השוק

עלות של טריליון שקל למדינה: זו התחזית המדאיגה לכלכלת ישראל

בכמה תסתכם העלות הכלכלית הכוללת של המלחמה בשנים הקרובות? לפחות על פי מנכ"ל משרד האוצר לשעבר דוד ברודט, אחד המומחים הגדולים בתחום, יש לנו בהחלט סיבה לדאגה
מערכת ice |  2
הערכות כלכליות לעלות המלחמה (צילום פלאש 90/ עטיה מוחמד, הדר יואביאן)
אז כמה באמת תעלה לנו מלחמת חרבות ברזל והשלכותיה גם בשנים אחרי שתסתיים? על פי הערכה קודרת שפרסם סבר פלוצקר בידיעות אחרונות, מפי דוד ברודט - בעבר מנכ"ל משרד האוצר ומי שעמד בראש "ועדת ברודט" לבחינת צורכי הביטחון של ישראל - העלות הכלכלית הכוללת תגיע עד כדי סכום דמיוני של טריליון שקל (אלף מיליארד).
לפי הערכת ברודט, תוספת ההוצאה הלאומית לביטחון תסתכם בעשור הקרוב ב-250 מיליארד שקל. התוספת להוצאות השיקום של הפצועים והנכים וסיוע למשפחות השכולות לעשור הנוכחי עשויה להגיע לכ-50 מיליארד שקל. הגידול בתשלומי הריבית על החוב בעשור הקרוב מוערך ב-150 מיליארד שקל. עוד כ-200 מיליארד שקל להערכת ברודט, יעלו שיקום היישובים בנגב המערבי ובצפון, עלות פיצויי המלחמה שישולמו לבעלי עסקים, המשך מימון המפונים, הרחבת שירותי הרווחה, חיזוק החוסן החברתי ומיגון מוסדות ודירות.
עוד מעריך ברודט את אובדן התוצר המקומי של ישראל בשל המלחמה, גיוס המילואים והשבתה של המפונים ושל נפגעי המלחמה, וכן צמצום בהשקעות יצרניות כולל בהייטק, בתשתיות ובבנייה, בסכום כולל של כ-200 מיליארד שקל.
כזכור, בחודש מאי 2024, לפני כחצי שנה, העריך נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, כי רק בשנים 2023-2025 תהיה העלות הכוללת של המלחמה כ-250 מיליארד שקל והיא כוללת 40 מיליארד הפסד מסים, הוצאות מלחמתיות כגון ימי מילואים ותחמושת ועוד סיוע אזרחי.
בסוף חודש ספטמבר, עמדה התחזית המעודכנת של צה"ל לגבי העלויות הצבאיות המלחמה על סכום של 150-140 מיליארד שקל לשנה.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    קצת פרופורציה
    פרופורצי 10/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כדי לקבל מושג על המשמעות. אם יש בישראל 10 מיליון איש, הרי שכל אחד ואחד מאיתנו, כולל תינוק בעגלה וקשיש בן 120 הפסיד 100,000 שקל. משפחה של 5 נפשות הפסידה חצי מיליון שקל בממוצע. כמובן שבפועל זה לא מתחלק שווה בן כולנו, כך שמשפחה חילונית טיפוסית תמצא את עצמה עם משכנתא נוספת של כמעט מיליון שקל (בלי לקבל את הדירה הנלווית לה). לא מלהיב.
    סגור
  • 1.
    תתחילו להלחם במונופולים שמנצלים את המצב ומעלים מחירים
    אמיר 10/2024/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יש מאות מילארדים שהולכים למונופולים במקום להשאיר את הכסף בכיס של אנשים ואז משם זה יילך לכלכלת המדינה, אבל המדינה לא עושה הרבה בקשר ליוקר המחיה
    סגור