קריירה ולימודים

למרות ההסכם עם ההסתדרות: אלפי עובדי מדינה יפוטרו

האוצר וההסתדרות חגגו היום את החתימה על הסכם המסגרת למגזר הציבורי, אבל מאחורי הקלעים עדיין מחכה קרב נוסף: פיטורי אלפי עובדים בשירות המדינה - למרות התנגדות ההסתדרות. למרבה ההפתעה, ההחלטה כלל לא עלתה לשולחן הדיונים | כל הפרטים
יהודה לוינגר | 
ארנון בר דוד בצלאל סמוטריץ (צילום דוברות משרד האוצר)
משרד האוצר וההסתדרות הוציאו היום (שני) הודעה משותפת על הסכם המסגרת למגזר הציבורי שכולל תוספות שכר רוחביות, וזאת בהמשך להבנות שכבר הושגו בין שני הצדדים כבר בחודש מרץ האחרון. בכך האוצר יקבל "שקט" מההסתדרות עד 2027, אבל זה יעלה לו לא מעט. 
שני הצדדים הוציאו בהודעות שלהם על החשיבות להגעה להסכמות למרות חילוקי הדעות בנושאים שעל הפרק, והיו שיאמרו שאולי ההישג הגדול להסתדרות הוא זה שגרם, הפעם, ליו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, שלא להשבית את המשק בשנית ואף לא לאיים על כך בעקבות החקיקה על עילת הסבירות. אדרבא, יו"ר ההסתדרות אף הכריז כי לא יצטרף למחאות המתוכננות: "להתערב כשהמפלגות רבות? זה לא הגיוני".
 
יו"ר ההסתדרות ושר האוצר בהודעה משותפת לאחר ההסכם. צילום: דוברות האוצר
אולם מאחורי הקלעים מתחוללת דרמה של ממש, כאשר ההסתדרות לא העלתה כלל את נושא הפיטורים שמתכנן האוצר כחלק מהמו"מ על ההסכם, על אף הצהרות חריפות שנאמרו על ידי הארגון.
נזכיר: בפברואר השנה, האוצר הוציא בהודעה רשמית את "עיקרי ההחלטות שהתקבלו בישיבת הממשלה לאישור התקציב לשנים 2023 ו-2024", שם באחד הסעיפים התחבא לו גם חלק מהמימון עבור התקציב. בהחלטה שנכתבה כבדרך אגב, נכתב על צמצום בכוח האדם גם בקרב עובדי המדינה במשרדי הממשלה. כלשון ההודעה עצמה: "לצורך כינוס התקציב, החליטה הממשלה לבצע קיצוץ רוחבי כללי בגובה 3% בשנת 2023, ב-3% נוספים בשנת 2024, ובשיעור של 1.5% נוספים בשנת 2025. לצד זאת, הוחלט לבצע קיצוץ בתקני כח האדם בשיעור של 2% ביחס לעובדי המטה ו-0.5% ביחס ליתר עובדי הממשלה בכל אחת מהשנים", או במילים אחרות, התייעלות על חשבונם של עובדים רבים.
 
בהסתדרות הכללית אז הופתעו מהנתונים שפרסם האוצר ולדבריהם הם לא ידעו על כך דבר, וזאת על אף, לכאורה, שיח שמתנהל בתקופה האחרונה בין שר האוצר סמוטריץ' ובין יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד. יניב לוי, יו"ר אגף ההסברה בהסתדרות אף יצא נגד ההחלטה בחריפות: "לא יקום ולא יהיה, את השירות הציבורי יש לחזק ולא להקטין, אנחנו לא מכירים דבר כזה ולא ניתן לאף אחד לפגוע בעובדים".
לשאלה האם ההסתדרות הכירה את מתווה הייעול, הוסיף לוי: "אנחנו נמצאים בימים אלא במו"מ בשלבים קריטיים של הסכמי המסגרת ורפורמת הסייעות, חלק מהדברים שאתה מציג לא הוצגו בפנינו, לא מקובלים עלינו, לא יקום ולא יהיה -  לא ניתן לפגוע בהון האנושי של המגזר הציבורי".
לאחר ההסכם עם האוצר, הגיבו בהסתדרות ל-ice בדומה לכל החלטה על קיצוץ בעובדי המדינה: "אין ולא תהיה פגיעה במצבת כוח האדם בשירות המדינה, ללא ההסכם ועם ההסכם. אין!". האם האוצר ישנה את החלטתו לאור ההסכם עם ההסתדרות? 
תגובת האוצר תובא לכשתתקבל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה