השוק

אביגדור ליברמן בריאיון: "בסוף לנגיד לא תהיה ברירה אלא להעלות ריבית"

אביגדור ליברמן אומר בראיון ל-ice שהוא מופתע שפרמיית הסיכון של ישראל היא רק 1% ומזהיר מעלייה בהיקפי החוב בלי תוכנית כלכלית ברורה; "בסוף לנגיד בנק ישראל לא תהיה ברירה, הוא יהיה חייב להעלות את הריבית", והודף אפשרות לכניסה לממשלה "כל עוד נתניהו שם" | ראיון
ניצן כהן |  20
אביגדור ליברמן (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
אביגדור ליברמן עבר כמעט את כל תפקידי המפתח בציבוריות הישראלית, הוא היה מנכ"ל משרד ראש הממשלה (כשעוד היה לתפקיד הזה משמעות ממלכתית), הוא כיהן כשר ביטחון ושר אוצר כשלכל התפקידים האלה הייתה משמעות ממלכתית יותר. ליברמן הוא קול נצי בכל הנוגע לגישה הביטחונית שלו אבל כשאנחנו מדברים על הנושא הכלכלי, הוא מפתיע בעיקר בהבנה שלו את הגבולות שבין הדרג המקצועי לדרג הפוליטי.
"שר אוצר" הוא אומר בראיון ל-ice "בתקופה שעובדים על תקציב, אמור לעבור בין כל מרכיבי הקואליציה, בוועדת הכספים, בוועדת הכלכלה, אצל חברי כנסת מהאופוזיציה. מנסה להשיג תמיכה לתקציב, לקיצוצים ולרפורמות. ועכשיו כלום לא קורה. ככה לא מעבירים תקציב, בטח לא בזמן מלחמה שצריכה הרבה כסף".
בוא נדבר רגע על המלחמה. העמדות הביטחוניות שלך מוכרות. אתה תתמוך בהסכם שיביא לשחרור החטופים על כל מה שיבוא איתו? סיום המלחמה, שחרור מחבלים עם דם על הידיים ועוד כל מיני גלולות מרות שבאות עם שחרור החטופים?
"יש מקרים שלא צריך עצות אלא גיבוי. מינו צוות מו"מ ויש שם אנשים טובים ואת חלקם אני מכיר באופן אישי. מדובר באנשים ערכיים ורציניים עם ניסיון משמעותי. אני סומך ומעריך את ניצן אלון ומבחינתי כל הצעה שהם יביאו אני אתמוך.

"אני לא יודע מה הם יביאו ואני לא מקבל את הגישה של נתניהו שהוא ממנה צוות מו"מ ומתדרך נגדו. אתה לא מרוצה? תחליף! ככה אני נהגתי גם במקרה של שליט. אני לא דיברתי לא לפני ולא אחרי, והצבעתי נגד. זה דיני נפשות וכל הקשקושים לא מקדמים פתרון אלא מזיקים למצוא אחד כזה. זה מקרה קלאסי של לשמור על שתיקה ולתת לצוות המקצועי לעשות את העבודה. אבל כרגע אין שום עסקה. העמדה שלנו היא אם יביאו עסקה וניצן אלון הולך איתה - אנחנו נתמוך".
באופן תיאורטי עובדים על תקציב באוצר, המלחמה כרגע לפחות, לפי בנק ישראל תעלה 250 מיליארד שקל ואחר תקציב הביטחון השוטף יסתובב סביב ה-120 מיליארד שקל. איך עובדים על תקציב כזה בלי לקצץ לשותפות הקואליציוניות?
"לפי החישובים שלי, ההערכה של בנק ישראל לגבי עלות המלחמה (250 מיליארד שקל, נ"כ) זו הערכה צנועה. המלחמה תעלה הרבה יותר. כל נושא השיקום של הדרום והצפון. והפיצויים על הנזקים. זה יעלה הרבה יותר".
איך צריך להיראות התקציב בתקופה של מלחמה שאף לא יודע מתי היא תיגמר?
"צריך להכין מקורות לתמריצים, והרבה מהם. לא רק לאנשים אלא גם לעסקים ולמפעלים. כל תעשיית הפודטק שהייתה בקריית שמונה נעלמה. ויש מפעלים כמו אלביט שהיא מקום עבודה מרכזי בצפון. כל התקציב אמור להיראות אחרת. לדעתי מדובר ביותר מ-300 מיליארד שקל של הוצאות. אבל זה כולל השיקום.
"אבל אתה צריך לראות את הדברים באופן שונה. מעל הכל צריך שתהיה מדיניות כלכלית ברורה. מה שאני שומע מהרוחות שבאות ממשרד ראש הממשלה זה שאין צורך בקיצוצים. הם רוצים להגדיל את החוב החיצוני ובלי מדיניות ותוכנית ברורה איך משלמים את החוב, איזה שימוש עושים בכסף, איך גורמים למפעלים להישאר בצפון ובדרום וגם למשוך מפעלים נוספים, זה יהיה בלתי אפשרי. חברות הדירוג מסתכלות עלינו ובדרך הזו תהיה עוד הורדת דירוג".
שר האוצר בסך הכל הציג יעדים סבירים - קיצוץ של 35 מיליארד שקל. זה לא מעט.
"להגדיל את החוב בלי תוכנית ברורה זה פטנט לא טוב. היום הריבית על החובות שלנו עומדת על 50 מיליארד שקל בשנה. אם המדיניות של לשכת רה"מ תתקבל, ושמעתי שטות נוספת שלא האמתי שהיא עלתה בכלל זה שיח על תקציב דו-שנתי.
"עכשיו תחשוב איך המשקיעים הזרים מסתכלים עלינו, איך אפשר לתת תחזיות לשנת 2026 עם כל מה שיקרה ב-2025? זה פשוט לא רציני. בסוף מה שיקרה זה שיורידו את דירוג האשראי שלנו עוד פעם ואנחנו נמצא את עצמנו מגייסים כסף בשווקים הבינלאומיים בריבית גבוהה מאוד. ואז, אני מקווה שאני לא מפתיע אותך, לא תהיה ברירה לנגיד אלא להעלות את הריבית שגם ככה היא חונקת".
להעלות ריבית? הסביבה היא להוריד ריבית. כל העולם מתחיל בתהליך הזה.
"עם המדיניות כמו שהיא היום, לא תהיה לנגיד ברירה. זה לא שהוא רוצה וזה לא שזו האופציה הטובה שעומדת לנגד עיניו. אנחנו נראה את האינפלציה עולה, לא יורדת. את הסביבה מתחילה להיות יקרה מאוד וזה לא עוד הרבה זמן. המצב משקף את היעדר המדיניות הכלכלית הברורה. אי אפשר תוך כדי מלחמה להמשיך את קצב בזבוז הכסף הקואליציוני. יש משרדים כמו משרד המורשת וחיזוק זהות יהודית, ראשות לקידום הציבור החרדי וזה סתם לחלק כסף למקורבים בתקופה כזו. כל זה מייצר סביבה כלכלית בלתי אפשרית".  
שר האוצר משדר שהוא מעביר תקציב בחודש הבא. הכלכלנים אומרים שגם זה משהו.
"שר האוצר משדר שהוא נחוש להביא תקציב בסוף אוקטובר, אני לא רואה עבודה על תקציב. כשעובדים על תקציב זו עבודה מאומצת, סביב השעון וכל האורות דולקים באוצר 24 שעות. זה לא קורה עכשיו, פשוט כלום".
שר האוצר אמור להתעסק עם הפוליטיקה לא לעשות חשבונאות. אלא לסמן מטרות והדרג המקצועי צריך לפתח אותם לתקציב.
"שר אוצר צריך בתקופה שעובדים על תקציב לדבר עם ראשי המפלגות. הוא צריך לשבת עם כולם. עם קואליציה ואופוזיציה ולהשיג לתקציב תמיכה. הוא צריך לשבת עם יו"ר ועדת הכספים, עם חברי ועדת הכספים. הוא צריך לשבת עם יו"ר ועדת הכלכלה ועם חברים בוועדת הכלכלה. הוא כל הזמן צריך לפעול ולחשוב איך מעבירים תקציב, איך מייצרים רוב בקואליציה ועכשיו כלום מזה לא מתקיים. יש עבודה למראית עין אבל זה הכל פייק.
"ואתה שוכח את הבעיה שיש עוד על הפרק את הסיפור עם חוק הגיוס ועם סבסוד המעונות. יש את הסיפור של כל אלה שמתחמקים מגיוס לצבא ומה עושים איתם. יש את הסיפור של רשתות החינוך החרדיות שגם זה נושא פתוח. יש את רן ארז ומערכת החינוך. הכל פתוח, יותר מידי דברים פתוחים".
אולי זו הסיבה שפרמיית הסיכון של ישראל לא משקפת את הדירוג שלה? אלא דירוג נמוך יותר?
"אני בכלל מופתע שכרגע פרמיית הסיכון של ישראל היא 1%. אתה צריך לזכור, כשאני נכנסתי לאוצר היה גירעון של יותר מ-40 מיליארד שקל, אני עזבתי את משרד אוצר עם עודף תקציב של יותר מ-10 מיליארד שקל. הכל נעלם, כל העודף הזה, כל התהליכים שאפשרו לממשלה לפעול באחריות ואז להיכנס למלחמה עם תקציב מנוהל.
"אז כשאתה מסתכל על כל הדברים האלה, אין לך אלא להיות מופתע שפרמיית הסיכון של ישראל היא רק 1%, הכלכלה לא מנוהלת. סמוטריץ' רוצה לקצץ 40 מיליארד שקל. מאיפה הוא יקצץ אותם בלי שהוא מדבר על כיוון וסעיפים ספציפיים לקצץ בהם. זה לא רציני והמשקיעים הזרים גם רואים את זה".
כשאלה הם פני הדברים, יכולה להיווצר קונסטלציה שאתה נכנס לממשלה כסוג של דמות שיכולה לייצב את המצב?
"בשום פנים ואופן לא. אני לא נכנס לממשלה כל עוד נתניהו שם". 
תגובות לכתבה(20):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 19.
    ליברמן
    חיים בן יהודה 09/2024/15
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ליברמן כשר אוצר זה אסון יאדג לעם הרוסי וישתול את הספרדים היה משחית וישאר משחית המערכת מאז שהעם זוכר הוא תמיד היה משחית את מערכת של המדינה
    סגור
  • 18.
    ממשלת חורבן הבית
    רתוש 09/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    "ותעביר ממשלת זדון מן הארץ", אמן.
    סגור
  • 17.
    הזוי
    סנשו פנשה. 09/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה קרה הדוברמן ברח מאיסור המחייה שלו בכרמל !?
    סגור
  • 16.
    צפון
    אבי 09/2024/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תישאר באופוזיציה, לא צריכים אותך בקואליציה..
    סגור
  • 15.
    הוא שפוט של הבנקים ומאפשר
    לחיצל 09/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רןןחים של מיליארדים עח הציבור
    סגור
  • טען עוד
  • 14.
    ושום מילה ברורה באשר לתנאים לעסקה לשחרור חטופים
    נטע 09/2024/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שוב סיסמאות כגון מה שניצן יביא אני אאשר כי אני סומך עליו
    סגור
  • 13.
    גאון
    דני 09/2024/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קשקשן אלוף בדיבורים...
    סגור
  • 12.
    איש הסתרים.
    גולן 09/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שר ביטחון נכשל, ואחר כך שר אוצר נכשל לא יכון לייעץ לנו ב-2 התחומים הללו. כדאי לו להמשיך להתחבא במחשכים ומידי פעם לצאת לתקשורת באיזו הודעה מגומגמת במבטא הבוחרים שלו מריעים לו.
    סגור
  • 11.
    סמוטריץ הורס את כלכלת ישראל.
    ציוני גאה 09/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סמוטריץ הורס את הכלכלה. לא מטפל בכלום חוץ מתקציבים פוליטיים. אם נסמוך על סמוטריץ,בן גביר,סטרוק ושאר ההזויים נשאר בלי מדינה. ישראל מתפוררת
    סגור
  • 10.
    מוחמד דף חוסל...
    עברו סוף סוף 48 שעות 09/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כן כן, שמענו אץ הקשקשן. עוד אחד נביא זעם. קשקשן צמרת. כל רודפי הכיסא אנטיביבי. היו צריכים לעשות רוטציה כל חודש מחליפים רה"מ, ככה כולם היו מקבלים הזדמנות לגנוב, ולא רק לפיד ובנט.
    סגור
  • 9.
    שר אוצר גרוע (ל"ת)
    הביא לעליית מחירים 09/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    יישר כח לליברמן
    שמחה שהצבעתי לו 09/2024/13
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הפוליטיקאי היחידי שעומד במילה שלו
    סגור
  • 7.
    אחרי ששילמת לרוצחי יקירנו מיליונים כעת מוצץ את העם (ל"ת)
    קיפי 09/2024/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 6.
    שתיין
    אלי 09/2024/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא נתן יד להילחם בחמאס איש מסוכן.יתכן סוכן של פוטין
    סגור
  • 5.
    מבין בהכל יחד עם השותף בנט (ל"ת)
    שמשון ויובב 09/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    ליברמן האינטרסט
    גדי 09/2024/13
    הגב לתגובה זו
    6 3
    כן לליברמן יש 45 מיליון שרל בבנק והוא רוצה ריבית גבוהה על הכסף שלו. מצידו שייקרסו הזוגות הצעירים בעלי המשכנתאות.
    סגור
  • 3.
    ברור אני אומר כל הזמן שהריבית בטח לא תרד. סביר יותר דתע (ל"ת)
    כלכלן בסיסי 09/2024/13
    הגב לתגובה זו
    3 4
    סגור
  • 2.
    היה שר אוצר מהכושלים בתולקות המדינה!. איבט דמיבט
    ליידנר 09/2024/13
    הגב לתגובה זו
    5 6
    ייזכר כמי שהעלה פי 4נ את המס על משקה קריסטל וכוס חד פעמי. כלומניק דוברמן
    סגור
  • רובוט ליכודניק בפעולה
    אוסמה מזגנים 09/2024/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חוץ מלגבב את אוסף ההבלים והקללות הקבוע לא יודעים כלום,ליברמן היה שר אוצר מצויין יש לו חשיבה לוגית דבקות במטרה ויושרה עם אטסף אישי הליכוד הנוכחי נהפוך מהר מאוד ללבנון 2
    סגור
  • 1.
    צודק! (ל"ת)
    דורון2828 09/2024/13
    הגב לתגובה זו
    3 7
    סגור