קריירה ולימודים

ביטוח לאומי בהלם: כך המתנדב הציל חיי קשיש בן 84

בזמן ביקור בית חברתי: מתנדב בביטוח הלאומי הציל את חייו של קשיש: "אם לא הייתי שואל אותו את השאלות ולא הייתי פועל מהר. הוא לא היה חי"
כפיר אדר | 
המוסד לביטוח לאומי (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
עד לפני כשנתיים מאיר עובדיה (בן 70+, נשוי +3 בנים) היה ממונה בטיחות בעבודתו. פרט משמעותי שהכין אותו להציל חיים של קשיש בן 84 שעבר התקף לב, וזאת במסגרת התנדבותו בביטוח הלאומי. "לפני שיצאתי לפנסיה ובמסגרת תפקידי עברתי קורסים של עזרה ראשונה והחייאה, זו לא פעם ראשונה שאני נתקל במקרה שכזה".
מאיר שמע על ההתנדבות בביטוח הלאומי כשיצא לפנסיה, ולאחר חצי שנה מהרגע שסיים את עבודתו החל להתנדב. כבר שנה וחצי שמאיר מתנדב ביטוח הלאומי בסניף רמלה. במשך התקופה הזו החל לבקר את שלמה, קשיש אלמן בן 84 המתגורר בבאר יעקב. בעת הביקור השבועי הבחין מאיר ששלמה פחות ערני ועייף מהרגיל.

"זה התחיל כשהתקשרתי אליו לפני שאני בא לבקר. גם כאשר אנחנו קובעים ביום מסוים, אני תמיד מתקשר לפני – לראות שזה בסדר שאבוא. אני מתקשר... ואין מענה. מנסה פעם, פעמיים שלוש ולא עוזר. בכל זאת אני מגיע, והדלת פתוחה. אני שם לב ששלמה חיוור והוא מספר לי שהוא לא מרגיש טוב. אני מתחיל לתחקר, כי 'לא טוב' זה נורא כללי, ומבין ממה שהוא אומר, שהיה לו לחץ בחזה וסחרחורת".
עוד סיפר: "שלמה טען שזה כבר כמה ימים שהוא מרגיש כך. ובכללי היה נראה מבולבל ולא כעצמו. לא רציתי להדאיג אותו יותר מידי, אבל התקשרתי לנהג דיאליזה שלוקח אותו לבית החולים וביקשתי שייקח אותו דחוף למיון. איך שהשניים הגיעו לבית חולים, ישר רצו איתו לצנתור. כן, אם לא הייתי שואל אותו את השאלות ולא הייתי פועל מהר. הוא לא היה חי".
כאמור, שנה וחצי שמאיר מתנדב בביטוח הלאומי בסניף רמלה כחלק ממערך מתנדבים ארצי, מצפון ועד דרום, שעברו הכשרה מקצועית. המתנדבים שייכים לאגף 'שירות הייעוץ לאזרח הוותיק ומשפחתו' בביטוח הלאומי. המעניקים לקשישים ייעוץ אישי, סיוע במיצוי זכויותיהם, סיוע במילוי טפסים, מתן עזרה בתרגום והסברה בשפות השונות, וגם מספק תמיכה רגשית להם ולבני משפחותיהם. בנוסף לאלו, ישנם מתנדבים שמבקרים בבתי הקשישים, משוחחים עימם ומפיגים את בדידותם – כמו מאיר.
"ההתנדבות אצל החברים שלי, ככה הם בשבילי, היא בעיקר בשטח. בביקורי בית מידי שבוע של עד שעה וחצי פעם בשבוע לפחות. אני מדבר עם החברים שלי על מוזיקה, אני שומע סיפורים הפלאים ואוהב לספר סיפורים בעצמי. וגם עוזר איפה שצריך. במקביל, אני גם מתפעל 'חבר טלפוני' לקשישים שפחות צריכים ביקורים ומסתפקים בשיחות בטלפון. לעיתים רחוקות, אני מגיע לסניף רמלה של הביטוח הלאומי כדי לקחת טפסים ולהעבירם, וכן השתתפות במפגשי צוות".
לפני שהחל לתפקד כמתנדב בביטוח הלאומי, מאיר יצא לפנסיה אחרי קריירה מפוארת של 30 שנה כאיש צבא, במקביל ל-15 שנות שירות מילואים. לאחר שחרור עבד כממונה בטיחות. ההתנדבות תמיד הייתה חלק ממנו ומערכיו. "אמא שלי הייתה מתנדבת שנים רבות, והחלה עוד בטרם עלייתה לארץ וכחלק מפרויקט ציונות בעירק – הערכים הללו השתרשו גם בי. ההתנדבות היא חלק ממני כבר שנים, וגם כשעבדתי הייתי ראש שבט צופים של ילדים מהעדה האתיופית, שבט נגה (צפרירים בעברית). הילדים האלה הם החיים שלי".
בכך מצטרף המערך הזה לקמפיין החברתי שיזם הביטוח הלאומי שקרא לתת כבוד למבוגרים. הקמפיין עלה לפני מספר חודשים לרשתות החברתיות ולמדיה, ומדבר על תפיסה תודעתית של כבוד לזקנים בישראל. לשם כך הוקם לפני 50 שנה "שירות הייעוץ לאזרח הוותיק ומשפחתו" שנועד לסייע לבני הגיל השלישי, להתמודד בהצלחה עם מגוון האתגרים הניצבים בפניהם, בשלב זה של חייהם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה