דיגיטל וטק

אמזון מאפשרת מכירה של מוצרים מזויפים – ולא עושה דבר

ענקית המסחר המקוון מאפשרת, לפי ההאשמות, להמוני מוצרים מזויפים להימכר באתרים שלה ולפגוע בהכנסות של היוצרים שלהם מצד אחד וברוכשים, שמקבלים מוצרים פגומים, מצד שני

יאיר מור | 
אמזון (צילום Unsplash)
ספרים היו ליבת העסקים של אמזון במשך שנים. הייעוד המקורי שלה היה להיות חנות ספרים וירטואליים, והיא עדיין פעילה מאוד בתחום, עם משפחה שלמה של מכשירים שנועדו כדי לסייע לה למכור יותר ספרים אלקטרוניים (קינדל). אך כעת מתברר שמי שקונה ספר באמזון לא בהכרח מקבל עותק חוקי שלו.
הניו-יורק פוסט חשף כי באתר הקניות הגדול בעולם קיימת תופעה נרחבת של ספרים מזויפים – גם פיזיים וגם אלקטרוניים, שנמכרים על ידי אנשים שאינם המו"לים החוקיים או בעלי זכויות ההפצה שלהם. לדברי מקורות בתעשייה, הנזק אינו רק להם, שמפסידים את ההכנסות ממכירת הספרים, אלא גם עבור הקוראים, שמקבלים גרסאות פגומות של הספרים.
ביקורות לדוגמא שהביא הפוסט על עותקים בלתי חוקיים של ספרים פיזיים שהוזמנו מאמזון כללו טענות על דיו מרוחה שהופכת את הטקסט לבלתי קריא; דפים "שקופים" שהדיו על שני הצדדים שלהם מתערבב בעין ולא מאפשר לקרוא אותם; עמודים חסרים או מתפרקים; ועוד.
הסופר והעו"ד מת'יו הֶפְטי, שגילה עותקים מזויפים של ספרו באמזון, אמר לפוסט כי: "הנזק למחברים אמתי מאוד. זו בעיה נרחבת למדי". מרטין קְלֶפְּמן, חוקר מדעי המחשב, סיפר כי "אני רואה ביקורות שליליות רבות שמלינות על איכות ההדפסה". הוא ציין כי המו"ל שלו, אוריילי מדיה, ביקש מאמזון מספר פעמים לטפל בבעיה – אך היא לא עשתה דבר.
אוריילי מדיה עצמה אמרה כי הבעיה אינה שאמזון לא עושה דבר, אלא שהיא עושה רק מה שמו"לים מבקשים ורק לאחר בדיקה ארוכה – ועד אז נמכרים המוני עותקים מזויפים, ותוך כמה ימים עד שבועות צצים החשבונות המוכרים את הספרים המזויפים מחדש.
בשבוע שעבר הודיע פרנסואה שולֶה, חוקה בינה מלאכותית בגוגל, בטוויטר כי כל מי שרכש את הספר שלו מאמזון בחודשים האחרונים – רכש עותק מזויף באיכות נמוכה. "יידענו את אמזון מספר פעמים. כלום לא קרה", הוא התלונן.
גם כתבת הפוסט מירנדה דווין נפגעה מזיופים. חשבון שמכר עותקים פיראטיים של ספרה על האנטר ביידן, "הלפטופ מהגיהנם", הגיע למקום התשיעי ברשימת רבי המכר באתר, מה שמשך אליו מן הסתם רוכשים רבים נוספים.
לדברי הגורמים בתעשיית ההוצאה לאור, לאמזון אין סיבה להילחם בתופעה, מפני שהיא גובה עמלה מכל מכירה של ספר, ולא משנה לה אם מדובר בספר מקורי או מזויף. לכן היא גם לא טורחת לחפש בעצמה עותקים מזויפים, אלא מטילה על המו"לים לדווח לה בעצמם על עותקים כאלו דרך תהליך ביורוקרטי, שבסופו היא אולי תסיר אותם.
ג'וליה לי, דוברת אמזון, מסרה בתגובה כי "אנו מתעדפים אמון מול לקוחות ומחברים ומנטרים ומתחזקים אמצעים באופן מתמשך למניעת רישום מוצרים אסורים". היא הוסיפה כי החברה משקיעה 900 מיליון דולר ומעסיקה 12,000 עובדים כדי "להגן על צרכנים מזיופים באמזון" – אלא שממש במקרה, ממש לאחרונה חשפה החברה שהזיופים שאותם היא "צדה" בעצמה אינם מוצרים מזויפים, אלא ביקורות מזויפות בתשלום, שהובילו אותה בשנתיים האחרונות לסגור חשבונות של מוכרים ואף לתבוע לדין שתי חברות ואלפי גולשים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה