מדדים ומחקרים

סקר מפתיע: מחצית ממצביעי הימין רוצים בחירות מיד בתום המלחמה

לידיעת רה"מ נתניהו שפועל לחיזוק הקואליציה: רוב גדול (69%) מהציבור סבורים כי יש לקיים בחירות מיד עם סיום הלחימה, כולל 51.5% ממצביעי הימין - כך עולה מסקר המכון הישראלי לדמוקרטיה. רק שליש מהציבור מעריכים כי הסיכוי להחזרת כל החטופים גבוה
מערכת ice | 
בני גנץ, בנימין נתניהו ויואב גלנט (צילום פלאש 90/ מרק ישראל סלם/ POOL, דובר צהל)
בסקר בזק שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה, נמצא כי רוב גדול (69%) מהציבור סבורים כי יש לקיים בחירות מיד עם סיום המלחמה (יהודים – 66%, ערבים – 84%). במחנה השמאל (יהודים), יש על כך קונצנזוס מלא (98.5%), במרכז 85%, ובימין כמחצית (51.5%). 
הצבעה בבחירות הבאות: למעלה מרבע (28%) מהציבור טרם החליטו עבור מי יצביעו והיה ויתקיימו בחירות אחרי המלחמה. 
הסיכוי למיטוט החמאס ולהשבת החטופים: 71.5% מהיהודים סבורים כי הסיכויים למיטוט החמאס מדינית וצבאית גבוהים, לעומת שליש (33%) בלבד המעריכים כך לגבי החזרת כל החטופים.

בשמאל, שיעורי הסבורים כי סיכויי ישראל להשיג את שתי המטרות הוא הנמוך ביותר (47% מיטוט החמאס, 23% החזרת כל החטופים), בימין הגבוה ביותר (79% ו-37% בהתאמה) והמרכז בתווך (68% ו-28%). בקרב ערבים, שליש בלבד מאמינים כי סיכויי ישראל למוטט את החמאס מדינית וצבאית גבוהים, לעומת קרוב למחצית (48%) כך בנוגע לסיכויים להחזיר את כל החטופים.
בתוך כך, חודשיים וחצי מתחילת המלחמה, כשני שלישים (64%) מכלל הציבור סבורים כי אין לממשלה תכנית פעולה ברורה ליום שאחרי המלחמה. 
השתתפות בגל מחאה לאחר המלחמה: 44% מכלל הציבור חושבים שאם יפרוץ גל מחאה אזרחית המונית, בתביעה מהאחראים למחדל לתת על כך את הדין - הם ייקחו בו חלק. רוב בשמאל (85%) ובמרכז (60%), ציינו כי ייקחו חלק במחאה מעין זו, לעומת מיעוט מהימין (29%). מבין מי שהצביעו ליכוד בבחירות האחרונות 28% סבורים שישתתפו במחאה שכזו.
הביקורת בעולם – אנטישמיות? רוב היהודים (62%) חושבים כי הביקורת וההפגנות כנגד ישראל בעולם נובעות מאנטישמיות ומשנאת ישראל. לעומת זאת, מעל כמחצית (52%) מהמרואיינים הערבים גורסים כי הסיבה המרכזית לביקורת ומכאן להפגנות היא ההרס והפגיעה בפלסטינים שגרמה ישראל במסגרת המלחמה בעזה.
מפילוח לפי רמת דתיות, רוב גדול מהחרדים (85%), הדתיים (74%), המסורתיים הדתיים (72%) והמסורתיים הלא-דתיים (66%) סבורים כי הסיבה המרכזית היא שנאת ישראל ואנטישמיות, בעוד בקרב החילונים רק כמחצית חושבים כך (49%), וכמעט שליש (31%) בחרו בתשובה "שתי הסיבות במידה שווה".
צה"ל והוראות הדין הבינ"ל: רוב מוחלט (91.5%) מהיהודים סבורים כי צה"ל מנסה להתאים את אופי פעולות הלחימה להוראות החוק הבינלאומי ודיני המלחמה. לעומת כשני שלישים (66%) מהערבים שאינם סבורים כך, כרבע (24%) נוספים אינם יודעים.
חזרה לשגרה? 47% מהמרואיינים השיבו שטרם חזרו לשגרת בחייהם האישיים ואילו 49% אמרו שהם חווים חזרה שכזו. 
התקרבות לדת: כשליש (34%) מהיהודים מרגישים כיום קרובים יותר לדת בהשוואה לתקופה שלפני פרוץ מלחמת חרבות הברזל, בייחוד בקבוצות הדתיות יותר: חרדים 59%, דתיים 58%, מסורתיים דתיים 56%, מסורתיים לא דתיים 37%, חילונים 15.5%.
הסקר נערך על-ידי מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון, בהובלת פרופ' תמר הרמן וד"ר אור ענבי. הסקר מבוסס על מדגם ארצי מייצג (604 מרואיינים) של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית למדגם זה היא 4.04% ± ברמת ביטחון של 95%.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה