קריירה ולימודים

יאיר גולן יוזם: מהפכה בתחום הבטיחות בעבודה

הממשלה מעלה הילוך במאבק בתאונות בענף הבנייה: סגן שרת הכלכלה יאיר גולן מקים רשות בטיחות לאומית שתעשה מהפיכה בתחום שגבה קורבנות רבים במשך השנים: "אני לא מרוצה מתחום האכיפה בתחום והוא ישתפר עם חוק אחריות והסמכות בבטיחות"
מערכת ice |  1
יאיר גולן (צילום פלאש 90/ מרים אלסטר)
סגן שרת הכלכלה, האלוף במיל. ח"כ יאיר גולן מוביל הקמת רשות לאומית חדשה לבטיחות בעבודה ולבריאות תעסוקתית. הרשות תאחד תחתה את כל העוסקים בבטיחות בעבודה בממשלה ובראשם, מנהל הבטיחות של משרד הכלכלה והמוסד לבטיחות וגהות. גולן מסר את הדברים בכנס של מטה הבטיחות בענף הבנייה והתשתיות של הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה, ההסתדרות הכללית והתאחדות הקבלנים בוני הארץ. בכנס השתתפו נציגי כ-200 חברות בנייה מכל הארץ בכל תחומי הבנייה, לצד רגולטורים בתחום.
על פי ההחלטה שמוביל גולן, לצד הקמת הרשות החדשה, הממשלה תבצע שורה של שינויים באופן בו מתבצעים הליכי התכנון, ההכשרה והאכיפה של בטיחות בעבודה. גולת הכותרת של הפעילות תהיה חקיקת חוק יסוד לבטיחות בעבודה. בין השאר, מסר גולן: "אנחנו נכנסים לעידן של מעבר מיריבות לשותפות בין גורמי ההכשרה והאכיפה וחברות הבנייה בישראל. כל תוכנית שלנו תכלול שילוב של חניכה, פיקוח ותגמול על הצטיינות בתחום הבטיחות בעובדה. בין השאר, נאמץ את תוכניות 'כוכבי הבטיחות' שמוביל כיום מטה הבטיחות של ענף הבנייה והיא תהפוך בהדרגה למחייבת עבור כלל קבלני ישראל".
לדברי סגן השר: "שני גורמים שחייבים להשתנות כחלק מהרפורמה הזו הם תחום איסוף הנתונים, עיבודם והפקת לקחים ופרסומם בקרב כלל העוסקים בתכנון, בנייה, ואכיפה. אם אנחנו מצליחים צריך לדעת את זה וגם אם אנחנו נכשלים. אני לא מרוצה מתחום האכיפה כיום בענף והוא ישתפר עם החוק שיסדיר את האחריות והסמכות בבטיחות, אבל חובה לתת גם הכרה ותגמול למי שיתאמץ בתחום הזה. לצד עבודה משותפת עם הענף עצמו, נדרשת גם שותפות מלאה שלנו עם משרדי הממשלה הקשורים – משרד השיכון, משרד פנים, משרד החקלאו. השלטון המקומי חייב להיות שותף במלחמה בתאונות העבודה, מתוך הבנה שהוא צריך לקחת אחריות על הנעשה בשטחו".
ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה, שמפעליות את מטה הבטיחות בענף מסר: "אנחנו בהתאחדות הקבלנים שנינו תפיסה בכל הנוגע לבטיחות כבר לפני שנים. אנחנו רואים את השינוי מחלחל בהדרגה רואים את זה בהרבה מאד אתרי בנייה. אנחנו מתקצבים את הקרן לעידוד ופיתוח הענף ונמשיך להוציא סכומים גדולים כדי לממן את הפעילות להצלת חיי עובדים והתגייסות הממשלה ויאיר בראש היא קריטית. הקבלנים צריכים לשלוח עובדים להכשרת בטיחות פעמיים – את כולם. בראשונה בבניית השלד ולאחר מכן בחלק הגמר שבו הצוותים משתנים. בשנה הקרובה נשים דגש על עבודה מול קבלנים קטנים ומיגור תופעת חברות שלא רשומות ברש הקבלנים ונבדקו לפני העבודה כחוק".
ראש מטה הבטיחות בענף הבנייה והתשתיות, אלוף מיל. איל בן ראובן, הסביר בכנס: "תוכנית 'כוכבי הבטיחות' שיאיר החליט להפוך לתוכנית לאומית, היא תוכנית משנת תרבות שבשנה הראשונה להפעלתה כבר אומצה במאות אתרי בנייה ברחבי הארץ וכוללת תכנון, ניהול, הכשרה ייחודית ולימוד מעמיק של תהליכי תחקור למניעת תאונות שמבצעים איתנו בכירים לשעבר בחיל האוויר. את תוצאתיה רואים כבר בשטח. להערכתנו החלטת סגן שרת הכלכלה תביא לזינוק בהיקף העיסוק בענף הבנייה והתשתיות במניעת תאונות ברמה הפנים מפעלית באופן שאת תוצאותיו נראה מיידית בשטח". בן ראובן סיכם: "ההחלטה של יאיר להוביל את המאבק בתאונות בממשלה היא דרמטית ואני מאמין שיכולותיו צפויים להניב תוצאות דרמטיות. מדובר בשורת החלטות שכולן כלים מצילי חיים".
יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבנייה והתעשיות הנלוות אמר בכנס: "אנחנו צועדים יד ביד עם התאחדות הקבלנים והובלנו יחד את מהפכת הבטיחות. המדינה והכנסת הודיעו שהן מבקשות להיות מעורבות במהפכה. אני שמח שההסתדרות שותפה לא רק בעשייה אלא גם תקציבית ומקצה משאבים כדי להביא למצב שהעובד יחזור הביתה בשלום. הדרך עוד ארוכה, וחייבים להשלים את המהלך שמוביל סגן השרה גולן בהכשרה מקצועית – חסרים למעלה מ-30 אלף עובדים מקצועיים בענף ולמעלה מ-4,000 מנהלי עבודה. כדי לגייס אותם חייבים כולם לחבור בתוכנית חומש להכשרה מקצועית".
גולן אף מסר לקבלנים, כי המדינה קרובה להשלמת רפורמת הפיגומים. "ננוע בתחום הזה מקצועית ומהר. נבטיח שכמשרד ניתן לקבלנים את הכלים שבחזית היכולות העולמיות כדי לייצר את הבנייה היעילה והבטוחה ביותר, ולהערכתי היא תהיה בסופו של דבר הזולה ביותר".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    קשה להאמין שיש כוונות טובות. יש אינטרסים טובים וציניים. (ל"ת)
    בוחבוט 11/2021/16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור