כסף וצרכנות

כספי הביטוח הלאומי מתבזבזים לשווא? איבדנו 3 מיליארד שקלים"

בדיון בועדה לביקורת המדינה עלו היום טענות נגד הביטוח לאומי על פיקוח לקוי במערך הסיעוד שגורר תשלומים עודפים שלא לצורך וטיפול לא הולם: "במשך 13 שנה איבדנו 3 מיליארד שקלים לפחות"
שירה יום טוב | 
מענקים מביטוח לאומי (צילום shutterstock, Magma Images)
הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי התכנסה היום לדיון בנושא ההסדרים של המוסד לביטוח לאומי עם חברות הסיעוד לטיפול בקשישים. במהלך הדיון עלו פרצות חמורות במערכת, במסגרתן חברות הסיעוד גובות מהביטוח הלאומי סכומים גבוהים באופן משמעותי עבור שירותים שאינן מספקות בפועל.
בפתח הדיון הציגו נציגי משרד המבקר את הליקויים במערך הסיעוד בישראל, המובילים לפגיעה בזכויותיהם של קשישים סיעודיים ובתקציב המדינה: פיקוח לקוי - הביטוח הלאומי לא קבע דרכי בקרה יעילות על אופן מתן השירותים ועל איכות הטיפול. כתוצאה מכך, קשישים רבים חשופים לטיפול ירוד ואף ל"גניבת שעות" על ידי מטפלות. הזנחת קשישים: בט"ל לא פיתח מנגנון חלופי לפיקוח ולבקרה על איכות השירות, ומנגנון הפיקוח הקיים נחלש משמעותית. כתוצאה מכך, קשישים רבים נותרים ללא טיפול הולם ואף בסכנה. מערכת דיווח לקויה: מערכת דיווח מרחוק שהופעלה בשנת 2004 כדי למנוע "גניבת שעות" אינה פועלת עוד, ובט"ל אינו דורש דיווח ממוחשב של יומני עבודה של המטפלות. הסכם לקוי עם חברות  הסיעוד: הסכם ההתקשרות הקיים בין בט"ל לחברות הסיעוד אינו כולל שינויים ושיפורים שנדרשים בעקבות המלצות דוח הביקורת. כתוצאה מכך, איכות הטיפול בקשישים הסיעודיים אינה מיטבית.
יו"ר הוועדה ח"כ מיקי לוי אמר בדיון, "העלייה המבורכת בתוחלת החיים בישראל והעובדה כי ישראל נמצאת ברשימת המדינות המפותחות ועל כן בסקלה הגבוהה של תוחלת החיים וטוב שכך. על המדינה להיערך ורצוי מבעוד מועד לתרחישים השונים. עלינו לדאוג כי קופת הביטוח הלאומי עומדת בעומסים של מקבלי גמלאות הסיעוד, כי הכסף באמת משמש לסיוע לקשישים ולא לגורמים המנצלים או העושקים אותו, וכי הקשישים יחיו באיכות חיים טובה ומכבדת".
יוזם הדיון, ח"כ אליהו רביבו: "במסגרת הדיונים נחשפתי לכך שמטופלים רבים נאלצים להעביר את גמלת הסיעוד לחברות הסיעוד שיעסיקו בשמם את העובדים הזרים. ביטוח לאומי מעביר מאות מילוני ש"ח לחברות הסיעוד בגין הוצאות שהן אינן מוציאות כלל. הכסף ממשיך לזרום במשך 16 שנים מפרסום המכרז הקודם. במשך 16 שנה איבדנו 3 מיליארד שקלים לפחות. הביטוח הלאומי משלם נסיעות לעובדים, אבל עובד זר בסיעוד ביתי חייב ללון במקום עבודתו בבית המטופל, ולכן אין צורך בנסיעות" ח"כ רביבו הביא דוגמאות נוספות  שחברות הסיעוד גורפות מאות מיליוני שקלים מהביטוח הלאומי תוך ניצול לרעה של פרצות במערכת, עבור נסיעות שאינן מתקיימות, עבור הכשרות עובדים שאינן מתבצעות ועוד. לגבריו, "מדובר בגזל בוטה של קשישים חסרי ישע, ועל המדינה לפעול לאלתר לעצירת התופעה".
ח"כ סיימון דוידסון אמר כי אצל אימו המטפלת מגיעה והולכת מתי שהיא רוצה ויש כאלו שגם עושות במקביל עבודות ניקיון, "בהתחלה חשבתי שזה רק אצלי אבל אז הלכת ובדקתי וגיליתי שזו תופעה קיימת בכל מקום. זה פשוט לא ייאמן. חייבים לטפל בנושא כי מדובר באנשים שהולכים ונחלשים. נושא העובדים זרים משליך על יוקר המחיה".
נטלי גבאי לוי, מנהלת אגף סיעוד במוסד לביטוח לאומי אמרה בדיון: "רוב מקבלי הגמלה חיים בקהילה, בסביבה הטבעית בחיק המשפחה. הסוגיה בתהליכים מתקדמים, בעוד 10 ימי עבודה המכרז הולך להתפרסם וסיימנו לענות על 5,000 השאלות שנשלחו. אנו צופים שאולי תהיינה עתירות והוא יתעכב. במכרז החדש תהיה הפרדה בתעריפים. ביטוח לאומי רוצה לדחוף את המכרז החדש ולקדם אותו תוך ההתאמה למצב העכשווי. התחלנו עם עבודה באמצעות אפליקציה שהיא מבוססת מיקום וצריך לדווח בה שעות כניסה ויציאה. אג"ת שותף איתנו בצוות של התמריצים. יש לנו יד חופשית להטיל קנסות ותמריצים ככל שנרצה במכרז החדש. כל חברות הסיעוד עומדות בתנאי הכשרה, במקביל יש צוות באגף הסיעוד שיערוך ביקורים בקורסים. הקשישים חשובים לנו, ו-98% נמצאים בקהילה בזכות חוק הסיעוד. יש לנו קשרים מצויינים עם משרד הרווחה בנוגע לעובדים סוציאליים. אנו לא דוחפים את הזכאים שלנו לפנות לחברות הסיעוד לקבלת עובד זר. אנו מנגישים את המידע בנוגע עסקת עובד זר באופן ישיר.
"ביטוח לאומי לא יתנגד לתשלום גמלה מלאה בכסף במידה ויהיה שינוי חקיקה. אנו משתפים פעולה עם הוועדה לעובדים זרים בצורה מלאה, והעברנו לה עשרות נתונים ומסמכים. מדובר בהסכם ישן שנחתם בשנת 2008 ולא היתה אז מודעות לעובדים זרים כמו היום, ולכן לא היתה הפרדה בין עובדים זרים לעובדים ישראלים. יש להתרכז בעתיד ולא במה שהיה. התעריף הוא עניין של ממוצעים שנעשו, ובימ"ש אישר את התעריף. אנו מעודדים העסקת עובדים ישראלים היות והמטופל מקבל עוד 4 שעות בשבוע. במכרז החדש אנו נדרג מדדי איכות וביצוע".
דורון רז, יו"ר איגוד נותני שירותי הסיעוד בישראל מסר בתגובה: "שום דבר מדברי ח"כ רביבו אינו נכון ויש בדבריו דיבה על חברות הסיעוד. אנחנו קובעים: חברות הסיעוד ממלאות אחר הוראות החוק באופן מוחלט, הן אינן מקבלות אגורה שאינה מאושרת על-ידי הממשלה, באמצעות המוסד לביטוח הלאומי. זאת ועוד - המוסד לביטוח לאומי מפקח באופן הדוק ומתמשך על חברות הסיעוד, על פעולתן ועל איכות הטיפול המעולה שהן מעניקות לקשישים בישראל. חברות ועמותות הסיעוד מעניקות הכשרות מקצועיות לעובדי הסיעוד הזרים והישראלים, לפי תכנית הנקבעת על-ידי המוסד לביטוח לאומי; ולראייה, גם בדיון שנערך בכנסת, אמרה בעניין זה נטלי גבאי-לוי, מנהלת אגף הסיעוד במוסד לביטוח לאומי, כי "כל חברות הסיעוד עומדות בתנאי ההכשרה לפי הסכם ההתקשרות... ויש לי צוות באגף המקצועי שלי שיבדוק את כל הדברים האלה".
"ומילה אחת של ציונות: אנחנו חברות הסיעוד מחזיקות את קשישי ישראל מעל המים. בלעדינו – מצבם של מאות אלפי קשישים היה קטסטרופלי. מגיע לעובדי ועובדות הסיעוד בישראל ציון לשבח על עבודת הקודש שהם.ן עושים.ות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה