קריירה ולימודים

החובות המנופחים למדינה נחשפים: המילואמניקים לא מוכנים להמשיך

א', עצמאית שנקראה למילואים לאחר שירות ממושך, ממחיש את עומק הבעיה. לאחר שקיבלה דרישת חוב של 162 אלף שקל מביטוח לאומי, היא הצהירה כי לא תתייצב לשירות נוסף. והיא לא לבד, מילואמניקים רבים עומדים בפני חובות עתק שלא מאפשרים להם להתייצב
מערכת ice |  3
אילוסטרציה (צילום פלאש 90/ אייל מרגולין, shutterstock)
בעיצומה של תקופה ביטחונית מאתגרת, מוצאים עצמם אלפי אנשי מילואים עצמאיים בישראל במצב בלתי אפשרי. מצד אחד, הם נקראים לדגל ומשרתים את המדינה בנאמנות, לעיתים חודשים ארוכים ברציפות. מצד שני, הם מקבלים דרישות להחזר חובות עצומים למדינה, לעיתים מגיעים למאות אלפי שקלים. מצב אבסורדי זה נובע מפער בחקיקה, המחשב את זכאותם לתגמולים על בסיס הכנסותיהם השנתיות - הכנסות שצנחו דווקא בגלל שירותם הממושך במילואים.
על פי גלובס, סיפורה של א', עצמאית שנקראה למילואים לאחר שירות ממושך, ממחיש את עומק הבעיה. לאחר שקיבלה דרישת חוב של 162 אלף שקל מביטוח לאומי, היא הצהירה כי לא תתייצב לשירות נוסף. "איך אפשר לשרת את המדינה בתנאים הללו?", היא שואלת בכאב, וקולה מהדהד את תחושותיהם של אלפי עצמאים נוספים במצב דומה. התסכול גובר כאשר מתברר שהפתרונות המוצעים, כגון מענקים מרשות המסים וקרן סיוע ממשרד הביטחון, אינם מספיקים לכיסוי ההפסדים הכבדים.

הבעיה מעמיקה עוד יותר כאשר מביטים אל העתיד. החוק הקיים, הבוחן הכנסות רטרואקטיבית, עלול להמשיך ולפגוע במשרתי המילואים גם בחישובי שנת 2024, שכן רבים מהם עדיין נמצאים בשירות פעיל. ניסיונות לתיקון החקיקה, כמו הצעת החוק שניסח הביטוח הלאומי בתחילת השנה, נתקלים בחומות בירוקרטיות ומעלים אבק. בינתיים, הפתרונות המוצעים, כמו הלוואות על חשבון גמלאות עתידיות, נתפסים בעיני רבים כפתרון זמני שרק דוחה את הבעיה.
המצב הנוכחי מעמיד בסכנה לא רק את יציבותם הכלכלית של אלפי משפחות, אלא גם את מערך המילואים כולו. יותר ויותר עצמאים מצהירים כי אינם מוכנים לחזור לשירות מילואים בתנאים הנוכחיים, מה שעלול לפגוע משמעותית ביכולת המבצעית של צה"ל.
הפתרון לסוגיה מורכבת זו דורש חשיבה מחודשת על מערכת התגמולים למשרתי המילואים, תוך התחשבות במציאות הכלכלית המורכבת של העצמאים. רק באמצעות רפורמה מקיפה שתבטיח הגנה כלכלית למשרתים, ניתן יהיה לשמר את נכונותם להתגייס ולהבטיח את חוסנה הביטחוני של ישראל לטווח הארוך.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    העיקר שיש שם מלחמת תקומה
    א.ש 10/2024/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תקומה למי? ממשלת הכסילים אפילו את הפיצוי לחיילי המילואים לא מסוגלת להסדיר.
    סגור
  • 2.
    בסוף אין ברירה סמוטריץ וקרעי יעשו מילואים (ל"ת)
    עוזי 10/2024/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    תגמולי ה"בלל
    רוני. 10/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ממש צודקים
    סגור