דיגיטל וטק

מחקר חדש ומדאיג: ההתמכרות שמובילה להשפעות על המוח

מחקר חדש חושף כיצד התמכרות לאינטרנט פוגעת בקשב ובתפקוד המוחי של בני נוער, עם שיבושים בתקשורת המוחית, המשפיעים על שליטה בדחפים ובזיכרון העבודה, ומצביעים על השלכות ארוכות טווח להתפתחות הבריאותית שלהם
רפאל בן זקרי |  1
הגנה על ילדים ברשת מתכנים בלתי הולמים (צילום shutterstock)
בני נוער שמבלים זמן רב ברשתות החברתיות מדווחים לעיתים קרובות על קושי בריכוז במשימות חשובות כמו שיעורי בית או זמן עם משפחה. מחקר חדש, שתיעד את התופעה באופן אובייקטיבי, מצא שאצל מתבגרים המאובחנים בהתמכרות לאינטרנט, יש שיבוש בתקשורת בין אזורי מוח החיוניים לשליטה בקשב, זיכרון עבודה ועוד.
המחקר, שפורסם בכתב העת PLOS Mental Health, סקר 12 מחקרים שבוצעו בין השנים 2013 ל-2022 בקרב כמה מאות מתבגרים בגילאי 10 עד 19. המחקר מציין כי התמכרות התנהגותית הנגרמת משימוש מופרז ברשת הפכה למקור דאגה גובר בעשור האחרון, כאשר שימוש יתר כזה יכול להסיח את דעתו של מתבגר מחובותיו ומפעילויות נוספות שהוא נהנה מהן.
הקריטריונים לאבחון קליני של התמכרות לאינטרנט כוללים עיסוק מתמיד ברשת, תסמיני גמילה בהיעדר גישה לאינטרנט, והקרבת קשרים אישיים לטובת גלישה ברשת. דפוס ההתנהגות הזה גורם לפגיעה משמעותית או למצוקה בחיי האדם.
המחקר גילה שכאשר מתבגרים המאובחנים בהתמכרות לאינטרנט עסקו בפעילויות הנשלטות על ידי רשת התפקודים הניהוליים במוח - פעולות הדורשות קשב, תכנון, קבלת החלטות ושליטה בדחפים - אזורים אלו הראו שיבושים משמעותיים ביכולתם לעבוד יחד בהשוואה לעמיתיהם שלא אובחנו עם התמכרות לאינטרנט. מחברי המחקר חושבים ששינויים אלו עשויים להקשות על ביצוע פעולות אלו ולהשפיע על ההתפתחות והבריאות.
חשוב לציין כי כל המחקרים בסקירה נערכו באסיה וכללו בעיקר משתתפים גברים. סין הייתה המדינה הראשונה שהכריזה על התמכרות לאינטרנט כ"משבר בריאות ציבורי". בארה"ב, התמכרות לאינטרנט אמנם לא מופיעה ב-DSM-V, המדריך לאבחון הפרעות נפשיות, אך התמכרות למשחקי וידאו כן. בנוסף, האגודה האמריקנית לפסיכיאטריה כללה את ההתמכרות לטכנולוגיה כנושא ביוזמת הנשיאות שלה לשנים 2023-2024, ופיתחה משאבים רבים המופיעים באתר הרשמי שלה, במטרה לסייע למשפחות.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הפניה
    יוסי 06/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפשר בבקשה לקבל הפניה למאמר שפורסם?
    סגור