השוק

חשש בעולם העסקים הישראלי: בקשות ביטוח אשראי ב-6.2 מיליארד שקל

מנתוני אשרא, החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ, עולה כי במחצית הראשונה של השנה הוגשו לחברה הממשלתית בקשות לביטוח אשראי בהיקף של כ-6 מיליארד שקל, דודי קליין, מנכ"ל אשרא: "מגבלות הסחר עם טורקיה ואיסור ההשתתפות של חברות ישראליות בתערוכת הנשק, הדליקו ליצואנים נורות אדומות"
מערכת ice | 
כסף-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
גידול חד בהיקף הביקוש לביטוח אשראי, בערבות מדינה, מצד יצואנים ישראלים. כל עולה מסיכום נתוני המחצית הראשונה של אשרא, החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ. מנתוני החברה הממשלתית עולה כי במחצית הראשונה של השנה הוגשו לחברה בקשות חדשות לביטוח עסקאות ייצוא בהיקף של כ-6.2 מיליארד שקל. מתוכם כ-2.2 מיליארד ברבעון הראשון של השנה וכ-4 מיליארד ברבעון השני.
גידול חד נרשם בביקוש לביטוח "טרום משלוחים" המבטיח כי במקרה והלקוח יבטל את ההזמנה עוד לפני שהיא סופקה, היצואן יקבל פיצוי כספי עבור ההוצאות שכבר היו לו. באשרא אומרים כי דווקא בתקופה זו ישנה חשיבות מיוחדת בתמיכה ביצוא הישראלי הן כאמצעי לצמיחת המשק והן ככלי יעיל לשיפר תדמיתה של ישראל באמצעות הצגת היכולות הטכנולוגיות, החדשנות והיצירתיות הישראלית.
 
אשרא פועלת לקידום הייצוא הישראלי באמצעות מתן שירותי ביטוח אשראי והעמדת אשראי למימון עסקאות יצוא גדולות של חברות ישראליות, בעיקר מול מדינות זרות, ולטווחי זמן ארוכים יחסית של עד 15 שנים. ביטוח האשראי מגן על היצואן או על הבנק נותן האשראי מפני אי קבלת תשלום מהלקוח כתוצאה מקשיים כלכליים או מאירוע פוליטי. בנוסף, ביטוח האשראי של אשרא מאפשר לבנקים להעמיד קו אשראי לעסקאות כאשר פוליסת הביטוח, המגובה בערבות המדינה שמעמיד החשב הכללי במשרד האוצר, מהווה בטוחה למימון ומאפשרת ליצואן  לקבל את התשלום מייד עם ביצוע האספקות. 
יצויין כי על מנת לקבל את הביטוח והמימון, הרכיב הישראלי, כחול-לבן, בעסקת הייצוא חייב להיות לפחות 30% מהיקף הפרוייקט. בהתאם למדיניות שר הכלכלה ניר ברקת ולפיה "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", אשרא פועלת כחברה ממשלתית יעודית לביטוח סיכוני סחר חוץ במתכונת דומה לכ-30 חברות מקבילות באירופה  שמעורבתן במימון וביטוח יצוא גדלה משמעותית בתקופה האחרונה. כל החברות המקבילות באירופה פועלות כחברות יעודיות לביטוח סיכוני סחר חוץ, חלקן כחברות ממשלתיות וחלקן מופעלות על ידי חברות פרטיות בתמיכת הממשלה, לאחר שהפעילות עברה תהליך הפרטה.
עיקר הבקשות – עבור מדינות באסיה ובאפריקה
מסיכום נתוני המחצית הראשונה של השנה עולה כי עיקר הבקשות לביטוח אשראי היה בתחומי התשתיות, התקשורת הבריאות, המים, החקלאות הביטחון ובתחום טכנולוגיות חינוך. עיקר הביקושים היו עבור עסקאות ייצוא למדינות באפריקה ואסיה ובכללן קזחסטאן ליבריה, הרפובליקה הדומיניקנית, טוגו, בנין, מלאווי, אוגנדה, סין, טנזניה, אזרבייג'אן,  זימבבואה, קונגו,  קמרון, אינדונזיה, טנזניה, מרוקו וכן לגיאורגיה.
עוד עולה מנתוני אשרא כי מתוך הבקשות לעסקאות ייצוא בהיקף כולל של כ-6.2 מיליארד שקל שהוגשו לחברה במחצית הראשונה של השנה, החברה כבר נתנה אישור עקרוני לביטוח עסקאות בהיקף של כ-4.7 מיליארד שקל. מרבית העסקאות שעדיין לא קיבלו אישור נמצאות בהליכי בדיקה. עבור עסקאות בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל כבר הופקו פוליסות ביטוח וחלקן נמצא בהליכי הנפקת הפוליסה.  בהקשר זה יודגש כי לא כל הבקשות המוגשות לאשרא הופכות בסופו של דבר לעסקאות ייצוא עבורן מונפקת פוליסה.
לדברי דודי קליין, מנכ"ל אשרא, המחצית הראשונה של 2024 התאפיינה במספר מגמות כתוצאה מהמלחמה: "בחודשים הראשונים, לאחר השביעי באוקטובר, ראינו האטה בפעילות היצואנים כתוצאה מחוסר וודאות הן שלהם והן של הלקוחות בחו"ל מפני השלכות המלחמה על המשק הישראלי ועל היכולת של היצואנים לספק הזמנות. לאחר שנכנסנו ל"שגרת מלחמה" היצואנים חזרו לטוס, להיפגש ולפעול בחו"ל, אולם במקביל החשש שלהם עלה. זאת, בין היתר מפני קריאות להחרמת ישראל שהגיעו לשיאן באמברגו הסחר עם טורקיה והאיסור שהוטל על השתתפות החברות הישראליות בתערוכת הנשק בפאריז. מקרים אלה הדליקו 'נורות אדומות' וחששות גדולים מצד יצואנים מפני ביטולי הזמנות, אמברגו ואי קבלת התשלום. כתוצאה מכך חברות רבות שטרם השתמשו בביטוח האשראי בערבות המדינה החלו לעשות שימוש בכלי הסיוע של אשרא" אומר קליין. "גם חברות שבעבר עשו שימוש בביטוח והפסיקו, החליטו להפחית סיכונים ולבטח עסקאות חדשות, כפי שבא לידי ביטוי בגידול החד בהיקף הבקשות בחודשים האחרונים".
מגמה נוספת שאפיינה את הביקושים לביטוח אשראי מצד יצואנים ישראלים במחצית הראשונה של השנה היא הגידול החד בביקוש לביטוח עסקאות יצוא ביטחוניות. "אם לפני כעשור סך הביקושים לביטוח ביטחוניות עמד על כ-20% מהפורטפוליו של אשרא, כיום הוא הכפיל את עצמן וכ-40% מהביקושים הם עבור עסקאות בתחום זה. זאת כמובן על רקע הוכחת היכולת של מוצרי החברות הישראליות במלחמה, הגידול באיומים על מדינות שונות מצד אירן והימשכות המלחמה באוקראינה".
קליין אומר כי דווקא על רקע המלחמה והקריאות השונות לפגוע בישראל ובחברות הישראליות, ישנה חשיבות לאומית בתמיכה בייצוא הישראלי. "אנו רואים חשיבות עליונה להעניק ליצואנים מסגרות ביטוח אשראי נרחבות ומימון אטרקטיבי ותחרותי שיאפשר להם להיכנס לפעילות בשווקים חדשים, להרחיב פעילות מול לקוחות קיימם ולשמש כשגרירים של מדינת ישראל, ברחבי העולם" מסכם קליין.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה