קריפטו

החלטה דרמטית: כספם של משקיעי קריפטו לא שייך להם

שופט בניו-יורק קבע כי מיליארדי דולרים שהושקעו בבורסת הקריפטו הישראלית צלזיוס אינם שייכים עוד למשקיעים, אלא לצלזיוס, ולכן היא יכולה להשתמש בהם כראות עיניה ואולי אף לא תיאלץ להשיב אותם למשקיעים. ההחלטה עלולה להשליך על עשרות מיליארדי דולרים, ואולי אף להוביל לזיכויו של סם בנקמן-פריד
יאיר מור |  8
קריפטו (צילום vecteezy)
שופט בית המשפט המחוזי בדרום ניו-יורק (כלומר מנהטן), מרטין גלן, פרסם אמש (רביעי) החלטה דרמטית, שלא לומר תקדימית, בתחום הקריפטו, שעלולה לבשר שמיליוני משקיעי קריפטו ברחבי העולם לא יכולים לצפות לקבל את כספם חזרה במקרה שהשירות שבו השקיעו אותו נקלע לקשיים.
בהחלטה בת 45 העמודים כותב השופט גלן כי 4.2 מיליארד הדולרים, שהופקדו בפקדונות נושאי ריבית במסגרת המוצר שנקרא Celsius Earn, שייכים לצלזיוס, ולא לגולשים שהפקידו אותם.
הסיבה לכך, לדבריו, היא שצלזיוס אינה בנק – בבנקים, לפי החוק האמריקאי, כל הפקדונות מבוטחים על ידי תאגיד ממשלתי, ובמקרה של קריסת בנק התאגיד הזה אחראי לשלם למפקידים את הסכומים המגיעים להם. אלא שבשל חוסר הרגולציה על שוק הקריפטו, החברה הישראלית צלזיוס לא נחשבה בנק ולכן פקדונות בה אינם תלויים בחוק הבנקים, אלא בחוק החוזים. החוזה שעליו חתמו לקוחות צלזיוס – תנאי השימוש שלה – הצהיר במפורש כי בתקופת הפיקדון הכספים הם נכסיה של צלזיוס, והשופט הצהיר כי לפי החוק, החוזה מחייב. "התקיים חוזה חוקי בין מחזיקי החשבונות בצלזיוס לבין צלזיוס, ותנאי החוזה העבירו באופן חד משמעי את כל הזכויות והבעלות על הנכסים הדיגיטליים לצלזיוס", הוא כתב.
כאמור, נכון לזמן הגשת הבקשה להגנת נושים של צלזיוס, ביולי 2022, היו מופקדים בפקדונות נושאי הריבית שלה 4.2 מיליארד דולר ב-600,000 חשבונות. השופט ציין כי כל אותם אנשים עדיין נחשבים נושים של צלזיוס, שבסופו של דבר זכאים לקבל ממנה פיצוי כלשהוא (אם כי בתחתית רשימת הנושים), אך כעת הכספים שלהם שעדיין נמצאים ברשותה יכולים לשמש אותה לתשלום משכורות במקום להשקעות שאותה ציפו המפקידים שתיעשנה בהם. אפילו המטבעות צמודי-הדולר בחשבונות הללו שייכים לצלזיוס, שיכולה להמיר אותם לדולרים רגילים ולשלם בהם לעובדים ולספקים כדי להמשיך את הפעילות.
הפסיקה הזו עלולה להשליך על כל שוק הקריפטו – שכן כל הבורסות והפלטפורמות מפעילות תוכניות "פיקדון" כאלו, וכעת ניתן אישור משפטי לכך שכל אותם כספים נתונים לשיקול דעתן של החברות. ייתכן שהדבר יוביל מיליוני אנשים שמושקעים בפקדונות כאלו בחברות שעדיין פעילות יברחו מהן, והדבר יוביל לקריסה נוספת בשוק הקריפטו – שכן פקדונות כאלו הם אחד היסודות המרכזיים של השוק כולו. מעבר לכך, ההשלכה המובנת מאליה היא על משקיעי FTX, הבורסה השנייה בגודלה בתחום, שפשטה רגל לפני כחודשיים וכעת ייתכן שחלק ניכר ממשקיעיה לא יכולים אפילו לקוות לקבל את כספם חזרה – ואולי אף יראו את המייסד, סם בנקמן-פריד, שהשתמש בכספם להשקעות אישיות, כלל לא יורשע בפשעים המיוחסים לו, מפני שלכאורה היתה לו זכות לעשות זאת.
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    יששששש.. מגיע להם לכל הטיפשים שמשקיעים בקריפטו
    חגי 01/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השופט זיין אותם בתחת את כולם
    סגור
  • 7.
    מעניין מאוד
    ר,ב. ת''א 01/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעניין מאוד מאוד הנושא,
    סגור
  • 6.
    חחחח... צודק במאה אחוזים.
    נחשון 01/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נתת כסף לנוכח ללא ביטחונות. אל תצפה לכלום.
    סגור
  • 5.
    מי הוא בכלל
    מישהו 01/2023/06
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הייתי ניגש עם זה לבית משפט העליון
    סגור
  • 4.
    היה צפוי
    מוטי 01/2023/06
    הגב לתגובה זו
    4 2
    מגדל של הונאה ללא נכס מגובה , רק לצורכי טרור וכסף מולבן. סופו להעלם
    סגור
  • 3.
    חחח...למה צריך 54 עמודים?! הסבירו יפה בעמוד אחד (ל"ת)
    דור של עצלנים, קומו 01/2023/05
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • 2.
    שיתבעו יצוגית את השופט שהחליט כך! (ל"ת)
    צדק 01/2023/05
    הגב לתגובה זו
    3 3
    סגור
  • 1.
    מחפשת בגדים לוהטים? שמלות ערב, טייץ, חוטיני, ביקיני, וע
    ליטל 01/2023/05
    הגב לתגובה זו
    1 5
    מחפשת בגדים לוהטים? שמלות ערב, טייץ, חוטיני, ביקיני, ועוד! רוצות לקנות תרשמו בגוגל "HTOFASHION"
    סגור