כסף וצרכנות

האורז ייעלם מהמדפים? המגמה המטרידה שמסתמנת

ברקע עליות המחירים מסביב לעולם, ואחרי שיצואניות החיטה המרכזיות חסמו את המסחר, בעולם מודאגים מזינוק מחירים ומחסור בתבואה פופולארית נוספת
מערכת ice |  10
מחירי האורז (צילום פלאש 90/ אנה קפלן)
מחירי המזון במגמת עלייה בחודשים האחרונים. ואורז, מזון בסיסי ברוב אסיה, יכול להיות הבא, כך מדווחים הבוקר ב-CNBC.
המחירים של מזונות רבים, החל מחיטה ודגנים אחרים ועד בשר ושמני מאכל, זינקו. המגמה הזאת מתרחשת בהדרגה כבר מספר חודשים ומונעת על ידי מספר רב של גורמים, כולל העלייה במחיר הדשן והאנרגיה בשנה האחרונה, כמו גם מלחמת רוסיה-אוקראינה.
איסור יצוא מזון או שיבושים חמורים כללו את אלה מהודו (חיטה), אוקראינה (בין היתר חיטה, שיבולת שועל וסוכר) ואינדונזיה (שמן דקלים).
כעת התחזיות מצביעות על המוצר הבא שעלול להתייקר, כשעל הכוונת - האורז. מדד מחירי המזון של ארגון המזון והחקלאות של האו"ם כבר מראה כי מחירי האורז הבינלאומיים זוחלים לעלייה זו החודש החמישי ברציפות ומגיעים לשיא של 12 חודשים, על פי נתוני חודש מאי האחרונים שפורסמו בשבוע שעבר.
מה שבטוח, ייצור האורז עדיין בשפע, נכון לעכשיו. אבל עליית מחירי החיטה, והעלויות הגבוהות יותר בדרך כלל של חקלאות, יהפכו את מחירי האורז שכדאי לעקוב אחריהם.
"אנחנו צריכים לפקח על מחירי האורז קדימה, מכיוון שעליית מחירי החיטה עלולה להוביל להחלפה מסוימת לאורז, להגדלת הביקוש ולהורדת המלאים הקיימים", אמר סונל ורמה, כלכלן ראשי בבנק היפני נומורה.
המלחמה של רוסיה באוקראינה העלתה את מחירי החיטה. שתי המדינות הן יצואניות גדולות של חיטה, והפלישה של רוסיה שיבשה את החקלאות וחסמה את יצוא התבואה מהמדינה. מחירי החיטה זינקו ביותר מ-50% מאז לפני שנה.
ביום שני של השבוע שעבר לבדו, הם קפצו ב-4% לאחר שהצבא הרוסי הרס את אחד ממסופי יצוא התבואה הגדולים באוקראינה, לפי רויטרס, תוך ציטוט של הרשויות האוקראיניות.
תאילנד ווייטנאם היו במשא ומתן על הסכם להעלאת מחיר יצוא האורז שלהן, על פי דיווח של רויטרס שציטט פקיד ממשלתי תאילנד בסוף מאי.
 
ארבעה יצואנים אמרו לרויטרס כי סוחרי אורז קנו יותר אורז הודי בשבועיים האחרונים, על פי דיווח מ-6 ביוני.
הודו וסין הן שתי היצרניות המובילות בעולם של אורז, והן מהוות יותר ממחצית מהכלל העולמי, לפי הפורום הכלכלי העולמי. וייטנאם היא החמישית בגודלה, בעוד תאילנד במקום השישי.
הודו הטילה איסורי ייצוא על חיטה במאי, בציינו צורך "לנהל את הביטחון התזונתי הכולל של המדינה". היא גם הטילה הגבלות על סוכר ימים ספורים לאחר איסור החיטה.
מדד מחירי המזון של האו"ם הראה שהמחירים נמצאים כעת ב-75% מעל הרמות שלפני המגפה, אמר פרדריק קארייר, מנכ"ל וראש אסטרטגיית ההשקעות של RBC Wealth Management.
"מחסור בכוח אדם הקשור למגפה והפלישה של רוסיה לאוקראינה החמירו את המצב הן על ידי צמצום אספקת המזון והן העלאת מחירי האנרגיה עוד יותר", כתבה בדו"ח מיוני.
כשליש מעלויות ייצור המזון קשורות לאנרגיה, אמר קרייר. דשן במיוחד הוא עתיר אנרגיה לייצור והמחירים זינקו מאז השנה שעברה.
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    הכול כלול
    רפאלי 06/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סיפורי חסמבה לעדרים השונים להכניס לתודעה חשש של מחסורחמור במוצרי יסוד וכול זה מיסיבות אישיות של יבואני המזון שאגרו כמויות ענק במחסנים כאשר הדרישה במצב של דעיכה לכן מפמפנים כתבות כדי ליצור בהלת מחסור ואז העדרים יצבאו על הסופרים והמרכולים כדי לחסל מכול הא ליד.
    סגור
  • 6.
    בינתים מלא דיבורים
    ח 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד לא ראיתי שחסר כלום! לא קמח לא אורז ולא נעלים
    סגור
  • 5.
    אורז כחול לבן הכי טוב (ל"ת)
    תוצרת הארץ 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    יאללה תחזרו בתשובה כבר (ל"ת)
    י 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    הנבואה 2027
    עידן שדה 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    3 4
    קודם בא מגיפה. אחריה מגיע רעב. שלישי מגיעה מלחמה. רביעי מגיע מוות. ברוכים הבאים לגהנום. אבל אף אחד לא מקשיב לאזהרות הם צוחקים עליך שאתה קורא זאב זאב. עד שיום אחד הזאב בא וקוטל את יושבי הכפר.
    סגור
  • 2.
    חקלאות
    חקלאות 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שהמדינה תמשיך להרוס את החקלאים דחנו ותמשיך ביבוא ברפורמה הכל טוב מבלי לחשוב צעד קדימה כמדינה האהובהמעל כל העולם, עלינו תושביה. הגיע הזמן להתעורר ולהחזירמאת החקלאות למקומה כימים ימיה
    סגור
  • וממתי מגדלים אורז בישראל?
    מלגה 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וממתי מגדלים אורז בישראל?
    סגור
  • 1.
    מוזר
    חנוך 06/2022/13
    הגב לתגובה זו
    5 1
    בסופרים יש מבצעים על הארז במחירים מצחיקים..נראה לי שזה עוד גימיק של החברות הגדולות כדי לייקר את מחירי המוצרים....ארז תאלנדי עולה 3 ק"ג ב10 שח....ארז בסמיטי נמכר בין 6-9 שח לק"ג...כך שנראה לי דהכתבה הסאת מוזרה כי אינה משקפת את המציאות...
    סגור
  • באמת?
    ריזוטו 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    באמת? אולי תגלה לנו איפה המחירים האלו? כי אני עוד לא מצאתי.
    סגור
  • היא משקפת את הרצון של הגלובליסטים
    פרייס לדין 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    5 1
    ואתרי אג'נדה שמשמשים שופר נולדו רק בשביל לייצר בהלה בקרב העדר שמאמין לכל מילה. זה בדיוק כמו אותו עדר שרץ להזריק ניסוי כמו עכברי מעבדה בגלל האג'נדה
    סגור