השוק

ארה"ב תילחם בגוגל ופייסבוק: "שליטה של מונופולים, רומסים את המתחרים"

נציגים מכל קצוות הקשת הפוליטית בארצות הברית יוצאים נגד המונופולים של  חברות הביג טק מחשש לפגיעה בכלכלה האמריקאית: "יש משבר תחרות בשוק הדיגיטלי, משבר שמשפיע על החברה כולה"
אביחי דלאל | 
גוגל, פייסבוק (צילום pexels)
הפוליטיקאים האמריקאים יצאו השבוע במתקפה נגד חברות הביג טק. המחוקקים בארה"ב רוצים להוציא מחוץ לחוק שיטות הפוגעות בשוק החופשי שיצרו מונופולים של חברות ביג-טק. נציגים בכל צדדי הקשת הפוליטית בארה"ב מסכימים כי המונופול שנוצר מאיים על הכלכלה ויש להתחיל לפעול בכדי לבטל אותו.
דיוויד סיסילין, העומד בראש תת הוועדה להגבלים עסקיים בבית הנבחרים אמר השבוע כי: "ארה"ב נתונה כרגע לשליטתם של מונופולים. יש משבר בשוק הדיגיטלי. זהו משבר המשפיע  על החברה כולה".
אחרי שנה וחצי של חקירות על חברות ביג טק כמו אמזון, אפל, פייסבוק וגוגל מצאה תת הוועדה להגבלים עסקיים של בית הנבחרים כי בעלי השליטה של חברות הביג טק רומסים את המתחרים על ידי רכישתם או שכפול המוצרים שלהם. מהממצאים הבולטים, תת הוועדה גילתה כי אמזון עושה שימוש בנתונים שהיא אוספת מהמוכרים באתר כדי לשכפל ולייצר מוצרים שאמזון מייצרת בעצמה.
פראמילה גי'אפאל הדמוקרטית הוסיפה כי: "ענקיות הטכנולוגיה האלה שאינן כפופות לרגולציה הפכו גדולות מכדי שיהיה להן אכפת ולחזקות עד כדי העדפת רווחים על בני אדם". ויקטוריה ספארץ, נציגה נוספת מבית הנבחרים שהייתה אשת עסקים טרם כניסתה לחיים הפוליטיים אמרה: "אני אולי לא  אסכים עם הסיבה שבגללה יש לנו בעיות של מונופול, בעיות של אוליגופולים, אבל הבעיות האלה קיימות אצלנו".
חמש הצעות החוק שהוגשו עתידות לאסור על קידום עצמי, יצמצמו את השליטה של החברות, יבטלו ניגודי אינטרסים, יקדמו את התחרות ויאכפו במשנה תוקף חוקים להגבלים עסקיים. החוק הראשון שהוצע הוא החוק האמריקני לחדשות ובחירה אונליין ומטרתו לאסור על חברות לתת יתרון למוצרים בשוק שלהם כמו שהחקירה סביבן העלתה.
הצעת החוק השנייה, חוק תחרות הפלטפורמות וההזדמנויות שתפקידו למנוע מפלטפורמות חזקות כמו גוגל, אפל, אמזון, פייסבוק ועוד. לקנות חברות יריבות כפי שבזמנו פייסבוק רכשה את אינסטגרם כדי לפגוע בתחרות ובמדיניות השוק החופשי של ארה"ב. הצעת החוק השלישית עתידה למנוע מהפלטפורמות החזקות להשתמש בשליטה שלהן על תחומי עסק מרובים, הצעה נוספת שמטרתה לפעול למען השוק החופשי בארה"ב.
הצעת חוק רביעית, תקדם את התחרות בשוק המקוון תוך הורדת חסמים בפני כניסה של עסקים לשוק האונליין, הצעת החוק נועדה בכדי שהמשתמשים יוכלו לפקח ולשלוט על הפרטים האישיים שלהם הנמצאים בנתוני החברות. החקיקה החמישית היא שחברות יצטרכו לעדכן לאגרות לפני מיזוגים בכדי לתת משאבים נוספים לממשל האמריקאי לפקח  יותר  על החברות.
קן באק מבית  הנבחרים התייחס גם כן ואמר: "חבריי השמרניים חוששים משליטת  חברות הביג טק על המידע ועל הדיבור, הדרך היחידה להפסיק את שליטתם היא באמצעות רפורמה בתחום  ההגבלים העסקיים. הצעות חוק אלו  מגבילות את  הכוח והשליטה שלהן".
הצעות החוק יוגשו השבוע בפני ועדת המשפט של ארצות הברית, לדברי חברי תת הוועדה משוכנעים שהם ישיגו תמיכה דו מפלגתית בבית הנבחרים ובסנאט שיגיע עד לשולחנו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה