משפט
אחרי שנים: תנובה התחייבה לשינוי אך לא תפצה את הציבור
בעקבות תביעה ייצוגית שהוגשה נגד חברת תנובה היא תשנה את הסימון על מוצריה, דבר שעשוי למנוע מהצרכנים לזרוק לאשפה מוצרים ראויים למאכל. יחד עם זאת, היא לא תשלם פיצויים לציבור, למרות שהמדינה דרשה זאת

לאחר כשמונה שנות דיונים משפטיים, אישרה לאחרונה השופטת תמר בזק-רפפורט, סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, הסדר פשרה בין חברת תנובה לבין צרכנים בנוגע לאופן סימון תאריכי התפוגה על מוצרי החלב של החברה וזאת במסגרת תביעה ייצוגית.
במוקד הפרשה עמדה הטענה כי במשך שנים סימנה ענקית החלב את מוצריה בכיתוב "לשימוש עד" שהוא סימון בטיחות, במקום "עדיף להשתמש לפני" שהוא סימון איכות, גם על מוצרים שצריכתם לאחר התאריך הנקוב אינה מסכנת את בריאות הצרכן. "בעוד שלגבי תאריך תפוגה שהוא 'סימון בטיחות' רצוי וראוי שמוצר פג תוקף ייזרק מיד עם חלוף המועד, הרי שלגבי תאריך תפוגה שהוא 'סימון איכות', המצב שונה: שם אין בצריכתו של המוצר לאחר מועד התפוגה משום סכנה", הסביר התובע הייצוגי.
מנגד טענה תנובה כי לא הוכח שהצרכנים אכן נוהגים לפי הכיתוב שלצד תאריך התפוגה. החברה אף הציגה סקר שערך מכון המחקר "TNS טלסקר" שממנו עולה "שלא ניתן להסיק כי נוסח הכיתוב משפיע על החלטת הצרכנים כיצד לנהוג במוצרי חלב שהתאריך שסומן עליהם חלף".
אך במסגרת הסדר הפשרה שאושר, התחייבה תנובה לשנות את סימון המוצרים בהתאם לקביעת מומחית מטעם בית המשפט, ולהשקיע 1.1 מיליון שקל בקמפיין פרסומי להעלאת המודעות למשמעות ההבדלים בין סוגי הסימונים.
מי שהביעה התנגדות להסדר הפשרה הזה, היא המדינה, באמצעות היועצת המשפטית לממשלה, שטענה כי אין זה ראוי שהסדר הפשרה לא יכלול פיצוי כספי לטובת הציבור, או לכל הפחות תשלום שיועבר לקרן לתביעות ייצוגיות.
השופטת בזק-רפפורט דחתה את ההתנגדות והסבירה כי במהלך הדיונים "עלה קושי ניכר לזהות את הנזק שנגרם ללקוחות כתוצאה ממדיניות הסימון האמורה בה נקטה תנובה, אם בכלל, וכן קושי לזהות את מי שנגרם לו הנזק".
לאור זאת קבעה השופטת: "לא סברתי כי טובת הקבוצה מחייבת הסכמה על פיצוי כספי שיופקד בידי הקרן, שכן לא ברור שנגרם נזק כספי של ממש בפועל, ומכל מקום הכספים לא יגיעו אל חברי הקבוצה עצמם".
עוד הוסיפה השופטת והסבירה כי ההטבה לציבור "תיעשה על דרך השקעה בפרסום להגברת המודעות להבדל בין סימון איכות לסימון בטיחות, דבר שיאפשר בהמשך לציבור החפץ בכך להימנע מהשחתת מוצרים שניתנים לשימוש".
לפי ההסדר, תנובה תיישם את השינויים בסימון תוך 18 חודשים מקבלת חוות דעת המומחית, פרופ' ברתה (בטי) שוורץ. הקמפיין הפרסומי להעלאת המודעות יהיה בהנחיית פרופ' יונתן גבעתי. בנוסף, פסק בית המשפט 600 אלף שקלים שכר טרחה לעורכי הדין המייצגים בתיק ועוד 60 אלף שקלים גמול לתובע הייצוגי עו"ד דורון ויסברוד.
עוד ב-
תביעה ייצוגית היא כלי שימושי כאשר מדובר בתובעים רבים, בכך שהוא מאפשר לנהל תביעה אחת מרוכזת. כפי שדיווחנו על רשת הקצביות הידועה שתפצה את לקוחותיה במיליונים. כמו כן, פרסמנו על רשת ידועה שמכרה מוצרים במחירים יקרים יותר דרך וולט, גם כן הגיעה להסדר פשרה. כמו כן, דיווחנו כי יבואנית קיה גם כן תפצה את לקוחותיה במסגרת הסדר פשרה, אך הם יאלצו להיפרד מכמעט 2,000 שקלים עבור זה.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(1):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
1.שטויות ברסק זו אותה גב' בשינוי אדרתרוי 03/2025/27הגב לתגובה זו0 0לפעמים עובר התאריך והמוצר עדיין תקין אותו דבר עם התרופות זה בכדי שנקנה חדשסגור