רכב
בלי רכבת בשבת? מספיק, זה הקו האדום
החילונים המודעים בישראל צריכים להפסיק לשתוק אל מול הכפייה. תל אביב מייצרת 51% מהתל"ג של ישראל, הרכבת עלתה כ-50 מיליארד שקל והמטרו יעלה כ-180 מיליארד שקל, אז למה שלא נוכל לנסוע גם בשבתות?
התעוררות מרעננת חלה לאחרונה במתח בין דת למדינה בישראל, והפעם מנקודת מוצא שלרוב היא רדומה, רדומה מדי: חופש המצפון החילוני.
אין שיעור מובהק יותר לכפייה הדתית במדינה, מאשר הרכבת הקלה וסוגיית השבת. די לראות עד כמה המדינה חוששת לקום ולומר שחופש הדת הדמוקרטי והברור כל כך שתיתן למאמיני הדתות כולם, לעולם לא יכול לכלול חופש לכפות על אחרים את אמונתם הדתית.
צאו וראו עד כמה ברור לכל וידוע מראש, שהקו האדום לא יפעל בשבת, אפילו מבלי שהציבור הכופה ונציגיו נדרשו לצאת לרחובות, לאיים בשביתות (בעצם מה יש להם להשבית?), או לחסום אפילו צומת אחד. אי הפעלת הרכבת הקלה בשבת ממחישה עד כמה הזרם האורתודוקסי הא-ליברלי חופשי להשית על כולנו את הכפייה הדתית בה הוא חפץ, ולעשות זאת באפס מאמץ. זרם שהיחס שלו לשבת ולחילוני הוא פשוט: שבת ויינפש, בכפייה.
צאו וראו עד כמה ברור לכל וידוע מראש, שהקו האדום לא יפעל בשבת, אפילו מבלי שהציבור הכופה ונציגיו נדרשו לצאת לרחובות, לאיים בשביתות (בעצם מה יש להם להשבית?), או לחסום אפילו צומת אחד. אי הפעלת הרכבת הקלה בשבת ממחישה עד כמה הזרם האורתודוקסי הא-ליברלי חופשי להשית על כולנו את הכפייה הדתית בה הוא חפץ, ולעשות זאת באפס מאמץ. זרם שהיחס שלו לשבת ולחילוני הוא פשוט: שבת ויינפש, בכפייה.
הפורום החילוני היה הראשון שקם ואמר למדינה, לנציגי ועסקני הדת, ולרבנים שלהם: חלאס, זה הקו האדום! לאחרונה חברו לגישה זו גורמים דמוקרטיים-חילוניים-ליברליים כמו תנועת 'דרכנו', 'ישראל חופשית' וסגן ראש עיריית תל-אביב ראובן לדיאנסקי אשר הקים מטה למאבק למען הפעלת הרכבת הקלה בשבת. כבר ב-21 בנובמבר השנה התארח נציג הפורום וכותב שורות אלה אצל קלמן ליבסקינד בתוכניתו "עצם העניין" (כאן 11), בנושא הפעלת הקו האדום בשבת. לאחר הריאיון הקמתי בשיתוף עם טלי מיאסקובסקי את הקבוצה בעלת השם שלבטח הקורא כבר לא יופתע ממנו: חלאס, זה הקו האדום!
אחת ממטרות הפעלת הקו האדום בנובמבר 2022 והרכבת הקלה בכללותה, היא עידוד השימוש בתחבורה ציבורית וצמצום רכישת כלי רכב פרטיים. הכיצד ישקול חילוני להימנע מהחזקת רכב פרטי, כאשר כ- 15% מהשבוע הרכבת הקלה לא תעמוד לרשותו, וזאת מבלי לציין את ימי החג הרבים שהיא תושבת בם.
קווי הרכבת הקלה עלו לנו כ- 50 מיליארד שקל, והמטרו יעלה לנו עוד כ- 180 מיליארד שקל. ומי ששואל את התל-אביבי המצוי, מה זאת אומרת "עלה לך, השקעת, אתה שותף?" אז בואו, מדינת תל-אביב אחראית ל- 51% מהתל"ג של מדינת ישראל, כך שאנחנו יודעים טוב מאוד מי מימן את הרכבת הקלה, כמו גם מי מממן את ההקצבות לתלמידי ישיבה, את הפטורים מארנונה לבתי-כנסת, ואת משכורות העתק של רבני ערים ושכונות, ושל משגיחי הכשרות (מישהי כאן שאלה משהו על יוקר המחייה בישראל?).
קווי הרכבת הקלה עלו לנו כ- 50 מיליארד שקל, והמטרו יעלה לנו עוד כ- 180 מיליארד שקל. ומי ששואל את התל-אביבי המצוי, מה זאת אומרת "עלה לך, השקעת, אתה שותף?" אז בואו, מדינת תל-אביב אחראית ל- 51% מהתל"ג של מדינת ישראל, כך שאנחנו יודעים טוב מאוד מי מימן את הרכבת הקלה, כמו גם מי מממן את ההקצבות לתלמידי ישיבה, את הפטורים מארנונה לבתי-כנסת, ואת משכורות העתק של רבני ערים ושכונות, ושל משגיחי הכשרות (מישהי כאן שאלה משהו על יוקר המחייה בישראל?).
משעשע כיצד תמיד אנחנו מתבקשים, בעזות פנים אך במתק שפתיים, "להתחשב" ברגשות הדתיים. אבל בואו נדבר רגע על "התחשבות". מילה כה יפה ומעשה כה נאצל ונהדר לעשותו, כאשר מדובר בנזקקים, בניצולי שואה, בקשישים, באוכלוסייה בסיכון, או בפגועי נפש. השימוש הציני של האורתודוקסיה הא-ליברלית במושג ההתחשבות, וחוסר המודעות של חילונים רבים אשר בולעים את הפיתיון הפילוסופי הנלוז הזה, היא מגוחכת.
טוב נעשה, החילונים האידיאולוגים המודעים, אם נחדל מהצטדקות והתנצלות, נוכח רצוננו לבקר את סבתא בשבת, או לנסוע לים וכדומה. החירות שלנו לא נתונה למבחן השכנוע של רב זה או אחר. יש לקחת מהאורתודוקסיה את החירות לכפות על שאר האזרחים את אמונתם. זוהי חירות לא הגונה, שכל כולה גזל חירותם של אחרים. זוהי גם תעודת עניות חילונית, והיא משניאה את הדת, ומשבשת את חיי החילונים. דווקא כעת, רגע לפני הבחירות, יש לצאת למאבק ולהציף את החוצפה של הכפייה הדתית, ואת האיוולת הכלכלית שבאי-הפעלת הקו האדום בשבתות ובחגים. לא יהיה קל במאבק שכזה, אבל היה כבר מי שאמר: קשה עכשיו, הקלה אחר כך.
טוב נעשה, החילונים האידיאולוגים המודעים, אם נחדל מהצטדקות והתנצלות, נוכח רצוננו לבקר את סבתא בשבת, או לנסוע לים וכדומה. החירות שלנו לא נתונה למבחן השכנוע של רב זה או אחר. יש לקחת מהאורתודוקסיה את החירות לכפות על שאר האזרחים את אמונתם. זוהי חירות לא הגונה, שכל כולה גזל חירותם של אחרים. זוהי גם תעודת עניות חילונית, והיא משניאה את הדת, ומשבשת את חיי החילונים. דווקא כעת, רגע לפני הבחירות, יש לצאת למאבק ולהציף את החוצפה של הכפייה הדתית, ואת האיוולת הכלכלית שבאי-הפעלת הקו האדום בשבתות ובחגים. לא יהיה קל במאבק שכזה, אבל היה כבר מי שאמר: קשה עכשיו, הקלה אחר כך.
עוד ב-
# הכותב הוא ד"ר לפילוסופיה פוליטית וחבר בפורום החילוני
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(6):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
5.סוף סוףשולית 09/2022/17הגב לתגובה זו1 1משב רוח רענן, כמים החיים, ניצנים שלמודעות וזקיפות אזרחית כנגד הדיקטטורה הדתית.סגור
-
4.מדינהליאת 09/2022/16הגב לתגובה זו1 2אנחנו מדינה יהודית קצת שקט מאוטובוסים ורכבות בשבת לא יזיק לאף אחד.סגור
-
את מודעת לזה שאילו לא היתה דת....שקטה 01/2023/14הגב לתגובה זו0 0אילו לא היתה דת, היה הרבה יותר שקט כל השבוע. היה לנו "שבת" נפלאה על השבוע. פחות אנשים, ערים הרבה יותר מפותחות, תרבות הרבה יותר מנומסת ושקטה, הרבה פחות פשע...סגור
-
3.מרכזדיאגו 09/2022/16הגב לתגובה זו0 1הכרזה קו אדום בתקשורת וברשת לא שווה כלום. צריכים לצאת לרחובות בכל העריםסגור
-
2.אל תדבר בשמיבן 09/2022/16הגב לתגובה זו1 2כחילוני למהדרין לא זכור לי שהסמכתי אותך לדבר בשמי. יש חלק לא מבוטל מאיתנו שלא מעוניינים ברכבת קלה בשבת, הן בגלל הצביון היהודי שאנחנו מעוניינים למדינה או בגלל שחשובה לנו האחדות בעם. אתה ושכמותך מייצגים פלג קטן וזניח שלא מייחס שום חשיבות לשבת כיום השבתון והמנוחה הלאומי של מדינתישראל. זכותך, וזכותנו לא להתחשב בדעתך.סגור
-
1.אבל ביבי מוכר את העם לדתיים תמורה הבריחה מהכלא (ל"ת)משה 09/2022/15הגב לתגובה זו3 1סגור