השוק

בנק לאומי: האינפלציה תמשיך לעלות ותגיע בסוף השנה ל-3%

באגף הכלכלה של חטיבת שוק ההון בבנק מעריכים שמחירי האנרגיה יירגעו בשנה הבאה ולכן תיבלם קפיצת המדרגה האינפלציונית שאנחנו עדים לה השנה; "תהליך החזרה של האינפלציה לרמות שאפיינו אותה טרם המשבר צפוי להיות איטי והדרגתי"
ניצן כהן | 
עליה בשכר העבודה (צילום עריכת אייס)
עליית המדרגה האינפלציונית מטרידה את קברניטי הכלכלה המודרנית וממקום בו היינו במצב של אינפלציה אפסית, הרי שעברנו לתהליך של אינפלציה סביב ה-5% בארה"ב ואינפלציה עולה, אם כי במתינות, בישראל.
הניתוח המקרו כלכלי שמתבצע באופן שוטף במערכת הבנקאית הוא משמעותי בעיקר בשל העובדה כי במערכת הבנקאית מצטבר המום מידע על התנהגות צרכנית, צריכת אשראי וכד' ולכן ההערכה של המערכת הבנקאית יכולה להיות אינדיקטור למידת הדיוק של ההערכות שמתבצעות באופן שוטף במחלקת המחקר של בנק ישראל.
באגף הכלכלה שבחטיבת שוק ההון של בנק לאומי מעריכים שלאחר שבחודשים האחרונים האינפלציה מצויה בתוך טווח יעד יציבות המחירים, ובספטמבר (אינפלציה שנתית של 2.5%) אף עלתה אל מעבר למרכז הטווח (2%), זאת לאחר מספר שנים רצופות בהן האינפלציה הייתה נמוכה מהיעד.
"הרי שבמבט קדימה, אנו מעריכים כי האינפלציה עשויה להמשיך לעלות בחודשים הקרובים לכיוון הגבול העליון של יעד יציבות המחירים, כך שבסוף 2021 צפויה האינפלציה להסתכם בכ-3% (דצמבר מול דצמבר). במהלך 2022 צפויה האטה מסוימת באינפלציה, בין היתר, עקב צפי להתייצבות מחירי האנרגיה בעולם, התאוששות ההיצע בענפי השירותים, המשך תהליכי הייסוף של השקל ועוד. אולם, תהליך החזרה של האינפלציה לרמות שאפיינו אותה ערב המשבר צפוי להיות איטי והדרגתי".
עוד אומרים בבנק לאומי כי בישראל, בדומה למדינות אחרות, שמירה על יציבות מחירים במשק מהווה את יעד המדיניות הראשי של הבנק המרכזי, זאת תוך תמיכה במטרות אחרות של המדיניות הכלכלית. "לאור זאת, להתפתחות קצב עליית המחירים במשק, זה שבפועל וזה שבאופן הצפוי לעתיד, יש משקל משמעותי בקביעת מידת ההרחבה של המדיניות המוניטארית.
"מה שמשותף לכל המדינות בהן הבנק המרכזי החל להעלות את הריבית במהלך 2021, הוא שהאינפלציה הנוכחית גבוהה מהגבול העליון של יעד יציבות המחירים. כלומר, במדינות אלה העלייה באינפלציה הייתה משמעותית דיה בכדי שתגרור תגובה מצד הבנק המרכזי בכלי הריבית.
"עם זאת, ניתן לראות שלא בכל המדינות שבהן האינפלציה עלתה בחדות גם הריבית עלתה. מדובר במדינות המפותחות הגדולות, כדוגמת: ארה"ב, גוש האירו, בריטניה, קנדה ואוסטרליה. ייתכן שיש לכך קשר לתכניות ההרחבה הכמותית חסרות התקדים שהופעלו עם פרוץ המשבר, כך שצמצום היקף התכניות כמוהו כצמצום מידת ההרחבה גם ללא שינוי בריבית, אשר צפוי להגיע במועד מאוחר יותר.
"באשר לישראל, נציין כי בהחלטת הריבית האחרונה נגיד בנק ישראל חזר והדגיש כי האינפלציה בישראל עלתה במידה פחותה בהשוואה למדינות אשר בהן כבר החל מהלך של העלאת ריבית. לפיכך, לא צפוי שינוי בריבית בטווח הזמן הקרוב. עם זאת, הנגיד ציין כי תחזית חטיבת המחקר לריבית בטווח של 0.1%-0.25% בעוד שנה נראית סבירה, ובכך אותת כי העלאת ריבית נמצאת על הפרק, אך לא בטווח המידי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה