כסף וצרכנות

הטבת מס חדשה בישראל: מי יחסכו עשרות אלפי שקלים?

למען עידוד העלייה: ועדת הכספים אישרה הטבות משופרות במס רכישה לעולים חדשים. במהלך הדיונים בתקנות עלה כי רק עשרות עולים ניצלו את ההטבות הקיימות במהלך 2023, שלא ענו לצרכיהם

מערכת ice |  1
כסף (צילום shutterstock)
ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני אישרה היום (שני) את הצעת טיוטת תקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (מס רכישה), המשפרות משמעותית את הטבות מס הרכישה לעולים חדשים.
כיום עולה הרוכש זכות במקרקעין, בשנה שקדמה לכניסתו לישראל ועד 7 שנים לאחר כניסתו, משלם מס רכישה בשיעור של 0.5% לדירה בסכום של עד כ-2 מיליון שקל, ו5% מס מעל מדרגה זו. עולה זכאי לפטור פעם אחת לגבי רכישת דירת מגורים. במהלך הדיונים הוצג כי ההטבה המוצעת אינה מיטבית, וכי רובם המכריע של העולים ויתרו על ההטבה ובחרו במדרגות המס המוצעות לישראלים שהדירה הנרכשת היא דירתם היחידה, כאשר במהלך שנת 2023 רק 66 עולים מתוך עשרות אלפים ניצלו הטבה זו. 

מן העבר השני הוצג כי במקרים בהם לעולה חדש יש דירות רבות, והוא רוכש במצב הנוכחי דירה נוספת שאינה דירתו היחידה, הוא זכאי עדיין לקבל את ההטבה במצב הקיים, זאת בניגוד למדיניות המדינה להגדיל את נטל מס הרכישה על משקיעים, במטרה להביא לירידת מחירי הדיור. 
כך הוצע בתקנות המקוריות שהובאו בפני הוועדה לטייב את הטבת המס הניתנת לעולה לצורך המשך עידוד עלייה, בצורה של הגדלת ההטבה לעולה שרוכש דירה יחידה, ומצד שני להשוות את מצבו של עולה שרוכש זכות במקרקעין שאינו דירתו הראשונה לכל רוכש אחר. 
במסגרת כך הוצע כי עולה שירכוש דירה יחידה בשווי עד 2.5 מיליון שקל ישלם מס רכישה בשיעורים הבאים: עד כ-2 מיליון שקל יהיה פטור ממס, על דירה בה יש חלק שווי של בין כ-2 מיליון שקל ל-2.5 מיליון שקל שיעור המס יעמוד על 0.5% על חלק זה, על דירה בשווי 2.5 עד 4 מיליון שקל יעמוד שיעור המס על 0.5% על כל שווי הדירה. על דירה בסכום של מעל 4 מיליון שקל ישולם מס רכישה בשיעורי המס הרגילים הקבועים ברכישת דירה יחידה. 
לאחר מספר דיונים שקיימה הוועדה בהצעת התקנות, סוכם לדרישת הוועדה על שיפור מתווה ההטבה, כך נקבע כי שיעורי המס עבור עולה שרוכש דירה ראשונה בשנה שקדמה לכניסתו לישראל ועד 7 שנים לאחר כניסתו יהיו אלה: דירה עד סכום של כ-2 מיליון שקל יהיה העולה פטור ממס, דירה בסכום של כ-2 מיליון שקל עד כ-6 וחצי מיליון שקל ישלם חצי אחוז על הסכום היחסי שמעל 2 מיליון שקל, דירה בסכום כ-6 וחצי מיליון שקל ועד 20 מיליון ישלם לפי המדרגות הקיימות בחוק.
עוד נקבע לטובת הגמשת התקופה לעניין דירה הנרכשת מקבלן, כי לא תובא בחשבון תקופת הבנייה  בתקופת הזכאות, ובלבד שלא יחלפו יותר משלושה שנים ממועד רכישת הדירה ועד שנכנס  העולה לישראל לראשונה.
ברשות המיסים ציינו כי עם אישור התקנות יש שינוי משמעותי לעניין העולים, כאשר במסגרת ההטבה שהייתה עד כה, עולים לא ניצלו את ההטבה ברכישה של דירות בסכום של עד 6 מיליון שקל. כך הוצג כי עם תיקון התקנות, עבור דירה בסכום של 4.1 מיליון שקל ישלם עולה כ-10 אלפים ש"ח מס בלבד לעומת כ-100 אלף מס שישלם ישראלי ותיק. במסגרת שיא ההטבה, עבור דירה בסכום של 5.6 מיליון שקל ישלם עולה חדש כ-20 אלף שקל מס רכישה בגין דירה יחידה לעומת כ-200 אלף שקל לישראלי ותיק. 
אביחי כהנא, מנכל משרד העלייה והקליטה ציין: "זו הזדמנות גדולה מאוד, אנחנו רואים משפחות רבות שרוצות לעלות לישראל על רקע עליית האנטישמיות".  יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "אנחנו שמחים לקדם את התקנות האלה וגם להגדיל את ההטבה, בעת הזו יש חשיבות גדולה פי כמה לסייע לעלייה, גם עבור העולים וגם עבור המדינה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הקלה במס
    ינקל 07/2024/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יבואו הצרפתים האמריקאים לא ימכרו את בתיהם בחול יקנו פהדירות בהנחה יקבלו הקלות ותוך כמה זמן יחזרו חזרה ישכירו פה את בתיהם ויהנו מכל העולמות
    סגור