דיגיטל וטק

האם המתחרה של וואטסאפ שיקרה למשתמשים וסיכנה אותם?

לפי דיווח שפורסם השבוע, טלגרם, הנחשבת לחלופה הבטוחה יותר של וואטסאפ, לא רק שאינה מקיימת את הבטחותיה למשתמשים – אלא אף מפרה אותן ברגל גסה

יאיר מור | 
פאבל דורוב, מנכ"ל טלגרם (צילום unsplash, ויקיפדיה)
טלגרם, אפליקציית התקשורת האלטרנטיבית הגדולה ביותר לוואטסאפ, מסרה מידע על משתמשיה לממשלת גרמניה, בניגוד מוחלט להתחייבויותיה ופרסומיה, כך לפי מקורות שדיברו עם העיתון הגרמני דר שפיגל.
לפי המקורות, מתחילת השנה התקיימו לפחות שלוש שיחות וידאו בין צוות טלגרם לבין גורמים ממשלתיים בגרמניה, שבלפחות אחת מהן אף השתתף מייסד החברה, פאבל דורוב, בכבודו ובעצמו, והדגיש עד כמה השוק הגרמני חשוב לחברה (הערה: טלגרם הוקמה במקור בגרמניה, אליה נמלטו פאבל ואחיו ניקולאי לאחר שהקרמלין השתלט על הרשת החברתית VKontakte שבנו ברוסיה, אך עברה לדובאי כדי להתחמק מהחוק הגרמני המחמיר בקשר לנהלי מסירת פרטי משתמשים) ועד כמה חשוב לו לשתף פעולה עם השלטונות במדינה. לפי המקורות, החברה פתחה בעקבות הפגישות כתובת מייל מיוחדת לפניות של ממשלת גרמניה, ואף חסמה לפחות 100 ערוצים במדינה – אך המקורות טוענים כי זה לא הכל, והחברה אף מסרה לידי משרד משטרת הפשע הפדרלי (FCPO) מידע אישי של משתמשים שהממשלה רצתה למצוא ולחקור בחשדות של עיסוק בטרור וניצול ילדים.
חסימה של ערוצים לבקשת ממשלות אינה חריגה בטלגרם בשנים האחרונות – בסוף השנה שעברה, למשל, חסמה החברה תוך מספר ימים כמה ערוצים של קבוצת ההאקרים BlackShadow, שפרצה לשירות שאחסן את אפליקציית ההיכרויות הגאה "אטרף" ואיימה להפיץ את המידע של כל משתמש שלא ישלם כופר. אך מסירה של מידע אישי, אם אכן קרתה כפי שטוענים המקורות, נוגדת את העקרונות והפרסומים של טלגרם עצמה.
לפי תנאי השימוש של השירות, שעודכנו ב-2018 כדי לענות על הלחץ הרב שהופעל עליו לעשות זאת, הוא שומר לעצמו את הזכות למסור כתובות IP ומספרי טלפון של משתמשים במקרים של האשמות הקשורות בפעילות טרור בלבד. החברה התחייבה אף לפרסם בערוץ מיוחד דו"חות חצי-שנתיים על המידע שמסרה, אך מעולם לא פרסמה דו"ח כזה.
 
בנוסף, בעמוד השאלות והתשובות של החברה, תחת הכותרת "האם אתם מעבדים בקשות מידע?", נכתב כי "שיחות סודיות משתמשות בהצפנה מקצה לקצה, ובזכות זה אין לנו שום מידע לשתף" (הצהרה תמוהה, לאור העובדה שאחוז השיחות המוצפנות בטלגרם זניח, משום שהן לא מאפשרות כמעט שום דבר מהמוני האפשרויות של שיחות רגילות ולא מוצפנות בשירות).
החברה ממשיכה ומסבירה כי "כדי להגן על המידע שאינו מכוסה על ידי הצפנה מקצה לקצה, טלגרם משתמשת בתשתית מבוזרת. מידע על שיחות מאוחסן בענן של מרכזי מידע רבים ברחבי העולם, הנשלטים על ידי ישויות חוקיות שונות הפרושות על פני תחומי שיפוט שונים. מפתחות ההצפנה הרלוונטיים מפוצלים לחלקים ולעולם אינם נשמרים באותו מקום כמו המידע שעליו הם מגינים. כתוצאה, נדרשים מספר צווי בתי משפט ממספר תחומי שיפוט כדי לכפות עלינו למסור מידע כלשהוא. הודות למבנה הזה, אנו יכולים להבטיח שאף ממשלה בודדת או גוש של מדינות 'בראש אחד' לא יכולה לחדור לפרטיות ולחופש הביטוי של אנשים".
לסיכום, מבהירה החברה, "עד היום, מסרנו 0 בייטים של מידע משתמשים לגורמי צד שלישי, כולל ממשלות". כעת מתברר כי ייתכן שמדובר בשקר מוחלט, שמצטרף לפניית הפרסה בסלוגן "חינם לנצח, ללא פרסומות וללא דמי מנוי" שהוחלף לאחר שהחברה הכריזה על הוספת פרסומות ונעילת תכונות מסוימות בפני משתמשים חינמיים, ומצייר את החברה כמטעה סדרתית של המשתמשים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה