כסף וצרכנות

למה לקניונים אין חלונות? זו הסיבה הערמומית שתפתיע אתכם

חשבתם פעם למה כל הקניונים בארץ ובעולם בנויים בצורה דומה, וללא חלונות חיצוניים? אז יש לזה כמה סיבות טובות, הקשורות הן בחיסכון באנרגיה והן בלגרום לכם להוציא יותר כסף
מערכת ice |  1
קניון איילון (צילום דר' אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי)
לא רבים יודעים, אבל הקניון הראשון בישראל (כזה העונה להגדרה "קניון") נפתח רק בשנת 1985 - קניון איילון ברמת גן, שנבנה על פי התפישה של מרכזי הקניות האמריקניים: מתחם קניות מקורה וממוזג מחוץ למרכז העיר, עם מגרשי חנייה רחבים סביבו. את המילה "קניון" בעברית, בפירושה העכשווי, המציא איש העסקים המנוח דוד עזריאלי - הלחם של המילים "קניות" ו"חניון".
כיום קיימים בישראל כ-300 קניונים ומרכזי קניות, כמחציתם ממוקמים במרכז הארץ. אבל מה בעצם מאפיין קניונים בכל העולם? אולי לא שמתם לב, אבל כמעט בכולם אין חלונות חיצוניים. הם בנויים בצורה של קופסה מוארכת – והכל מתוכנן בקפידה.
אז למה בקניונים אין חלונות? על פי אתר CNN, האסטרטגיה הייתה חכמה: גם חיסכון בעלויות וגם השפעה על הצרכנים בקניונים להוציא כספים בחופשיות. התאורה המלאכותית הבהירה באופן לא טבעי, יצרה סביבת יום נצחית. בדרך זו, המבקרים בקניון יישארו זמן רב יותר ממה שציפו ויוציאו יותר ממה שהם היו רוצים.
סיבה נוספת קשורה למרצ'נדייז, אמר ל-CNN ברט פליקינגר, מומחה קמעונאות ומנהל ייעוץ קמעונאי. פחות חלונות ויותר קירות, פירושו יותר מקום לקמעונאים להוסיף מדפים ומוטות למלאי המוצרים שלהם, ולמקסם את המכירות למטר מרובע בחנויות שלהם, שאחרת יאבדו לנוף עמום של חניון קניון.

אבל הסיבה הכי ערמומית לכך שקניונים נמנעים מחלונות, היא לגרום לקונים לאבד את תחושת הזמן: "קונים לא יכולים לראות את סערת הגשם או סופת השלג נושבת בלי חלונות. קניות ללא חלונות יוצרת סביבה של צריכה ללא הסחות דעת", אמר פליקינגר. "כשלאנשים יש תחושה של חוסר זמן ונוחות, משפחות מוציאות יותר, כי הן יכולות להתמקד רק בחנויות ובחוויית הקניון".
הקניון הראשון הסגור לחלוטין - סאות'דייל סנטר במיניאפוליס - נפתח בשנת 1956. הוא הפך לאב-טיפוס של קניון שבמרכזו תהיה מזרקה או צוהר, אולי נקודת הכניסה היחידה לאור טבעי הנכנס לחלל הרחב. הוא הוסיף צמחים ומוזיקה כדי ליצור חוויה חושית מזמינה. המבנה של הקניון המסורתי היה או בצורת T, או צורת צלב עם ארבע חנויות העוגן משני הצדדים, אמרה סטפני צ'גיאלסקי, סגנית נשיא למחקר במועצה הבינלאומית של מרכזי קניות, ל-CNN. "כשאתה מסתובב סביב ה'T' הזה, הכל פונה אליך. כקונה, אתה מסתכל כל הזמן על מה שיבוא אחר כך ומתעלם ממה שקורה בעולם שבחוץ", אמרה.
כאמור, היעדר חלונות מקל גם על חימום וקירור חלל הקניון. כיום, ישנם כ-1,122 קניונים סגורים בארה"ב. בממוצע, 54% מהקונים המבוגרים בארה"ב ביקרו בקניון לפחות פעם בחודש בשנת 2023 והוציאו בממוצע קצת יותר מ-$300 בכל חודש בשנה שעברה, על פי הנתונים העדכניים ביותר של ICSC.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    למה אין חלונות באיקה
    ויוי 07/2024/07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בימים טרופים אלו זה מה שמעניין?
    סגור