קריירה ולימודים

עלייה מדאיגה ברמת האלימות בבתי הספר: נתוני משרד החינוך נחשפים

על פי נתוני הרשות הארצית למדידה והערכה במשרד החינוך (ראמ"ה), אין שינוי ברמת האלימות במערכת החינוך ביחס לשנה הקודמת.  35% מהתלמידים השיבו שהעליבו אותם, קיללו אותם או צחקו עליהם

מערכת ice | 
בית ספר (צילום shutterstock)
הרשות הארצית למדידה והערכה במשרד החינוך (ראמ"ה) מפרסמת היום (רביעי) את תוצאות הסקרים שנערכו במערכת החינוך במהלך שנת תשפ"ג (לפני מלחמת "חרבות ברזל"). 
סקר התלמידים של ראמ"ה הוא הסקר הגדול ביותר שנעשה במערכת החינוך, והשתתפו בו בתשפ"ג 230,751 תלמידים בכיתות ה'-י"א. בסקר המורים השתתפו 31,978 מורים המלמדים מעל 30% משרה, בסקר המנהלים השתתפו 924 מנהלים ובסקר ההורים - 994 הורים. 
על פי ממצאי סקר התלמידים, בשנת תשפ"ג אין  שינוי ברמת האלימות במערכת החינוך ביחס לשנה הקודמת (תשפ"ב): 35% מהתלמידים השיבו שהעליבו אותם, קיללו אותם או צחקו עליהם. מדובר בעלייה של 3% ביחס לשנת הלימודים תשפ"ב. עוד נחשף, כי 15% השיבו שהפיצו עליהם שקרים או שמועות כדי לפגוע בהם וכ-5% השיבו שהם מתמודדים עם חרם או נידוי חברתי. 
בהתייחסות לתחושת השייכות, נודע כי מרבית התלמידים מרגישים שייכים לבית הספר שלהם: 76% מהתלמידים השיבו כי טוב להם בבית הספר ו-64% דיווחו שבית הספר הוא מקום שנעים להיות בו. 
מסקר המורים, עולה כי 85% מהמורים השיבו כי הם שבעי רצון מעבודתם ו-80% השיבו כי הם חשים שבבית הספר יש אוזן קשבת לצרכיהם. יחד עם זאת 46% השיבו כי הם חשים שמוטל עליהם עומס כבד מדי בעבודתם ו-21% השיבו כי הם התעייפו מעבודתם.
9% מהמורים דיווחו כי הם חוו אלימות מצד תלמיד, ו-5% דיווחו כי הם חוו אלימות מצד הורים. 6% מהמורים השיבו כי הם חשים מאוימים מצד הורים (חשש מתלונות שווא, פגיעה ברכוש, פגיעה ברשתות החברתיות או פגיעה פיזית). 
לגבי התנאים הפיזיים בבית הספר, צוין כי רק 27% מהתלמידים השיבו שהשירותים בבית הספר בו הם לומדים נקיים ותקינים ו-61% מהתלמידים השיבו שהכיתה שלהם היא מקום שנעים ונוח להם ללמוד בו (בהתייחס למקום הישיבה שלהם, לצפיפות, לתאורה, לחום/לקור וכו'). 
49% מההורים סבורים כי רוב המורים משקיעים מאמצים על מנת להפוך את הלימודים לרלוונטיים. מדובר בירידה של 8% ביחס לתשפ"א. 65% מההורים אומרים כי רוב המורים מעודדים את ילדיהם להביע את עמדתם האישית בנושאים השונים.
בשנת תשפ"ג חלה עלייה של 4% ביחס לשנת הלימודים הקודמת (תשפ"ב) בדיווחי הורים על אלימות מצד תלמידים אחרים כלפי ילדיהם. 9% מההורים מדווחים על אלימות מילולית (כמו קללות ועלבונות מצד תלמיד אחר) ו-6% על אלימות חברתית (כמו חרם, הפצת שמועות, הפצת שקרים וכו').
רק 44% מההורים השיבו כי הם מרוצים מהאופן שבו בית הספר מטפל במקרי האלימות כלפי ילדיהם.  כמו כן, חלה ירידה של 9% בשיעור ההורים שסבורים כי בית הספר עושה מאמצים רבים למנוע אלימות ולטפל בה.
יואב קיש, שר החינוך, מסר: "הסקרים המקיפים שאנו מפרסמים כעת, שנערכו בשנת הלימודים תשפ"ג בקרב תלמידים, מנהלים, מורים והורים, מספקים לנו בסיס חשוב ללמידה והזדמנות נוספת לשמוע את קולם של שותפים מרכזיים במלאכה החינוכית. 
על מנת להבין ולפעול טוב יותר למען תלמידינו וצוותי ההוראה שלנו, אנו חייבים להיות מסוגלים לראות, בצד התמונה האישית, את התמונה הכללית הניבטת פעמים רבות בצורה החדה ביותר מבין המספרים. התוצאות שאנו מפרסמים כעת הם כלי עבודה חשוב בהקשר זה. אנו נלמד אותן ונישען גם עליהן בדרך להזנקת מערכת החינוך קדימה".
מנכ"ל ראמ"ה, ד"ר גל אלון, התייחס אף הוא לנתוני הרשות הארצית למדידה והערכה במשרד החינוך ואמר: "ראמ"ה ממשיכה לעקוב אחר מדדי התוצאה המשרדיים דרך סקרים ומבחנים. במקביל, אנו משקיעים מאמצים בהנגשה ובפישוט הנתונים, על מנת שיתורגמו לעשייה, ולא יישארו על הנייר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה