 מיליארד דולר – פחות מעשירית מהשווי של פייסבוק לאחר שאיבדה כ-30% מערכה בימים האחרונים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה