דיגיטל וטק

אילון מאסק אישר? "השוטר החדש" של רשת X - והקשר לישראל

בשביל להילחם בזירת ההסברה הבינלאומית, מערכת שפותחה ע"י 160 אנשי הייטק וסודנטים, בשיתוף משרד החוץ, תוכל לאתר פוסטים (בדגש על אנטי-ישראליים) המפרים זכויות יוצרים, ובכך תעודד את הסרת התכנים הללו
מערכת ice | 
אילון מאסק (צילום shutterstock)
על רקע מבול הפוסטים האנטי-ישראליים אשר שוטפים את הרשת מאז פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל', מערכת חדשה שפותחה, מבקשת להשתמש בתמריץ הכלכלי בשביל להניע את מנהלי הרשתות החברתיות להסיר פוסטים וסרטונים המפרים זכויות יוצרים, ובכך יצליחו, בין היתר, להיפטר מתכנים הפונים נגד ישראל.
המערכת פותחה במסגרת האקתון Hasbara-Tec שנערך בהשתתפות 160 אנשי הייטק וסטודנטים, משרד החוץ, עיריית ירושלים ועוד, אשר חברו יחד בהתנדבות למשך 48 שעות, לצורך יצירת פיתוחים טכנולוגיים חדשניים, שישפרו את מערך ההסברה הישראלי במלחמה. הצוות שפיתח את המערכת, כלל מספר  חברים, ביניהם  ד"ר גיא קלמן, מרצה למדעי המחשב במרכז האקדמי לב, אהובה אביחי ואביטל לרנר, סטודנטיות בקמפוס טל, הלל דרשן, סטודנט שנה ג' למדעי המחשב באוניברסיטה העברית, ואוהד סדן מקומפאי טכנולוגיות.
המטרה של מפתחי המערכת היא למצוא תוכן פוגעני שפורסם כנגד ישראל ומכיל תמונה או סרטון שאינם מקוריים, ולהשתמש בחוק זכויות היוצרים הרלוונטי כדי לתבוע את מי שהשתמש בצילום והפר את החוק. "מדובר במערכת המבצעת חיפוש של תמונות שמפורסמות ברשתות החברתיות, שהוצאו מהקשרן באמצעות מניפולציה של שינוי התמונה". מסביר ד"ר גיא קלמן, מרצה למדעי המחשב במרכז האקדמי לב ואחד מחברי הצוות שתכנת את המערכת.  "על מנת לאתר את אותם תכנים פוגעניים, המערכת נעזרת במאגרי מידע קיימים, שמרכזים תכנים פוגעניים שאזרחים העבירו ברשת.
בשלב זה המערכת מאתרת את התמונה המקורית, ואז מתבצעת סריקה באמצעות אלגוריתם שמזהה את כל השימושים שנעשו בתמונה ברשתות השונות ללא מתן קרדיט. במידה ומדובר בתמונה ישנה, המערכת תבצע חיפוש במנועי החיפוש המוכרים גוגל, בינג וכו'.
מרגע שזוהתה תמונת המקור, ניתן לדווח למנהלי הרשתות החברתית בהן הופיעו הפרסומים המפרים זכויות יוצרים, תוך דרישה להסירם באופן מיידי. "בעוד שהטיפול של הרשתות בתוכן פוגעני או מסית מתנהל לא אחת בעצלתיים, כשמדובר בחשד להפרת זכויות יוצרים שלצידו האפשרות לתביעה משפטית שלא דורשת הוכחת נזק, לרשתות אין רצון לקחת סיכון כלכלי והן מסירות את התכנים במהירות גדולה יותר" מסבירים מפתחי המערכת.
בנוסף, המערכת מצליחה לייצר מאגר נתונים על כל אותם פוסטים שהפרו את זכויות היוצרים, והיא מרכזת מידע על התמונה, המקור בצירוף לתיאור הפרת החוק – בשביל לאפשר תביעה עתידית על ידי בעל הזכויות. "המטרה הגדולה שלנו היא להיות השוטר הקטן של הטוויטר, כדי להוריד את המוטיבציה של אנשים לפרסם חומרים נגד ישראל, תוך שהם עושים שימוש בתוכן שאינו מקורי" מציין ד"ר קלמן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה