דיגיטל וטק

פייסבוק ואינסטגרם פיטרו עשרות עובדים מסיבה מוזרה

בשנה האחרונה פוטרו עשרות עובדים ברשתות החברתיות לאחר שהחברה גילתה שניצלו מערכת פנימית לשחזור חשבונות חסומים כדי לשחזר חשבונות תמורת תשלום "סמלי" שהגיע לאלפי דולרים

יאיר מור | 
פייסבוק (צילום shutterstock)
כ-25 עובדים במטא (פייסבוק לשעבר) פוטרו בשנה האחרונה על מה שחלקם הגדירו כניסיונות תמימים לסייע לבני משפחה ומכרים.
לפי שיחות עם עובדים ומסמכים שהגיעו לידי העיתון וול-סטריט ג'ורנל, החברה מנהלת מסע ציד של עובדים – גם במטא עצמה וגם בספקיות שירותים חיצוניות – שמנצלים את הגישה למערכות פנימיות של החברה כדי למכור גישה לחשבונות. כל העובדים שפוטרו מואשמים בכך שלקחו כסף – לעתים אלפי דולרים – תמורת ביצוע איפוס של חשבונות משתמשים בפייסבוק ואינסטגרם, לעתים עבור הבעלים המקוריים שלהם שנחסמו מסיבות שונות, ולעתים עבור נוכלים שרצו להשתלט על חשבונות בעלי מספרי עוקבים אדירים כדי למכור אותם לגורמים שניצלו אותם להפצת מסרים שונים.
המערכת שיצרה את התמריץ לכך מכונה בתוך החברה "אופס" – קיצור באנגלית של "פעולות מקוונות" (Online Operations). מדובר במעין מנגנון חירום למקורבים, המיועד לסייע לחבריהם וקיים משחר ימיה של מטא. מאחר שלחברה אין שירות לקוחות, מי שיש לו חברה שעובד בה יכול לבקש ממנו, במקרה הצורך, למלא בשמו בקשה מיוחדת לאיפוס חשבון – אם מדובר בשינוי כתובת המייל המקושרת לחשבון במידה שהאקר השתלט עליו והפנה את המיילים אל עצמו כדי למנוע שחזור, ואם מדובר בשינוי סיסמא במקרה שהמייל שאליו נשלח איפוס הסיסמא כבר אינו נגיש. העובדים צריכים רק למלא את שם החשבון, כתובת המייל שאליה יש לשלוח שחזור, ועבור מי הם מבצעים את האיפוס.
אלא שלפי הדיווח, עובדים רבים ניצלו את היכולת הזו לא לסיוע לבני משפחה וחברים, אלא לגריפת רווחים מהצד. עובדים קיבלו שוחד של אלפי דולרים מגורמים שונים כדי לאפס חשבונות. בחלק מהמקרים מדובר היה במשתמשים נואשים שאיבדו גישה לחשבונות שכל הקשרים שלהם רוכזו דרכם, אך במקרים אחרים מדובר היה בנוכלים ששילמו עבור "חטיפת" חשבונות של ידוענים כדי לפתות את המעריצים הרבים לנפילה במזימות כאלו או אחרות, או בניסיון למכור את החשבונות בחזרה לבעליהם המקוריים תמורת כופר.
המסמכים שהגיעו לג'ורנל הראו שבעוד שב-2017 ביצעו עובדי מטא 22,000 שחזורי חשבונות באמצעות "אופס", ב-2020 גדל המספר ל-50,270. סביב היכולת הזו התפתחה תעשייה שלמה של מפתחים, שגרפו גם הם לכיסם אלפי דולרים כדי להשתמש בקשריהם עם עובדים במטא כדי לשחזר חשבונות. אפילו מאבטחים של בניינים בחברה חיצונית שסיפקה חשבונות עבור פייסבוק נהנו מגישה למערכת, ולפחות שניים מהם מואשמים שניצלו אותה כדי למכור איפוסי חשבונות.
שני עובדים שמואשמים באיפוס חשבונות תמורת תשלום מסרו לג'ורנל תגובות מוזרות: אחד טען מצד אחד שביצע רק 20 איפוסי חשבונות עבור חברים, בני משפחה ו"אנשים שעליהם סמכתי", אך אז סתר את עצמו ואמר שלצערו, נפל בפח של גורמים מפוקפקים שניצלו אותו כדי להשתלט על חשבונות; והשנייה, שהואשמה בכך שגבתה תשלום בביטקוין תמורת העברת שליטה על חשבונות, טענה גם היא שביצעה 20 איפוסים סה"כ עבור בני משפחה וחברים, אך אחד האנשים שעבורו איפסה חשבון וניסה לנצל אותה כדי למכור שירותי איפוס חשבונות לאחרים ניהל נגדה קמפיין שיצר אשליה כאילו קיבלה תשלום על איפוס חשבונות.
דובר מטא מסר לעיתון כי "יחידים המוכרים שירותים נכלוליים תמיד מכוונים אל פלטפורמות מקוונות, כולל זו שלנו, ומתאימים את הטקטיקות שלהם בתגובה לשיטות הגילוי הנפוצות בתעשייה. נמשיך לנקוט בפעולה ראויה נגד אלו המעורבים בסוגים אלו של מזימות". הוא הדגיש כי אפילו עבור משתמשים שבאמת זקוקים לאיפוס חשבון, תשלום עבור ההליך מנוגד לכללי השימוש ברשת החברתית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה