השוק

בנק ישראל מותיר את הריבית ללא שינוי על 4.5%; מוריד תחזיות לשנה הבאה

בנק ישראל הותיר את הריבית, בהתאם לתחזיות ללא שינוי ובמקביל הוא מוריד את התחזיות לשנה כולה ולשנה הבאה מתוך הנחה כי הלחימה העצימה תימשך לתוך 2025
ניצן כהן | 
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
בהתאם לתחזיות המוקדמות מותיר בנק ישראל את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.5%. בבנק ישראל מעדכנים את התחזיות לשנה כולה ולשנה הבאה וזאת בשל העובדה כי הנחת העבודה כרגע היא שהלחימה העצימה תימשך לתוך 2025.
בבנק ישראל כותבים בעדכון התחזיות כי השנה תסתיים עם צמיחה של 0.5% שהיא למעשה צמיחה שלילית לנפש וגם צמיחה ריאלית שלילית. בשנה הבאה הצמיחה תסתכם ב-3.8% וגם זו צמיחה חלשה. הנחת העבודה של בנק ישראל כי הצמיחה תעלה במהלך השנים אך היא עדיין תהיה נמוכה ממה שהורגלנו בשנים האחרון - טרום המלחמה.
כניסה של הלחימה העצימה לתוך שנת 2025 תביא לשיטת בנק ישראל את הכלכלה המקומית להתאוששות רק מהמחצית השניה של השנה הבאה.
בבנק ישראל אומרים עוד כי התיירות הנכנסת שנפגעה מאוד מאז החלה המלחמה תתקשה להתאושש וזאת בהתאם ללמידה שנעשתה על התאוששות הענף אחרי סבבי לחימה ונזכיר כי תיירות היא מנוע חשוב בכלכלה הישראלית.
נתון נוסף שבנק ישראל מלמד הוא על ענף הנדל"ן. כאן מדובר במחסור בעובדים שכן רוב העובדים בענף הם פלסטינאים ואלה לא צפויים לחזור לאתרי הבניה בטווח הזמן הנראה לעיין. עליית המחירים בענף הנדל"ן תתודלק גם בשל העלייה בביקוש לשירותי נדל"ן (בניה וכן הלאה) לצורך שיקום הצפון והדרום.
נתון מעניין נוסף הוא נושא הגירעון. גם כאן בנק ישראל מחריף את התחזיות (באופן לא מפתיע) ומעריך כעת שהגירעון השנה יהיה 7.6%, גבוה מההערכה הקודמת של בנק ישראל שנצמדה להערכה המוזרה של משרד האוצר. בשנה הבאה צפוי הגירעון לעמוד על 4.9% תוצר אבל כאן מדגיש בנק ישראל שהוא לוקח ברצינות את ההכרזות של הממשלה שהיא תקצץ 30 מיליארד שקל בהוצאות.
את ה"דובדבן" משאיר בנק ישראל לריבית ומאחר שברור שהאינפלציה תהיה גבוהה והגירעון של הממשלה לא יתכווץ והנטל על הציבור העובד והמשרת הצבא ובמילואים ימשיך ויעלה, הרי שהריבית לא תרד עד הרבעון השלישי של השנה הבאה וזאת לאחר שבראיון ל-ice אמר הנגיד כי הריבית לא תרד עד לאמצע השנה הבאה, כלומר הוא מרחיק את הורדת הריבית ברבעון נוסף.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה