דיגיטל וטק

דוח חדש חושף: שימוש מטריד בתמונות ילדים עבור כלי בינה מלאכותית

ארגון Human Rights Watch חשף כי תמונות ופרטים אישיים של ילדים מברזיל נאספו ללא ידיעתם לצורך אימון כלי בינה מלאכותית. התמונות, שנאספו מתכנים שפורסמו מאז שנות ה-90 ועד היום, נכללו במאגר נתונים פתוח והיוו מקור פופולרי לחברות סטארט-אפ
רפאל בן זקרי | 
הלן דורון אנגלית בגן ילדים (צילום יחצ)
דוח חדש שפורסם על ידי ארגון זכויות האדם Human Rights Watch חושף כי למעלה מ-170 תמונות ופרטים אישיים של ילדים מברזיל נאספו ללא ידיעתם והסכמתם ושימשו לאימון כלי בינה מלאכותית.
לפי הפרסום של ויטוריה אליוט ב-Wired, התמונות נאספו מתכנים שהועלו לרשת בטווח השנים 2023 ועד אמצע שנות ה-90, הרבה לפני שמשתמשי האינטרנט הבינו שהתוכן שלהם עלול לשמש כאימון לבינה מלאכותית. הדוח טוען כי פרטים אישיים של הילדים, יחד עם קישורי URL לתמונותיהם, נכללו במאגר נתונים פתוח בשם LAION-5B, שהיווה מקור פופולרי לאימון בינה מלאכותית עבור חברות סטארט-אפ.
"הפרטיות שלהם נפגעת ברגע שהתמונה שלהם נאספת ונכללת במאגר הנתונים הזה," אומרת היי ג'ונג האן, חוקרת זכויות ילדים וטכנולוגיה ב-Human Rights Watch. "הטכנולוגיה מפותחת באופן שמאפשר לכל מי שיש לו תמונה או וידאו של עצמו ברשת להיות בסיכון שהמידע ישמש לשימושים מניפולטיביים."
מאגר הנתונים LAION-5B מבוסס על Common Crawl, מאגר נתונים שנוצר באמצעות סריקת הרשת. LAION-5B שימש לאימון מספר מודלי בינה מלאכותית, כולל כלי יצירת התמונות הידוע Stable Diffusion של Stability AI. בדצמבר, חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד מצאו שהמאגר כלל תכנים של התעללות מינית בילדים.
התמונות של הילדים שנמצאו נאספו מבלוגים אישיים ומבלוגים להורות ולידה, וכן מסרטונים ביוטיוב עם מספר צפיות נמוך. "רוב התמונות לא היו ניתנות לאיתור באמצעות חיפוש תמונות הפוך," מציינת היי. דובר יוטיוב, ג'ק מאון, מציין שסריקה לא מאושרת של תכני יוטיוב היא הפרה של תנאי השירות של החברה, ויוטיוב פועלת נגד ניצול מסוג הזה.
היי חוששת שמעבר לשימוש בתמונות של ילדים ליצירת תכנים אסורים, המאגר עלול לחשוף מידע רגיש נוסף, כמו מיקומים או נתונים רפואיים. היא מדגישה כי האחריות להגן על הילדים ועל הוריהם מפני סוג זה של ניצול נופלת על הממשלות והרגולטורים. "הילדים לא צריכים לחיות בפחד שתמונותיהם ייגנבו וישמשו נגדם," אומרת היי. היא חוששת שממצאיה הם רק קצה הקרחון, ושייתכן שתמונות דומות נמצאות במאגרי נתונים אחרים ברחבי העולם.
הדוח של ארגון זכויות האדם חושף זווית פחות צפויה לפוטנציאל הסיכון שנמצא בבינה מלאכותית, ומצטרף לשורה של מומחים הקוראים לשימוש זהיר בטכנולוגיות הללו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה