קריירה ולימודים

יו"ר ועד חברת החשמל: "הסרתי את העיצומים כשקיבלתי את מה שרציתי"

עובדי חברת החשמל בסופו של דבר קיבלו את הרישיונות לחלוקה שהובטחו להם, אבל אחרי עיצומים ועצירת מכירת תחנת הכוח. יו"ר הוועד החדש, יהודה גן אל, נכנס לנעליו הגדולות של קודמו אחרי 18 שנה, ומספר על ה-DNA המיוחד של העובדים: "צבא החשמל לישראל", ואומר מבחינתו מה הקו האדום: "צעדים חד צדדים בלי הידברות" | ריאיון

יהודה לוינגר |  7
יהודה גן אל יו"ר ועד חברת החשמל (צילום יחצ, פלאש 90/ יוסי זמיר)
חברת החשמל נמצאת בתקופה האחרונה בשינויים דרמטיים. לאחר עיכובים של חודשים סוף סוף נבחר מנכ"ל לחברה ומאיר שפיגלר קיבל את חתימתה של שרת האנרגיה קארין אלהרר למי שהוביל את המוסד לביטוח לאומי. מהצד השני, לאחר 18 שנה נבחר יו"ר ועד חדש לחברת החשמל, כאשר יהודה גן אל נבחר פה אחד וזאת לאחר שהחליף את מיקו צרפתי- אחד מראשי הוועדים החזקים במשק - שפרש לגמלאות.
עם מינויו, גן אל נכנס היישר ללב הקלחת כאשר עוד לפני העובדים הכריזו על עיצומים אל מול ההנהלה. לאחר מו"מ אינטנסיבי ומוצלח, הגיעו להסכמה המנכ"ל הנכנס ויו"ר הוועד הנכנס. העיצומים לא התגלגלו לכיוון הציבור הישראלי, אבל כן הובילו לעצירת מכירת תחנת הכוח באשדוד. העובדים נפגעו, הרפורמה הקשה שהחלה לפני כמה שנים פגעה ישירות בעובדי חברת החשמל וחתכה ממש בבשר של עובדי החברה, גם ההתייעלות הובילה לעלייה משמעותית בעומס העבודה. אולם למרות הכול העובדים עמדו בכל ההסכמים מול המדינה, והיא זו שלפני חודש הפרה, לכאורה, את ההסכם.

מאיר שפיגלר. צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90
באוקטובר המתחים עלו לשלב השיא. הרפורמה המשמעותית הובילה לפתיחת התחרות באספקת החשמל בישראל וכוחה של חברת החשמל ירד ממונופול לעשרות אחוזים בלבד, כאשר בשנת 2025 נתחה בשוק יעמוד על 35% בלבד. זה בכל הקשור למקטע הייצור והאספקה. לעומת זאת, מקטע הולכת החשמל וחלוקתו אמורים להישאר אצל חברת החשמל במסגרת הרפורמה. בכך, לאחר שינויים שהיו בשנים האחרונות, רשות החשמל הייתה אמורה להתכנס כדי לאשר את רישיון החלוקה לחברת החשמל ל-20 השנה הבאות. אולם נציג האוצר הבריז מהפגישה, ובכך לא אושר הרישיון הבלעדי לחברת החשמל, וזאת למרות ההסכמות ברפורמה שנערכו בשנת 2018.
 
ועד העובדים האשים את האוצר בשינוי חוקי המשחק, ויו"ר הוועד מיקו צרפתי עצר את התקדמות העובדים בכל הקשור לרפורמה ואף עצר את מכירת תחנת הכוח באשדוד. צרפתי שפרש לגמלאות השאיר משא כבד על יו"ר הוועד הנכנס, אך יחד עם שפיגלר נפתרה הבעיה במהירות. למרות התנגדות האוצר, לאחר חודש העניקה רשות החשמל את רישיון החלוקה לחברת החשמל, למרות הכנסת סעיף שייתכן ויתבצעו שינויים בהמשך כדי לפתוח גם את המקטע הזה לתחרות. בוועד העובדים בינתיים מרוצים מקבלת הרישיון ונערכים להמשך הקרב.

מיקו צרפתי. הדס פרוש פלאש 90 
גן אל, בן 51, נשוי ואב ל-4 עובד בחברת החשמל כבר 30 שנה. החל את דרכו בחטיבת הייצור בתחנת הכוח אשכול אשקלון (זו שאמורה להימכר בהמשך) וחבר מזכירות הארצית משנת 2016. היה סגנו של היו"ר הקודם, מיקו צרפתי, במרחב דרום בארגון העובדים. האחריות של יו"ר ועד העובדים היא עצומה ואין כמעט כדוגמתה בשוק הישראלי. מלבד היותו אחד הוועדים הגדולים בישראל, הוועד גם אמון על הגמלאים של החברה, ותחת גן אל נמצאים 17 אלף בתי אב. 
בריאיון ל-ice, מספר גן אל על השינויים בחברה מבפנים בעקבות הרפורמה, על ה-DNA המיוחד של עובדי חברת החשמל, על היחסים עם המנכ"ל הנכנס שפיגלר, והאם יש לו קווים אדומים בהם לא יהסס לצאת להגן על עובדיו אל מול ההנהלה.
עובדי חברת החשמל נכנסו אל הרפורמה המשמעותית ביותר שידעה החברה בשנת 2018 והשינויים התקבלו אצל העובדים בתחילה בהבנה לטובת החברה והמשכיותה. החברה "פורקה והורכבה מחדש לצרכי השוק ולצרכי משק האנרגיה", אומר גן אל, ודווקא מספר על צמיחה בחברה: "לפני 4 שנים היו 25 אלף לקוחות חדשים בשנה, היום זה 70 אלף בשנה. לא ידענו כזו צמיחה וקצב העבודה עלה בצורה מסחררת". אבל כאן נכנסת הנקודה בה זה השפיע על העובדים: "איך אתה מייצר התייעלות? מגדיל עבודה אבל לא את כמות העובדים. כך נדרש מכל עובד לעשות", מוסיף יו"ר הוועד הנכנס. הוא מציין אמנם שנעשו שיפורים טכנולוגיים שמשפרים תהליכים אבל בסופו דבר הכמות הנדרשת מכל עובד גדלה.
איך היית מאפיין את המחויבות של העובדים?
"החברה הזאת עובדת 24/7 באמת. לא מדבר רק שהעבודה ביום כיפור כמו ביום, גם בחורף הישראלי גם אם הוא קשה, נמצאים על העמודים ולא אומרים שלא נעבוד בגלל שיורד גשם או שלג. גם כשיש מבצעים ואזעקות, עולים עם שכפ"צ קרמי, ואם יש אזעקה אז נשארים על העמוד עם קסדה צה"לית שמגנה מפני רסיסים. מה האלטרנטיבה? להגיד שעד שלא מסתיימת המלחמה אז לא עולים על העמודים ורחובות שלמים יהיו בלי חשמל?".
"החברה הינה מפעל ממשלתי עם תרבות ארגונית מפואר. העובדים רואים בעבודה תחושת שליחות ומחוייבים ממש כמו חיילים בצה"ל. היו"ר הקודם, יפתח רון טל, שהגיע הדביק לנו כינוי 'צבא החשמל לישראל' וזה בוודאי חלק מהקוד הגנטי שלנו. לצאת לפתור הכי מהר שאפשר, בין אם חם או קר, עד אילת, אנחנו בכל מקום. מתגייסים כאילו זה בנפשנו וזה ה-DNA של העובדים כל הזמן. בכלל אצלנו אחוזי הגיוס לצה"ל וליחידות המובחרות הוא גבוה, יש תחושה של ציונות, וגם אנחנו משקיעים בערבי הוקרה לילדי עובדים שמתגייסים, זה מחמם את הלב ואני מתמוגג. העובדים האלה מחוייבים ומגוייסים, ואין עובד שלא יספר לך איך הוא יצא ביום שישי בלילה או באמצע קידוש לתחנת כוח או לעמוד".

עובד חברת החשמל. צילום: יוסי אלוני פלאש 90
מה קרה לפני חודשיים, מה הוביל לעיצומים?
"היה אירוע נקודתי ברשות החשמל שהיה אמור לעבור רישיון החלוקה והנוסח היה אמור לעבור ונציג ממשרד האוצר לא הגיע. בהיעדרו היה חסר הרוב הנדרש על מנת לקיים את הנוסח. היועצת המשפטית אפשרה לקיים הצבעה, ורשות החשמל ומשרד האנרגיה היו בעד, אבל בהיעדרו של נציג האוצר זה לא היה יכול לעבור. זה היה הסיפור".
גן אל מוסיף על התחושות של העובדים בעקבות היעדרות האוצר: "הרפורמה הייתה מאוד קשה לעובדי חברת החשמל. מכירת חמש תחנות כוח זה לא רק להיפטר מהן, זה לקטוע איבר מהגוף כמעט 50 שנה עבדנו ביחד, אנחנו מכירים אחד את השני, יש מסורת של גיבוש בין העובדים וזה היה אירוע מאוד קשה בתפיסה של התייעלות של 2,000 עובדים. העבודה מאז לא ירדה אלא עלתה ואלו היו צעדים מאוד קשים כדי שנקבל את הזכות לקבל את הרישיונות להולכה וחלוקה. עד אותו רגע הספקנו לבצע 70% מהמחויבות שלנו: מכרות 3 תחנות כול, הוצאנו ניהול מערכת, הפרשנו אלף עובדים, עמדנו ביעדים ולא היה איחור ביום אחד ממה שנדרש ברפורמה. אבל כשהגיע הרגע לקבל את חלקנו, היה נראה שעושים תזוזות באוצר. לא ביקשנו פסיק ממה שנסגר ברפורמה. לא הטבה, לא תוספת. הבקשה הייתה ונשארה: לקיים את הסכם הרפורמה כלשונו".
בסופו של דבר העיצומים הסתיימו: איך הצלחת לפתור את הבעיה? 
"הבנו שהיה אקט בעייתי מבחינת ההגעה של האוצר למליאת רשות החשמל, והבנו שזה כן הולך לקרות ובאמת המליאה התכנסה הצביעו בעד הרישיונות ובא לציון גואל. לא קיבלנו שום פסיק של בקשה מיוחדת, רק בהתאם להסכמי הרפורמה. גם במליאה המקורית (בה נעדר נציג האוצר) רשות החשמל ומשרד האנרגיה היו בעד והם הבינו שאין מחטף ושום כלום".
מה היחס עם ההנהלה החדשה? היה קצת בלגן במטה הבכיר
"היה סמנכ"ל כספים שפרש, והקודם כיהן לא מעט זמן והביא את נכונותו לפרוש. בעיניי אני שמח ששפיגלר הגיע, אני מכיר את הרקורד שלו. הוא מנכ"ל דעתן והוא בא כדי להצליח ובסופו של דבר הצלחת החברה היא המטרה של העובדים. כיו"ר ארגון תפקידי לדאוג לעובדים לאופק תעסוקתי וכלכלי, ועל מנת שזה יקרה אנחנו צריכים חברת חשמל חזקה. מנכ"ל שבא עם ניסיון, זה בהחלט טוב ונוכל לשתף פעולה".
יש לך קווים אדומים בהם תלך עד הסוף עבור העובדים?
"אני לא אוהב להיכנס לסיסמאות ואמירות מראש. יש הסכם רפורמה שצריך ליישם אותו כלשונו ונעמוד בכל ההתחייבויות ואבני הדרך עד 2025. מה עמדתי על עוד רפורמה? כשיבואו וידברו, ואני מבטיח לך שאם יהיו צעדים חד צדדים שיבואו וייכפו עלינו ללא הידברות עם הארגון - זה הקו האדום. צריך לדבר ולהסכים במו"מ כשהכול על השולחן".
מהן התחושות של העובדים שנהייתה תחרות פתאום?
"אנחנו משנים את עצמנו להיות חברה עסקית ותחרותית. יש בזה גם יתרון: להפוך לטובים יותר, ולצעוד קדימה כדי להשתפר. קווי הייצור שלנו עומדים בצורה מרשימה, מבחינת נתונים, אל מול יצרנים פרטיים. הייתה לי שיחה עם סמנכ"ל הייצור על זה שהוא גאה בעובדים ובתוצאות. אנחנו לא נופלים מאף ייצור פרטי".
באחריותך גם גמלאי החברה, אלפי עובדים.
"אני לעולם לא אשבית את הגמלאים", אומר בהומור גן אל ומרחיב על היחס המיוחד לגמלאי החברה: "אצלנו זה עובד כתפיסה. מי שהתחבר למשפחה זה עד המוות. דואגים לרווחה, אם ישנם ביטוחים רפואיים הגמלאים בפנים, טיפולי שיניים, הטבות, סיבסודים במועדונים, גם פנאי ותרבות, מנויים לתיאטרון למד נופשים ועוד. גם העובדים היום בחברת החשמל יודעים שמחובתם לדאוג לגמלאים מהסיבה הפשוטה כי מחר הם יהיו כאלה, והדור שיבוא אחרים. זה אותו DNA". 
במצב היום, שווה לעבוד בחברת החשמל?
"אני גאה להיות עובד. זה סוג של גאוות יחידה, המחויבות וזה שכולם מסורים. סוג של מדורה של אש שבוערת שחייבים לשמור עליה, וכל פעם זורקים קיסם למדורה. זו דאגה לעובדים ושמירה על רווחתם וכל המעטפת וחלק גדול זו עבודת כפיים ואתה רוצה שהעובד יהיה מרוכז שלא יהיו תאונות עבודה".
המשכורות השתנו?
"כחברה ממשלתית אנחנו תחת אישורים של הממונה על השכר ומשלמים לפי דרגות. הרפורמה הכניסה בה גם את מרכיבי שכר ואנחנו הולכים על פיה".

מהפן האישי לסיכום, למה לך להיכנס לתסבוכת של יו"ר וועד?
"אני מוצא את עצמי עובד בשעות מטורפות, קם ב5-6 בבוקר ומגיע רק בערב המאוחר הביתה. ישנם ויכוחים וישנם מאבקים ובאיזשהו מקום אני נהנה מזה. יש לי סיפוק ביכולת לעזור, לסייע ולקדם ויש תחושת סיפוק ענקית עם הרבה מצברים להמשיך".
במהלך הראשון שלך כיו"ר כבר הלכת ישר להסכמות. זה מעיד על העתיד?
"אני מכבד את שפיגלר ומאחל לו בהצלחה בכניסה. לא על כל דבר אני יכול לפרט, אבל את העיצומים הסרתי כשידעתי שמה שרציתי אני אקבל אותו. אלו לא הגיגי לב, נדרוש את מה שמגיע לעובדי חברת החשמל כתוצאה מהסכם הרפורמה".
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    חשבונות שמיים כבדים מנשוא על הוועדים וכו'
    חקי חיון 12/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חקי חיון , מאז קום המדינה ועד לרגע זה חשבונות שמיים כבדים מנשוא אשר מלווים בעונשים חמורים וכבדים ביותר על כל אנשי.עובדי ההסתדרויות למיניהם ועל כל הוועדים בארץ ועל כל אנשי.עובדי החברות.העסקים.המוסדות.האירגונים וכו' אשר דאגו לעצמם מעבר לתנאים.להטבות.לפנסייה שכל שאר המשק קיבל ומעבר לשכר המינימום.לשכר הממוצע במשק שכל שאר עובדים.ות קשיי יום קיבלו.
    סגור
  • 5.
    חברת חשמל
    דוד 12/2022/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ועד מושחת עם הנעלה שמשתפת פעולה, מי זה הסמנכ״ל רם אליכרמן לא נושא באחריות באגף התיפעול בושה וחרפה הגיע הזמן שמבקר המדינהה יעשה סדר
    סגור
  • 4.
    סמוטריץ יעשה סדר כך אמר בועגים.חחחח, הנה זה בא
    ליפו 12/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חברת חשמל זה מונפול לולבים אתהכסף
    סגור
  • 3.
    שחיתות
    אברום 12/2022/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חברה שמתנהלת כמו קיוסק פרטי לצעירים לא כדאי לעבוד שם
    סגור
  • 2.
    שמירה על העובדים
    שלום 12/2022/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בתור עובד חברה אני מקווה שכוחו של הוועד ימשיך להיות חזק עי דאגה ושמירה קודם כל על העובדים ותנאי העסקתם!! מקווה שגם שכל חבריי הוועד יהיו יותר חזקים כמו סיפורים שאנו שומעים מעובדים יותר ותיקים.
    סגור
  • דאגה?תנאי העסקה?וועד חזק?
    דויד 12/2022/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הם שמרו על התחת שלהם ופירקו את החברה, איזה דאגה לצעירים יש?18 שקל לשעה,אין קביעות, אין חשמל בתעריף חברה,אין בונוסים אין עתיד לצעירים בחברת חשמל וככול שיוציאו עבודות לקבלנים פרטים הרבה עובדי חברת צעירים יעדיפו לעבור לשוק הפרטי שידע לתגמל בשכר
    סגור
  • 1.
    פששש.. קם ב-6 בבוקר (ל"ת)
    אקליפטוס 12/2022/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור