כסף וצרכנות

בעקבות המצב: האם מגיע לכם פיצוי כי חששתם לצאת לנופש?

בעקבות פניות רבות של צרכנים שהזמינו נופש במלון או טיסה לקראת חג השבועות, המחלקה המשפטית במועצה לצרכנות מפרסמת שאלות ותשובות כדי לעשות קצת סדר. מדריך לצרכנים בנושאי תיירות בעקבות סבב הלחימה
כפיר אדר | 
מלונות אילת ים המלח (צילום פייסבוק)
הזמנתי חופשה במלון או בצימר ואני חושש לצאת בגלל המצב. האם מגיע לי החזר כספי על העסקה? על פי הנחיות פיקוד העורף, ניתן להמשיך בפעילות מסחרית ולהגיע לעבודה, פרט למקומות בהם המצב יכול להשתנות . לכן לא ניתן לדעת אם במועד מתן השירות יהיו מגבלות. בנסיבות אלה, המועצה לצרכנות ממליצה לבדוק האם לצרכן עומדת הזכות לבטל את העסקה על פי הדין הכללי או לחילופין, להגיע להסדר עם בית המלון.
אם המועד לביטול עסקת מכר מרחוק חלף והיה גילוי נאות בעניין מדיניות הביטול, ואם היו מגבלות שלא יאפשרו לצרכן להגיע לבית המלון, מצופה כי הצדדים יפעלו לקיום החוזה באופן זה או אחר, ולמשל לדחות את מועד הנופש למועד מאוחר יותר. הדבר עשוי לסייע למלון לשמור על לקוח נאמן.
ישנן רשתות של בתי מלון שבאו לקראת האורחים והציעו למי שהזמינו חופשה לימים הקרובים את האפשרויות הבאות: לבטל ללא דמי ביטול רק ב 48 שעות מהיום, לדחות את החופשה למועד אחר, להגיע כרגיל לחופשה למרות המצב, או לעבור למלון אחר באזור אחר בארץ- אם מדובר ברשת שיש לה בתי מלון בערים אחרות.
חשוב להבהיר -מי שהזמין חופשה שאיננה בתוך 48 שעות הקרובות, הרי שחלים עליו כל חובות תשלום באשר לדמי הביטול. משמע, מי שמתעתד לצאת לחופשה בשבועות הרי שאם יבחר לבטל אותה הרי שישלם דמי ביטול מלאים 100 אחוז כי אין מספיק זמן התראה מראש על ביטול החופשה. במקרה זה לא קיים מצב של סיכול כיון שמדובר במצב מלחמה. בתי המלון לא אשמים בו ולא מחויביים לשאת בדמי הביטול.
מהמועצה נמסר: "אנו מברכים על רשתות בתי המלון שמתחשבות במצב הרגיש ומציעות פתרונות ללקוחותיהן. אם הוראות פיקוד העורף ימנעו מהלקוח נסיעה לבית המלון, או אם הלקוח קיבל צו 8, ייתכן ועומדת לצרכן ולבית המלון הזכות לבטל את העסקה ללא דמי ביטול. בכל אופן, הסדר לקיום ההתקשרות במועד אחר עדיף על ביטול חד צדדי".
מה באשר למי שאמור לטוס לחו"ל במידה וחברת התעופה זרה למשל לא נוחתת בישראל אלא למשל בקפריסין בגלל חשש לנחות בנתב"ג מה עולה בגורלו של הנוסע? מי צריך להחזיר אותו מקפריסין לישראל ועל מי חלה חובת התשלום בהתחשב בעובדה שהנוסע שילם מראש כרטיס הלוך חזור לישראל לא לקפריסין?
על פי חוק שירותי תעופה (פיצוי לנוסע בשל ביטול טיסה או  שינוי בתנאיה) במקרה של שינוי כרטיס הטיסה מטעמי ביטחון הצרכן זכאי לשירותי סיוע וכרטיס חלופי עד ליעד אולם לא לתשלום פיצויים.
אם חברת התעופה ביטלה את הטיסות שלה ולא אוכל לטוס לחופשה בימים אלו . מה הזכויות שלי?
הצרכן זכאי לכרטיס טיסה חלופי או להחזר כספי אולם לא לתשלום פיצויים, משום שהטיסה בוטלה מטעמי ביטחון.
אם נתב"ג שוב ייסגר ובגלל זה טיסות לא תוכלנה להמריא כרגיל מה זה אומר מבחינת הנוסעים מה הזכויות שלהם או האם אבדו את הכסף? 
גם במקרה זה, כמו במקרה הקודם, הצרכן זכאי לכרטיס טיסה חלופי או להחזר כספי אולם לא לתשלום פיצויים, משום שהטיסה בוטלה מטעמי ביטחון.
המלון מאפשר לאורחים שלו לדחות את החופשה למועד אחר. המחיר בחג גבוהה יותר. האם יתרת הזכות תוחזר לצרכן? האם המלון מחויב להחזיר את היתרה בהפרשים ללקוח בכסף?
במקרים אלה, הכלל הוא כי על הצדדים לפעול לביצוע ההתקשרות "בקרוב" ולפעול בתום לב כלומר במקרה זה, על המלון לספק תמורה הולמת לסכום ששולם, בעונה שבה הביקוש גבוה או לתת פיצוי בהתאם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה