קריירה ולימודים

דעו את זכויותיהם: הילדים יוצאים לעבוד בחופש? הנה מה שחשוב לדעת

בחופש הגדול ובחגים בני נוער מגיל 14-15 יכולים לצאת לעבוד. ישנם מעסיקים שמנצלים לרעה את המצב, וחשוב להזכיר לילדינו את הזכויות המגיעות להם. איחור בתשלום משמעותו הלנת שכר והוא כרוך בתשלום קנסות והצמדות. הנער לא צריך לפתוח תיק במס הכנסה או בביטוח לאומי, ולרוב גם לא ישלם מס 
רו"ח אריה רותם | 
רו''ח אריה רותם (צילום אלן צ'פלסקי)
בחופש הגדול ובחגים בני נוער מגיל 14-15 יכולים לצאת לעבוד כאשר בימים רגילים העבודה מותרת רק מגיל 16 ומעלה ומותר להעסיק אותם רק בעבודות קלות. בתי בת ה-14.5 לדוגמה מועסקת במשרדנו בחופש הגדול ותפקידה הוא להעביר את המסמכים לקבצים דיגיטליים כי משרדנו הופך להיות משרד דיגיטלי תוך גריסת מסמכי עבר. 
בני נוער בגילאי 14-16 ישתכרו בשכר מינימום של 23.79 שקלים לשעה, בני 16-17 ישתכרו 25.49 שקלים לשעה ואילו בני 17 עד 18 ישתכרו שכר של 28.21 שקלים לשעה. לאחר משא ומתן קשוח בתי תרוויח יותר משכר המינימום. חשוב לציין כי ישנם מעסיקים שמנצלים לרעה את החופש הגדול כדי להנפיק לבני משפחה צעירים תלושי שכר פיקטיביים במטרה להגדיל את הוצאות העסק ולשלשל לכיסם את השכר המופיע בתלוש הפיקטיבי. כמובן שמדובר בעבירה פלילית. 
נער או נערה שירצו לעבוד בחופשים נדרשים למלא טופס 101, לצרף צילום תעודת זהות ופרטי בנק בכדי שמעסיקים יוכלו להעביר להם  התשלום עד ה-9 לחודש העוקב. איחור בתשלום משמעותו הלנת שכר והוא כרוך בתשלום קנסות והצמדות. לצורך הנפקת התלוש על המעסיק לפתוח - אם עדיין לא פתח - תיקי ניכויים במס הכנסה וביטוח לאומי. הנער לא צריך לפתוח תיק במס הכנסה או בביטוח לאומי ולרוב גם לא ישלם מס כי לא יגיע לרף המס. 
 

עד גיל 21 לעובד או גיל 20 לעובדת לא מתבצעות הפרשות סוציאליות ועד גיל 18 המעסיק אינו צריך לשלם עבור העובד ביטוח לאומי. לכן העסקת בני נוער, אם יש צורך בכך, מהווה יתרון גדול לשני הצדדים. מבחינת המעביד כמובן מדובר בהוצאה מוכרת שמקטינה את שיעור הרווח ובהתאם את גובה המס שעל המעסיק לשלם לשלטונות המס. לצד שכר מינימום לפי גיל, חל איסור להעסיק את הקטינים בשעות נוספות ובימי מנוחה וגם בשעות הלילה המאוחרות. 
חשוב שמעסיקים לא ינצלו לרעה את בני הנוער שזו חוויתם הראשונה בשוק העבודה: על פי חוק על המעסיק לשלוח לעובד לפני תחילת ההעסקה, הודעה ובה יפורטו תנאי העבודה - הודעה שמהווה למעשה, מעין מיני חוזה. התנאים כוללים את פרטי השכר לשעה, שעות וימי העבודה, הגדרת תפקיד וקביעה אם העובד אחראי לעובדים אחרים ולאיזה עובד או מנהל הוא כפוף. במהלך יום העבודה מגיעה לנער/ה על חשבונם, הפסקה אחת בת חצי שעה.  
הכותב רו"ח אריה רותם הוא בעל משרד לראיית חשבון ויעוץ מס
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה