השוק

הבנקים בישראל סופגים מכה: זה המס שייאלצו לשלם גם ב-2026

בחוק ההסדרים החדש עולה הצעה להאריך את המס המיוחד על הבנקים גם לשנת 2026, בניגוד להסכמות קודמות. מהלך זה מגיע על רקע רווחי שיא של הבנקים, שהגיעו ליותר מ-15 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2024 בלבד
מערכת ice | 
בנקים-אילוסטרציה (צילום Magma Images, shutterstock)
חוק ההסדרים מעורר סקרנות רבה. בטיוטת התוכנית הכלכלית לשנת 2025, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מציג שורה של צעדים דרמטיים שעשויים לשנות את פני המערכת הפיננסית בישראל. על פי כלכליסט, במוקד התוכנית עומדת ההצעה להאריך את המס המיוחד על הבנקים גם לשנת 2026, בניגוד להסכמות קודמות.
בכלכליסט הדגישו כי צוות בין-משרדי יוקם לבחינת הנושא, תוך התחשבות ברווחיות הבנקים ובהשלכות על הצרכנים. מהלך זה מגיע על רקע רווחי שיא של הבנקים, שהגיעו ליותר מ-15 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2024 בלבד.

לצד הדיון על מיסוי הבנקים, התוכנית מציעה הקמת מספר ועדות חשובות. ועדה אחת תעסוק בהגברת התחרות בתחום הפיקדונות והאשראי למשקי בית ועסקים קטנים, כולל אפשרות למתן רישיונות מיוחדים לגופים פיננסיים וריאליים להציע פיקדונות לציבור. ועדה נוספת תבחן את סוגיית הריכוזיות בקרב הגופים המוסדיים, המנהלים כיום למעלה מ-2.5 טריליון שקל מחסכונות הציבור, תוך התמקדות בהשלכות על התחרות, הסחירות והנזילות בשוק ההון.
חידוש משמעותי נוסף הוא ההצעה להקים ועדה שתבחן את האפשרות לאיסוף נתונים ומידע מגופים פיננסיים ורגולטורים לצורך מחקר וקבלת החלטות ממשלתיות. מטרת היוזמה היא לאפשר קבלת החלטות מבוססות יותר בתחום המדיניות הכלכלית ולייצר תמונת מצב מדויקת יותר של המשק הישראלי. צעד זה עשוי לשפר משמעותית את יכולת הממשלה לנהל את הכלכלה ולתכנן את תקציב המדינה.
על פי כלכליסט, התוכנית גם מציעה להרחיב את מאגר נתוני האשראי הקיים כיום למשקי בית גם לעסקים קטנים, עם יעד להפעלה בתחילת 2026. מהלך זה, שמקודם על ידי בנק ישראל, צפוי לשפר את הנגישות לאשראי עבור עסקים קטנים ולהגביר את התחרות בשוק האשראי העסקי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה