השוק

לידר שוקי הון: הנדל"ן המסחרי בארה"ב לקראת משבר

יונתן כץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות לידר שוקי הון מעריך שעולם הנדל"ן המסחרי שהיה פופולרי מאוד בקרב משקיעים ישראלים בשנים האחרונות צועד לקראת משבר
ניצן כהן |  1
יונתן כץ (צילום צביקה דור)
אחת ההשקעות הפופולריות של ישראלים בשנים האחרונות היה הנדל"ן בארה"ב ובחלקו הקטן גם באירופה. להערכת יונתן כץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות לידר שוקי הון, הרי שהסיגמנט הזה נמצא רגע לפני משבר וזה נתון מעניין, בטח לאור הפופולריות של הסיגמנט בשנים האחרונות למשקיעים ישראלים.
"קיימים סימנים הולכים וגדלים למשבר מתפתח בשוק הנדל"ן המסחרי (בעיקר בארה"ב אך גם באירופה). חוב של כ-900 מיליארד דולר ייפדה השנה (20% מסך החוב באפיק זה), ולבעלי החוב לא תהיה ברירה אלא למחזר את החוב בריביות גבוהות) הפד לא הולך להוריד את הריבית בקרוב או בצורה חדה או למכור את הנכסים בהפסד" אומר כץ.
 
"החשש למצוקה בשוק הנדל"ן המסחרי התעורר כאשר הבנק האזורי ניו יורק קומיוניטי, הפסיק לשלם דיווידנד וריתק 500 מיליארד דולר לכיסוי חובות אבודים על שתי השקעות בנדל"ן. מחיר המניה של הבנק ירד ב-65% השנה.
"לפי ה-NBER, מכון המחקר הכלכלי הלאומי האמריקאי הרי שערכם של הנכסים נמוך מגובה החוב. מצב שבו הנכס שווה פחות מהחוב מקטין את הסבירות להחזרת החוב.
"מחירי נדל"ן מסחרי ירדו ב-22% מרבעון א' 2022 ועד סוף 2023 ומחירי נדל"ן משרדי ירדו ב-35%. כידוע, לאחר הקורונה עובדים רבים המשיכו לעבוד מהבית, כך שהביקוש למשרדים המשיך להיות מאד ממותן גם לאחר ההתאוששות במשק" אומר כץ כשמשמעות דבריו היא שהחזרה של העובדים למשרדים תהיה (ככל שתהיה) איטית מאוד ותקשה על התאוששות המחירים בענף.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    משרדים. (ל"ת)
    ל 03/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור