קריירה ולימודים

אפקט המלחמה: תלמידים מתרחקים ממורשת העם היהודי

לפי דו"ח "הרוח היהודית" של ארגון מאירים: 68% מהמורים חושבים שהפחד מכפייה דתית מוביל את מערכת החינוך למחיקת הזהות היהודית של התלמידים ו-75% מהמורים חושבים שהשיח השלילי סביב לימודי היהדות והמורשת וההדתה משפיעים על מערכת החינוך וגורמים לתלמידים להתרחק מנושאים אלה 

מערכת ice | 
אילוסטרציה (צילום דובר צהל, פלאש 90/ יונתן זינדל)
בעקבות אירועי ה-7.10 ישנה תמימות דעים בין רוב מובהק של ההורים והמורים בישראל בחינוך הממלכתי כי קיים צורך להוסיף לתוכניות הלימודים שיעורים נוספים בנושאי מורשת העם היהודי.
כך עולה מסקר מיוחד של הרוח היהודית שהכין מכון המחקר "מאגר מוחות". הסקר ביקש לבדוק את עמדות והעדפותיהם של 1000 הורים ומורים ביחס לחינוך בנושאים של מורשת העם היהודי – בעקבות המלחמה.
עוד עולה מהסקר כי למרות שמרבית ההורים והמורים מחוברים בעצמם למורשת העם היהודי – הרי שהחיבור אינו עובר לדור ההמשך. בנוסף, קיימת הסכמה בין ההורים למורים כי השיח השלילי סביב לימודי היהדות והמורשת משפיעים על מערכת החינוך ואף מובילים למחיקת הזהות היהודית של התלמידים.
תוצאות הסקר בקרב המורים בחינוך הממלכתי בישראל הן לא פחות ממדאיגות. 80% מהמורים, למשל, לא חושבים שתוכנית הלימודים הקיימת כיום במערכת החינוך נותנת מענה ראוי בנושאי מורשת העם היהודי. כ-85% מהמורים חושבים שצריך להכיר וללמוד יותר על מורשת העם היהודי בעקבות המלחמה הנוכחית ן-83% חושבים שבית הספר בו הם מלמדים צריך ללמד יותר על מורשת העם היהודי.
בנוסף, רק 20% מהמורים חושבים שתוכנית הלימודים הקיימת במערכת החינוך מספקת מענה ראוי בנושאי מורשת העם היהודי. קרוב למחצית מהמורים היו מוסיפים שיעורים בנושאי מורשת הגבורה של העם היהודי, תרבות, מנהגים, חגים ומסורת יהודית.
68% מהמורים חושבים שהפחד מכפייה דתית מוביל את מערכת החינוך למחיקת הזהות היהודית של התלמידים ו-75% מהמורים חושבים שהשיח השלילי סביב לימודי היהדות והמורשת וההדתה משפיעים על מערכת החינוך וגורמים לתלמידים להתרחק מנושאים אלה.
תוצאות הסקר בקרב ההורים בחינוך הממלכתי בישראל למעשה מעלות נתונים המעידים על התרופפות הזהות היהודית של הילדים. 66% מההורים בסקר, למשל, מרגישים מחוברים לשורשים ולזהות הציונית-יהודית שלהם בעוד שרק מחציתם סבור שגם ילדיהם חשים כך.
80% מההורים חושבים שבעקבות אירועי המלחמה וה-7.10 יש צורך להכיר וללמוד יותר על מורשת העם היהודי ורק 27% מההורים חושבים שמערכת החינוך מספקת מענה ראוי בנושאי מורשת העם היהודי.
עוד עולה מהסקר כי רק 41% מההורים משוכנעים שהם מודעים לתוכניות הלימוד בבתי הספר של ילדיהם ו- 40% מההורים היו שמחים להוסיף לתכני מערכת החינוך הממלכתית שיעורי היסטוריה, תולדות הציונות, מורשת הגבורה של העם היהודי, תרבות, מנהגים, חגים ומסורת.
כמן המורים בסקר, גם 59% מההורים חושבים שהפחד מכפייה דתית מוביל את מערכת החינוך למחיקת הזהות היהודית של התלמידים ו-71% מההורים חושבים שהשיח השלילי סביב לימודי היהדות והמורשת וההדתה משפיעים על מערכת החינוך וגורמים לתלמידים להתרחק מנושאים אלה.
דורית יצחק, מנכ"לית מאירים: "תוצאות הסקר מדברות בעד עצמן - רוב מובהק של ההורים והמורים בישראל בחינוך הממלכתי סבורים כי קיים צורך להוסיף לתוכניות הלימודים שיעורים נוספים בנושאי מורשת העם היהודי, שהחיבור לעם ולארץ  אינו עובר לדור ההמשך וכי השיח השלילי סביב לימודי היהדות והמורשת משפיעים על מערכת החינוך ואף מובילים למחיקת הזהות היהודית של התלמידים.
הנושא חשוב לעתיד מדינתנו היהודית היחידה. זו קריאת השכמה לממשלה, למשרד החינוך ולמערכת כולה. גם את הלקח הזה אנחנו צריכים ללמוד מה-7 באוקטובר, העתיד שלנו והעבר שלנו כרוכים זה בזה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה