קריירה ולימודים

עלייה של 76.3% בשיעור הזכאים לבגרות: אלו נתוני משרד החינוך

על פי נתוני "התמונה החינוכית הארצית" של החטיבה העליונה לשנת הלימודים של משרד החינוך, בשנת 2023 למדו בתיכונים ובחטיבות העליונות 432,952 תלמידים. בנוסף, סך הזכאים לתעודת בגרות עלה ל-97,147 תלמידים בשנת תשפ"ג

מערכת ice | 
מערכת החינוך (צילום shutterstock)
משרד החינוך מפרסם היום (ראשון) את נתוני "התמונה החינוכית הארצית" של החטיבה העליונה לשנת הלימודים תשפ"ג (2023). בשנת הלימודים תשפ"ג, 432,952 תלמידים למדו בתיכונים בחטיבות העליונות, בכיתות י' – י"ב, מתוכם 127,379 מתוכם הם תלמידי כיתה י"ב במסגרות חינוך המגישים תלמידים לבגרות. 
בשנה לימודים זו, 39.5% מכלל תלמידי י' – י"ב למדו במגמות טכנולוגיות (ובכלל זאת: הנדסת תעשייה וניהול, תכנון ותכנות מערכות, הנדסת חשמל, בקרה ואנרגיה, עיצוב מוצר, הנדסת אוטוטק, תקשורת אלקטרונית, תקשוב וכו').
מנתוני "התמונה החינוכית הארצית" בחטיבה העליונה לשנת תשפ"ג, ניתן להבחין בעלייה בשיעור הזכאות של תלמידי ישראל לתעודת בגרות. סך הזכאים לתעודת בגרות מתוך התלמידים הלומדים בכיתה י"ב עלה מ- 92,756 תלמידים בשנת תשפ"ב ל-97,147 תלמידים בשנת תשפ"ג. 
מדובר בעלייה בשיעור הזכאים מ-75.9% מכלל תלמידי י"ב במוסדות המגישים לבגרות בשנת תשפ"ב ל-76.3% מכלל תלמידי י"ב במוסדות המגישים לבגרות בשנת תשפ"ג.
 לשם השוואה, בשנת תשע"ח (2018) אחוז הזכאים לבגרות מכלל תלמידי יב' עמד על כ-69.9% (81,848 תלמידים). מדובר בעלייה של יותר מ-6% בשיעור הזכאים לתעודת בגרות, תוך חמש שנים. בנוסף, נרשמת עלייה בשיעור הזכאות לבגרות של תלמידים בחינוך החרדי. 
על פי הנתונים, מ-25.6% בשנת תשפ"ב (3,501 תלמידים) ל-26.2% בשנת תשפ"ג (3,825 תלמידים) – עלייה של 0.6% ביחס לשנת הלימודים תשפ"ב. לשם השוואה, בשנת תשע"ד (2014) שיעור הזכאות לבגרות בקרב תלמידי החינוך החרדי עמד על 15.9% בלבד (1,511 תלמידים). המשמעות היא עלייה של יותר מ-10% בשיעור הזכאים תוך עשור. 
הפער בין תלמידי המגזר הערבי לתלמידי המגזר היהודי הולך ומצטמצם. בשנת תשפ"ג (2023) הפער בין שיעור הזכאות במגזר היהודי לשיעור הזכאות במגזר הערבי עומד על 0.6% בלבד לטובת תלמידי המגזר היהודי. בשנת תש"ף (2020) הפער עמד על 6.4% לטובת תלמידי המגזר היהודי. 
 עוד נחשף, כי הפער בין אחוז הזכאות של בנות לבגרות לאחוז הזכאות של בנים הולך ומצטמצם.  בעוד שבשנת תש"ף הפער בין שיעור הזכאות של הבנים (71.6%) לשיעור הזכאות של הבנות (75%) עמד על 3.4%, בשנת תשפ"ג הפער עומד על 0.3% בלבד לטובת הבנות. בשנת תשפ"ב הפער עמד על כ-0.5% לטובת הבנות.
עוד נודע, כי נרשמת ירידה בשיעור הזכאות לתעודת בגרות מצטיינת. שיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת ירד מ-13.5% מתלמידי יב' בשנת תשפ"ב (16,503 תלמידים) ל-12.4% מתלמידי י"ב בשנת תשפ"ג (15,793 תלמידים). 
יחד עם זאת, בהשוואה לשנת תשע"ח (2018), חלה עלייה בשיעור הזכאות לתעודת בגרות מצטיינת: מ- 8.2% מתלמידי י"ב בשנת תשע"ז (9,569 תלמידים) ל-12.4% מתלמידי יב' בשנת תשפ"ג (15,793 תלמידים). מדובר בעלייה של 4.2% בשיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת, תוך חמש שנים.
בנוסף, צוין כי נרשמת עלייה בשיעור הזכאות לבגרות ברמה של 5 יח"ל באנגלית, ירידה במתמטיקה. בהתאם לנתוני התמונה החינוכית, חלה עלייה בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת אנגלית ברמה של 5 יחידות לימוד: מ-44.6% בשנת תשפ"ב (2022) ל-46.2% בשנת תשפ"ג: מ- 54,504 תלמידים בשנת הלימודים תשפ"ב ל-58,786 תלמידים בשנת הלימודים תשפ"ג.
מדובר בעלייה של 1.6% תוך שנת לימודים אחת.  יחד עם זאת, חלה ירידה בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת מתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד: מ-17.3% בשנת תשפ"ב (2022) ל-16.2% בשנת תשפ"ג (2023). 
על פי נתוני ynet, קיימים שמונה בתי ספר תיכוניים, כאשר ארבעה בתי ספר אזורים של החינוך הדתי לאומי, רושמים גיוס של 100% בקרב הבנים. בין התיכונים המצוינים; תיכון רנה קסין דרכא בירושלים, תיכון מרדכי גור במודיעין מכבים רעות ומקיף שרת בנוף הגליל.
שר החינוך, יואב קיש: "אחד המפתחות המרכזיים לצמצום הפערים חברתיים והגדלת שוויון ההזדמנויות בחברה הישראלית הוא השקעה מתמדת ועיקשת בחינוך למצוינות. לאור זאת, אני מקדם את תכנית 'סמסטר ראשון כבר בתיכון', שמעניקה לכלל התלמידים דריסת רגל משמעותית באקדמיה כבר בשלב לימודי התיכון ופורצת באחת תקרות זכוכית של דורות ראשונים להשכלה. התוצאות שאנו מפרסמים כעת הם כלי עבודה חשוב בהקשר זה. אנו נלמד אותם ונשען גם עליהן בדרך להזנקת מערכת החינוך קדימה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה