רכב
מהפכה בתחבורה הציבורית בישראל: הפרויקט ב-4.7 מיליארד שקל מתרחב
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הקצה 50 מיליון שקלים נוספים לתכנון וקידום זמינות של תחנת החאן בירושלים, כחלק ממגה הפרויקט בתחבורה הציבורית בעיר. בתוך כך, נודע כי הקו המהיר בירושלים יוארך בתוואי תת קרקעי עד לתחנה ברחוב יפו במרכז העיר ומשם לתחנת החאן ההיסטורית במושבה הגרמנית
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הקצה 50 מיליון שקלים נוספים לתכנון וקידום זמינות של תחנת החאן. זאת, בנוסף לכ-390 מיליון שקלים שהמשרד הקצה בפעימה קודמת. העלות הכוללת של המגה פרויקט נאמדת בכ-4.7 מיליארד שקלים.
הקו המהיר לירושלים, שנפתח במלואו בשנת 2019, היה הקו הראשון בארץ שחושמל לכל אורכו ואשר איפשר נסיעה מהירה ונוחה תוך כ-30 דקות בין תל אביב לירושלים. כחלק מהתכנית האסטרטגית של הרכבת, ולחיזוק הקשר בין המטרופולינים, הוחלט על ביצוע פרויקט הארכת הקו בתוואי תת קרקעי עד לתחנה ברחוב יפו במרכז העיר ומשם לתחנת החאן ההיסטורית במושבה הגרמנית.
אורך התוואי כ-5.5 קילומטרים והוא עובר כולו במנהרה תת-קרקעית, כולל התחנות שיוקמו גם הן במפלס תת קרקעי בדומה לתחנת יצחק נבון. בנוסף לשתי תחנות תת-קרקעיות, תוקם כניסה נוספת בצומת "האיקסים" שתתחבר לקו הכחול של הרכבת הקלה שייפתח בשנים הקרובות, וכן מנהרות לחניית רכבות נוספות שיידרשו עם העלאת תדירות הנסיעות. עם השלמת העבודות יפעלו מדי שעה 13 רכבות לכל כיוון, מירושלים ואליה.
הארכת הקו נכללת בתוכנית התשתיות הלאומית תת"ל 108, המשתלבת בתוכנית האסטרטגית לרשת המסילות הארצית של משרד התחבורה ורכבת ישראל לשנת 2040, שבה יתבצעו כ-300 מיליון נסיעות ברכבת ישראל.
התכנית האסטרטגית מבוססת על חיבור מיטבי ומהיר בין מרכזי ארבעת המטרופולינים וקיצור זמני הנסיעה ביניהם. לשם כך תוקם רשת מסילות היררכית עם הפרדה בין שירות בינעירוני מהיר עד 250 קמ"ש לשירות פרברי ואזורי במהירות עד 160 קמ"ש.
תחנת רכבת חאן המתוכננת בירושלים (הדמיה: חברת רכבת ישראל)
הרשת המלאה תכלול הוספת מסילות מהירות למסילת החוף בין חיפה לתל אביב, הוספת מסילות מהירות לבאר שבע, מסילות מהירות שיחברו בין באר שבע, ירושלים ותל אביב. הארכת הקו המהיר לירושלים תתמוך ביעדי התכנית האסטרטגית, הקובעים תדירות גבוהה של 13 רכבות בשעה לכל כיוון, מירושלים ואליה.
התוכנית כוללת הקמת שתי תחנות חדשות, האחת במרכז העיר והשנייה במתחם החאן, סמוך לתחנה ההיסטורית. תחנות אלה יאפשרו פיזור נוסעים יעיל, גישה נוחה להולכי רגל, קירבה למוקדי תעסוקה ומסחר, וקישוריות לקווי הרכבת הקלה הכחול והאדום ולרכבל המתוכנן לעיר העתיקה. התחנות יהיו תת-קרקעיות עם כניסות מעל לקרקע, ולא יצריכו הפקעות נוספות ושינויים משמעותיים בפני השטח.
תחנת רכבת חדשה בירושלים (הדמיה: חברת רכבת ישראל)
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "ירושלים היא בירת הנצח ההיסטורית של עם ישראל, ואני מחויבת לעשות הכל למען פיתוחה, מעל ומתחת לפני הקרקע. משרד התחבורה בראשותי מתמקד בפיתוח התחבורה הציבורית, אשר נשענת על מערכות הסעת המונים שמהן מתפצלים כל שאר אמצעי התחבורה".
"בנוסף לרשת הרכבות הקלות של ירושלים, אשר תושלם בעזרת השם עד סוף העשור הנוכחי, אנו נעזרים במבנה הטופוגרפי הייחודי של ירושלים המאפשר להגיע עד מרכז העיר מתחת לפני הקרקע. בעתיד הקרוב יוכלו תושבי ירושלים להגיע מביתם לתחנת הרכבת הקרובה, ולעלות על קו מהיר שייקח אותם היישר לתל אביב, חיפה או באר שבע. לזה אני קוראת "מחברים את ישראל".
עוד ב-
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "יחד עם רכבת ישראל, אנו פועלים בכל הדרכים למימוש התוכנית האסטרטגית לשנת 2040, בהתאם לחזון 'מחברים את ישראל' של השרה מירי רגב. כדי להגדיל את מספר הנוסעים ביותר מפי ארבע מאשר היום, עלינו לתכנן ולהקים עשרות קילומטרים של מסילות מהירות שיחברו את כל חלקי הארץ, ואשר יהפכו את הנסיעה הבינעירונית לעניין פשוט וקל."
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה