השוק

ניומד גיבתה את צריכת הגז בישראל; יוסי אבו: זה פועל במקביל ליצוא

מאז תחילת המלחמה שוק האנרגיה הישראלי מאותגר ומכאן ניומד הגדילה את ההפקה והעברת הגז למתקני הייצור המקומיים; במקביל העבירה ניומד לקופת המדינה תמלוגים ומס של כמעט 500 מיליון שקל
ניצן כהן |  2
יוסי אבו (צילום דלק קידוחים, פלאש 90)
את הדברים האלה צריך לכתוב בזהירות המתבקשת מהסיבות הברורות מאליהן. מאז תחילת המלחמה שוק האנרגיה הישראלי מאותגר והוא עומד באתגרים האלה וערוך, גם אם יסלימו למצבי קיצון. כדי לעבוד באתגרים האלה הרי שניומד צריכה להירתם לעניין שכן מאגר הגז לוויתן בבעלותה, היא קשורה בחוזים קשיחים עם הלקוחות שלה ובעיקר לייצוא.
מכאן נעבור לדוחות של ניומד. השותפות רשמה עלייה במכירות מלוויתן למשק המקומי ולשוק המצרי הובילה לגידול בהפקה. במקביל ברבעון השני של שנת 2024 שילמה ניומד  תמלוגים, היטלים ומיסים לקופת המדינה בגובה של כ-221 מיליון שקל – מתחילת השנה שילמה השותפות כ-436 מיליון שקל.
יוסי אבו, מנכ״ל ניומד: ״פרויקט ההרחבה של מאגר לוויתן יאפשר לנו להגדיל את כמויות הגז הטבעי העומדות לרשות המשק המקומי לצד העמקת שיתוף הפעולה האזורי והרחבתו למדינות נוספות כגון ערב הסעודית״.
בסיכומו של יום, השותפות מציגה זינוק ברווח הנקי שהסתכם ברבעון השני של 2024, בכ-137 מיליון דולר, לעומת כ-93 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד – גידול של כ-48%. במחצית הראשונה של שנת 2024, רשמה השותפות רווח נקי של כ-258 מיליון דולר, לעומת כ-214 מיליון דולר אשתקד – גידול של כ 21%. העלייה ברווח נבעה בעיקר מגידול במכירות של גז טבעי ממאגר לוויתן, ממכירה של קונדנסט לבתי הזיקוק אשדוד באמצעות תשתית תש"א, ולצידן ירידה בהוצאות המימון, נטו.
ההכנסות נטו (בניכוי תמלוגים) גדלו ברבעון החולף והסתכמו בכ-253 מיליון דולר לעומת סך של כ-214 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, עליה של כ-18%. ההכנסות נטו במחצית הראשונה של שנת 2024, הסתכמו בכ-479 מיליון דולר, לעומת סך של כ-454 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד – גידול של כ-5.5%, שנבע בעיקרו מגידול בכמויות הגז הטבעי אשר הופקו ונמכרו ממאגר לוויתן, עלייה במחיר הממוצע ליחידת חום (MMBTU) בשווקי הייצוא וכאמור מהכנסות ממכירת קונדנסט לבית הזיקוק באשדוד שהסתכמו בסך של כ-8 מיליון דולר (חלק השותפות).
הרווח לפני מיסים נאמד בכ-180 מיליון דולר, לעומת כ-127 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ברבעון השני של שנת 2024 נרשם גידול בהפקה ממאגר לוויתן שהסתכמה בכ-2.8 BCM גז טבעי, לעומת כ-2.5 BCM ברבעון המקביל אשתקד. גידול נרשם במכירות לשוק המקומי שהסתכמו ברבעון זה בכ-0.4 BCM, לעומת 0.3 BCM ברבעון המקביל אשתקד. כזכור, במהלך הרבעון החולף נחתם הסכם למכירת כמויות משמעותיות של גז טבעי מלוויתן לתחנת הכוח אשכול.
אספקת הגז הטבעי החלה בחודש יוני, והדבר צפוי להביא להמשך מגמת הגידול במכירות למשק המקומי. העלייה במכירות למצרים נותרה עקבית והסתכמה ברבעון החולף בכ-1.8 BCM, לעומת כ-1.6 BCM ברבעון המקביל ב-2023. הייצוא לירדן הסתכם בכ-0.6 BCM (בדומה לרבעון המקביל אשתקד).
הוצאות המימון, נטו של השותפות ברבעון השני  הסתכמו לסך של כ-6 מיליון דולר, לעומת סך של כ-25 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, המהווה ירידה של כ-76%, הנובעת בעיקרה בירידה בחוב הפיננסי של השותפות לאחר שפרעה את סדרה 2023 של אגרות חוב לוויתן בונד, וכן משערוך תמלוגים מחזקות כריש ותנין.
כזכור, בשבוע שעבר הודיעה ניומד יחד עם שותפותיה במאגר לוויתן על אישור תקציב נוסף בסך של 429 מיליון דולר (100%) לביצוע תכנון הנדסי מפורט (FEED) ולרכש רכיבים שזמן הספקתם ארוך, לפיתוח שלב 1ב' של לוויתן במטרה להגדיל את יכולת ההפקה לעד כ-21 BCM בשנה. חלק השותפות בהשקעה כ-194.5 מיליון דולר.
בנוסף הודיעו שותפי לוויתן כי הם צופים לקבל החלטת השקעה סופית (FID) בפרויקט ההרחבה במחצית הראשונה של 2025. על פי לוחות הזמנים הצפויים, תחילת ההפקה במסגרת שלב 1ב' תתבצע בתקופה שבין מחצית שנת 2028 למחצית שנת 2029. קידום שלב ב' הינו בנוסף לפרויקט הצינור השלישי המקודם בימים אלה, שעיקרו הנחת צינור הולכה תת-ימי שלישי מבארות ההפקה שבשדה לוויתן לפלטפורמה, אשר יאפשר את הגדלת יכולת אספקת הגז המרבית מפרויקט לוויתן החל ממחצית שנת 2025 מכ-12 BCM לשנה לכ-14 BCM לשנה.
בהתאם להתנהלות במרבית הרבעונים האחרונים השותפות הודיעה על חלוקת רווחים של 65 מיליון דולר, בהמשך לחלוקות של 120 מיליון דולר שבוצעו מתחילת שנת 2024.
נכון להיום רכשה השותפות רכישות עצמיות של אגרות החוב לוויתן בונד בסך כולל של 44 מיליון דולר (ע.נ), מתוכן 36 מיליון דולר ברבעון השני ועד למועד אישור הדוחות, זאת בהתאם לתוכנית רכישה עצמית בסכום מצטבר של עד 100 מיליון דולר.
ברבעון השני של השנה שילמה ניומד לקופת המדינה תשלומי תמלוגים, היטלים ומיסים בגובה של כ-221 מיליון ש"ח, מתחילת השנת שילמה ניומד לקופת המדינה תשלומי תמלוגים, היטלים ומיסים בגובה של כ-436 מיליון שקל.
יוסי אבו, מנכ"ל ניומד: ״פרויקט ההרחבה של מאגר לוויתן יאפשר לנו להגדיל את כמויות הגז הטבעי העומדות לרשות המשק המקומי לצד העמקת שיתוף הפעולה האזורי והרחבתו למדינות נוספות כגון ערב הסעודית. גם בתקופה זו הפוטנציאל לשיתוף פעולה אזורי סביב הפעילות של מאגר לוויתן הוא עצום. הביצועים החזקים של הרבעון מוכיחים שוב את עוצמתו וחוזקתו של מאגר לוויתן כעוגן המרכזי של ניומד ומגמה זו רק תלך ותתחזק בשנים הבאות.״
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    דלק קבוצה
    מבין עניין 08/2024/08
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אני קונה בכל מה שיש לי. אחלה השקעה אפילו לפנסיה. במחיר שלה היום נמוכה בעשרות אחוזים לפני שנתיים ואפילו שנה. ואז הרווחים היו הרבה הרבה יותר נמוכים. להוסיף את הדיבידנד שמחלקים. יותר טוב מלהשקיע בדירה. בחצי ממחיר של דירה ממוצעת התשואה בשמיים. בלי שום כאב ראש שכרוך בשכירות וכל מה שמסביב
    סגור
  • 1.
    ליויתן ורציו
    כל הכבוד 08/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ובקרוב גם הודעה של רציו.. הגדלת הרוחים ודבידנדים ....... חשוב לזכור רציו נמוכה 68 אחוז מהשיא שלה איזה בזיון.
    סגור