דיגיטל וטק

איך קוטפים היום עגבניות? עם רובוט ובינה מלאכותית. צפו

מהפכה בחקלאות: רובוט ייעודי לקטיף שלא מתעייף, עובד בגשם ובשמש וחוסך כסף. והרעיון הגיע ממנוע AI שמצא את טכניקת הקטיף היעילה ביותר
מערכת ice | 
רובוט לקטיף עגבניות (צילום Adrien Buttier EPFL)
תוכנות בינה מלאכותית דוגמת ChatGPT כובשות את השוק בסערה ומשולבות במגוון תחומי פעילות שהיו עד עתה בידי בני אדם. צוות מדענים מאוניברסיטת TU Delft בהולנד והאוניברסיטה הטכנית השוויצרית EPFL, החליטו לעשות שימוש ב-ChatGPT לטובת חיבור עם אחד הטרנדים היותר חמים בתעשייה כיום: קובוטים (רובוטים שיתופיים).
צוות המחקר ביקש מ-ChatGPT פתרון אוטומציה יעיל וחסכוני לבעיה שמציקה ללא מעט חקלאים: איך קוטפים עגבניות עדינות עם מינימום נזק ליבול. מנוע ה-AI התבקש להציע פתרון קל לביצוע ואת טכניקת הקטיף היעילה ביותר. התוצאה: קובוט ייעודי מונחה ראיית מכונה, ובמקרה הזה – קובוט של מובילת התחום העולמי, חברת Universal Robots שיוצא לשטח כשהוא רכוב על עגלה רובוטית לטובת ההתניידות.

"רצינו ש-ChatGPT ׳יעצב׳ לא רק את כל התהליך – כולל בחירת הקובוט הספציפי - אלא כזה שיהיה ממש שימושי", הסביר קוזימו דלה סנטינה, עוזר פרופסור מ-TU Delft. ב׳דיונים׳ שלהם מול ChatGPT, עלה במשותף הרעיון ליצור רובוט לקציר עגבניות הוגה והחוקרים דיווחו שהצעות העיצוב ותכנון הביצוע היו בהחלט משכנעים, כולל בגיבוש ההחלטה מתי המעבר לאוטומציה מלאה שווה כלכלית.

צילומים: Adrien Buttier / EPFL
ChatGPT אף הציע הצעות שימושיות במהלך שלב היישום, תוך ייעוץ לגבי חומרים ומנגנונים ספציפיים לשימוש, כגון המלצה על שימוש בסיליקון, או גומי, עבור התפסן שבקצה הזרוע הקובוטית, כדי למנוע ריסוק העגבניות העדינות במיוחד.
לדברי חיים זכרמן, מנהל חטיבת רובוטיקה ואוטומציה בחברת SU-PAD, נציגת UR בישראל, קובוטים מציעים כבר כיום שלל יישומים מגוונים לחברות ולמפעלים שחיפשו פתרון יעיל, חסכוני ובטוח לאוטומציה: "בתחום החקלאות, ממש כמו בתחומי התעשייה המסורתית, חסר כוח אדם וגם זה שכבר נמצא מתמודד לעתים עם משימות חוזרות על עצמן ומאתגרות פיזית את העובדים. בנוסף, קובוטים ניתנים לתכנות מהיר וקל והם ניידים".
לדבריו, בשנים האחרונות למידת מכונה ובינה מלאכותית החלו לשנות את תחום האוטומציה התעשייתית - ואוטומציה של קובוטים מובילה את הדרך. "היכולות החדשות האלה נרתמות כיום לטובת שימוש בקובוטים עם למידת מכונה והשלוב הזה ימשיך לפתוח יישומים מאתגרים שפעם נחשבו בלתי אפשריים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה