דיגיטל וטק

גוגל קרובה מתמיד לפירוק: המשפט שמאיים על ענקית הטכנולוגיה

עוד תיק על הפרה של הגבלים עסקיים נגד ענקית הטכנולוגיה: בתביעה של משרד המשפטים האמריקני שתידון ב-9 בספטמבר יוכרע האם גוגל ניצלה את כוחה בתחום הפרסום המקוון ופגעה במתחרות. אם גוגל תפסיד, מדובר בנקודת מפנה ענקית לחברות הביג-טק

מערכת ice |  1
גוגל (צילום Shutterstock)
משרד המשפטים, יחד עם התובעים הכלליים של קליפורניה, קולורדו, קונטיקט, ניו ג'רזי, ניו יורק, רוד איילנד, טנסי ווירג'יניה, תובעים את גוגל על ​​הפרת חוקי ההגבלים העסקיים הפדרליים על ידי יצירת מונופול על שוק הפרסום הדיגיטלי.
התביעה, המאשימה את גוגל ב"קמפיין שיטתי להשגת שליטה" בפרסום מקוון, טוענת כי ענקית הטכנולוגיה הוציאה מיליארדים ברכישת כלים שעליהם מסתמכים מפרסמים בשוק הפרסום הדיגיטלי והרגיל. עוד נטען בתביעה כי גוגל מאלצת את המעורבים בשוק להשתמש במוצרים שלה - כולל בורסת הפרסום המונופוליסטית שלה, AdX - ומנצלת את הדומיננטיות שלה כדי לרסק מתחרים חדשים שעלולים להוות איום תחרותי.
התביעה מוסיפה כי גוגל מנצלת לרעה את כוח השוק שלה גם כדי לפגוע בבעלי אתרים ובמפרסמים המנסים להשתמש במוצרי פרסום מתחרים, וכי החברה דואגת לרווחיה על חשבון המפרסמים ועל ידי ניתוב עסקאות רבות ככל האפשר למוצריה שלה.
על פי משרד המשפטים האמריקני, רכישת שרת המודעות הדומיננטי DoubleClick ע"י גוגל ב-2008 הקפיצה את ענקית החיפוש לעמדת שליטה כמעט מוחלטת בשוק הפרסומות המקוון - אותה היא ביססה על ידי קשירת מוצרי הפרסום הדיגיטליים שלה יחד, העלאת עלויות המעבר למשתמשים וביצוע רכישות נוספות. כתוצאה מכך, לפי התביעה, גוגל מרוויחה כעת לפחות שלושים סנט מכל דולר שהוצא על פרסום מקוון – מה שמגדיל עלויות למפרסמים ומקצץ בהכנסות בעלי אתרים.
דרישת משרד המשפטים והמדינות התובעות מבית המשפט היא לפרק את עסקי הפרסום המקוון של גוגל על ​​ידי חיוב החברה למכור את חבילת ה- Ad Manager שלה, כולל שרת הפרסומות DoubleClick ו-AdX, ולהורות על הקלות מבניות אחרות לפי הצורך.
גוגל שולטת כיום בשלושה שלבים מרכזיים בתחום הפרסום המקוון: פלטפורמת הפרסום שבאמצעותה מוצגות הפרסומות, בורסת הפרסום שבה מפרסמים רוכשים שטחי פרסום מאתרי אינטרנט עבור הצגת הפרסומות, ובנוסף, היא גם מוכרת שטחים להצגת פרסומות באתרים שבבעלותה ובהם אתר google וyoutube-.
השלכות המשפט עשויות להיות עצומות, גם עבור שוק הפרסום המקוון אבל גם לגוגל עצמה שעלולה לקבל הוראת פירוק מבית המשפט כך שלא תוכל עוד להחזיק בשוק משני קצותיו.
כזכור, רק בתחילת החודש, בית המשפט המחוזי במחוז קולומביה בארה"ב קבע כי גוגל היא מונפול בתחום החיפוש וכי ענקית הטכנולוגיה פעלה באופן בלתי חוקי כדי לשמור על מעמדה בשוק החיפוש המקוון.
הפסיקה הוגדרה כפסיקה החשובה ביותר של המאה בתחום ההגבלים העסקיים, והראשונה מבין סדרת תביעות נגד חברות ביג-טק.  
בין היתר, נטען בתיק ע"י משרד המשפטים והמדינות התובעות כי גוגל שילמה לחברות כמו אפל וסמסונג מיליארדי דולרים בשנה כדי שהיא תטפל אוטומטית בשאילתות חיפוש בסמארטפונים ובדפדפני האינטרנט שלהן.
ההחלטה הייתה מכה קשה לגוגל, שנבנתה על מנוע החיפוש שלה והפכה להיות קשורה כל כך לחיפוש באינטרנט עד ששמה הפך לפועל. לפסיקה עשויות להיות השלכות משמעותיות גם על הצלחתה של גוגל בעתיד, במיוחד כשהחברה מוציאה כסף רב כדי להתחרות במירוץ על בינה מלאכותית.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הורדת עלויות הפרסום היא קריטית לעסקים קטנים.
    אלי 08/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מאוד אוהב את הכלים של גוגל, אבל מחירי הפרסום פשוט מוגזמים...
    סגור