תרבות ופנאי

אקו"ם עשתה קופה על חשבון האמנים? הבניין בשדרות רוטשילד על הפרק

האם אגודת המחברים והמלחינים, הפועלת לשמירת זכויותיהם של כ-13 אלף יוצרים ישראלים, יכולה לרכוש בניין שמומן מכספי חבריה? לפני ההחלטה להשקיע את כספי התמלוגים בנדל"ן, נראה שהיה עליה לקיים דיון בדירקטוריון. בעלי המניות לא מתכוונים לוותר - וגם: כיצד הנושא הגיע לוועדת הכלכלה של הכנסת?
עו"ד שי שמש |  1
אסף נחום מנכ"ל אקו"ם (צילום יחצ)
בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר הגשת תביעה ייצוגית נגד אקו"ם, אגודת קומפוזיטורים, מחברים ומו"לים, הפועלת לשמירת זכויותיהם של כ-13 אלף יוצרים ישראלים מתחומי המוזיקה, הספרות והמו"לים הישראליים למוזיקה וכמיליון יוצרים ברחבי העולם. מטרת האגודה היא גביית תמלוגים הוגנים וראויים וחלוקתם ליוצרים.
בתביעה הייצוגית נטען כי אקו"ם שנוסדה בשנת 1936 ועל מייסדיה נמנים משה וילנסקי, לאה גולדברג ועוד, מימנה רכישה והשקעה בבניין בשדרות רוטשילד בתל אביב מכספי יוצרים – תוך הפרה של חובותיה כלפיהם. עוד נקבע בשלב זה התובעים הצליחו להוכיח כי קיימת אפשרות סבירה שייקבע שהבעלות של אקו"ם על בניין המושכר לצדדים שלישיים ומהווה נדל"ן להשקעה, כולל תוספות הבנייה והשיפוצים שבוצעו, מהווים הפרה של חובותיה של אקו"ם כלפי בעלי מניותיה. 
 
עו"ד שי שמש ממשרד כהן-שמש מסביר כי אם אכן ההשקעה בנכס תקבע שאקו"ם צברה נכסי נדל"ן להשקעה מכספי התמלוגים, אזי לכאורה יש בכך משום הפרת חובת הנאמנות של אקו"ם כלפי בעלי מניותיה. הדבר עלול גם לקפח בעלי המניות של אקו"ם, לנוכח הפרת זכותם התקנונית לקבל את מלוא סכומי התמלוגים. נראה גם כי יתכן כי לבעלי המניות ישנה עילה להגיש תביעה  בהתבסס על חוק עשיית עושר, בכך שלכאורה אקו"ם קיבלה שלא על פי זכות שבדין את הבניין שמקורו בכספי תמלוגים שבעלי המניות זכאים להם. 
נטען עוד כי בהתאם לתקנון אקו"ם, כל הסכומים הנגבים על ידה כתמלוגים עבור שימוש ביצירות שייכים לזכאים לתמלוגים. בהתאם לתקנון, כספי התמלוגים מחולקים לזכאים לאחר ניכוי הוצאות התפעול של החברה ולאחר ניכוי הסכומים שהדירקטוריון יקבע כ"תרומות והקצבות לאיזו שהיא צדקה, פנסיה או קרן כלשהי". בשלב זה אקו"ם לא הצביעה על כל מקור בתקנון המתיר לדירקטוריון להשקיע את כספי התמלוגים בנדל"ן להשקעה -להבדיל מהשקעה לטווח קצר של תמלוגים שטרם חולקו.
אקו"ם כמו חברות או אגודות שאנו מושקעים בהן, חייבת לנהוג בשקיפות מלאה כלפי חברי האגודה. בטח לאור פערי כוחות הברורים בין הנהלת האגודה לבין חבריה. ישנן לא מעט חברות ואגודות כמו אקו"ם, אשכולות, עיל"ם, תל"י, הפדרציה לתקליטים והפי"ל ואפילו ספוטיפיי שגובות או משלמות תמלוגים ליוצרים. החברות שגובות התמלוגים יוצרות חוב כלפי משלמי התמלוגים בכך שהם עושות שימוש ביצירות, מקבלות כספי התמלוגים ומחלקות אותם אחת לתקופה ליוצרים.

עו"ד שי שמש (צילום: מיטל אזולאי)
לפני שאקו"ם החליטה להשקיע את כספי התמלוגים ברכישת בניין, היה עליה לקיים דיון בדירקטוריון, להצביע על נוסח החלטה תוך קבלת הסכמה מצד חברי האגודה או לפחות יידוע שלהם למיקרה שיעלו התנגדויות. חשוב לציין כי אגודות כאלה רשאיות להשקיע כספי התמלוגים בפק"ם או במסלולי השקעה בטוחים לשמירת ערכם של  כספי התמלוגים מרגע גבייתם ועד לחלוקתם ליוצרים. 
מי שאמור לפקח על אגודות הוא רשם האגודות, יחד עם זאת חברי האגודה לא צריכים לקחת כמובן מאליו שמטפלים בצורה נכונה בגביית התמלוגים ובשמירה על ערכם עד לחלוקתם לחברי האגודה. עליהם לדרוש שקיפות וזכות עיון בדוחות הכספיים. יש לציין כי בשנת 2008 תבע הזמר עמיר בניון ועמו עוד 17 זמרים את אקו"ם, בגין חוסר שקיפות וחלוקה לא הוגנת של כספי התמלוגים. העליון אישר בקשתם לעיין במסמכים לתקופה של שבע שנים אחורה.
בימים אלה ועדת הכלכלה של הכנסת מקדמת הצעת חוק להקמת בית משפט לתמלוגים שתחת החלטותיו יפעל תאגיד אחד שיהיה אמון על גביה קולקטיבית של כל התמלוגים הנגבים עבור תאגידי הזכויות השונים: אקו"ם, אשכולות, עיל"ם, תל"י, הפדרציה לתקליטים והפי"ל. לחברות ואגודות ישנה אחריות כלפי החברים או המשקיעים: לדוגמא, כשאנו משקיעים את כספינו בחברת השקעות שמבטיחה תשואה של 8% עד 10%, עבור השקעתנו, מדובר בתשואה שתגרום לחברת ההשקעות לקחת על עצמה סיכונים מאוד גדולים ותוך סיכון כספי המשקיעים.
השופט המחוזי קובי שרביט שאישר התביעה הייצוגית קבע כי אקו"ם לא הצביעה על כל מקור בתקנון המתיר לדירקטוריון להשקיע את כספי התמלוגים בנדל"ן להשקעה וכי אקו"ם לא הצביעה על כל מקור מימון להשקעה בבניין בשדרות רוטשילד שאינו מכספי התמלוגים של הזכאים. כלומר, ההנחה היא שאקו"ם הוציאה את הסכומים ששימשו אותה לרכישה, השבחה ובנייה של הנדל"ן להשקעה - מתוך כספי התמלוגים. 
נציין עוד כי התובעים לא ביססו אפשרות סבירה שתתקבל טענתם לפיה אקו"ם מחזיקה כספי תמלוגים שלא יחולקו לזכאים או שהיא מחזיקה "רזרבה". כמו כן לא עלה בידיהם להוכיח כי קיימת אפשרות סבירה שייקבע כי אקו"ם הפרה את חובותיה כלפי חברי הקבוצה בשל קצב חלוקת תמלוגים שאינו סביר. אם אכן יוכח שכך נעשה אני מעריך שאקו"ם תצטרך למכור ההשקעה ששוויה על פי הפרסומים בתקשורת מיליוני שקלים, ולחלק התמורה בין חבריה לפי שיעור התמלוגים המגיעים להם.
פסק דין שניתן לאחרונה על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד אקו"ם קובע כי במידה שאקו"ם לא תצליח לשנות את המסקנה כי הבעלות על הבניין וההוצאות שהוצאו מפרות חובות לבעלי המניות - תתברר השאלה איך ימומש הבניין בשדרות רוטשילד, ותמורת המימוש תחולק באופן צודק בין היוצרים בעלי המניות.
הכותב עו"ד שי שמש הוא שותף במשרד עורכי דין המתמחה בחדלות פירעון וליטיגציה מסחרית
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    סתם מס מיותר
    יגאל 06/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא מובן כמה מיסים משלמים סתם
    סגור