מדדים ומחקרים

מכה לפייזר: גלולת ההרזיה גרמה לתופעות קשות, המניה צנחה

ענקית התרופות פייזר הודיעה שתפסיק את פיתוח גלולת הירידה במשקל "דנוגליפרון" לפעמיים ביום, עקב תופעות לוואי קשות בקרב המטופלים שהשתתפו במחקר הקליני. בעקבות זאת ירדה המניה ב-5%
מערכת ice | 
פייזר (צילום vecteezy)
חברת התרופות פייזר הודיעה ביום שישי כי תפסיק את פיתוח גלולת ההרזיה הניסיונית שלה "דנוגליפרון". זאת לאחר שחולים שנטלו את התרופה פעמיים ביום במסגרת מחקר קליני אמנם ירדו במשקל, אך התקשו לסבול את תופעות הלוואי שכללו בחילות והקאות. כך פורסם ב-CNBC. בעקבות ההודעה ירדה מניית פייזר ביום שישי ב-5%.
יצרנית התרופות דיווחה כי הבחינה בשיעורים גבוהים של תופעות לוואי שליליות. חלק ניכר מהמטופלים גם הפסיקו ליטול את הגלולה, שמטרתה להוות אלטרנטיבה נוחה יותר לזריקות ההרזיה הפופולריות.

"בשלב זה, דנוגליפרון פעמיים ביום לא תתקדם למחקרי שלב 3", כך הודיעה החברה. פייזר הוסיפה שהיא עדיין מתכננת לפרסם נתונים על גרסה של התרופה פעם ביום, במחצית הראשונה של 2024. ענקית התרופות תמתין לראות את הנתונים האלה לפני שתחליט אם להתחיל במחקר שלב שלישי על הגלולה של פעם ביום, שעליה "בונים" בוול סטריט.
הנתונים המאכזבים על התרופה של פעמיים ביום מהווים מכה לתקוותיה של פייזר לזכות בנתח של 10 מיליארד דולר משוק התרופות המשגשג לירידה במשקל, שהמנכ"ל אלברט בורלא אמר שיכול לגדול ל-90 מיליארד דולר. החברה מהמרת על גלולת הרזיה מוצלחת שתעזור לה להתאושש מצניחת הביקוש למוצרי הקורונה שלה ומירידה של כ-40% במחיר המניה השנה.
המשקיעים היו פסימיים לגבי הפוטנציאל של פייזר בתחום התרופות להרזיה, מאז שהחברה ביטלה פיתוח של כדור שונה של פעם ביום בחודש יוני, והמשיכה עם הדנוגליפרון הפחות אטרקטיבי. כעת, הנתונים של יום שישי מציבים את פייזר עוד יותר מאחורי השחקנים הדומיננטיים בשוק התרופות לירידה במשקל, אלי לילי ונובו נורדיסק, אשר דוהרים לפיתוח גרסאות גלולות להרזיה וזריקות סוכרת.
ניסוי השלב השני של פייזר בגלולה של פעמיים ביום כלל כ-600 מבוגרים בעלי עודף משקל שלא סבלו מסוכרת מסוג 2. הניסוי בדק את השפעת התרופה על ירידה במשקל לאחר 26 או 32 שבועות, בכמויות מינון שונות שנעו בין 40 מיליגרם ל-200 מיליגרם. הגלולה של פייזר פועלת על ידי חיקוי הורמון המיוצר במעיים בשם GLP-1, המאותת למוח כאשר אדם שבע.
מטופלים שנטלו את הגלולה פעמיים ביום איבדו 6.9% עד 11.7% ממשקל גופם בממוצע לאחר 32 שבועות, ומ-4.8% ל-9.4% לאחר 26 שבועות. לעומתם, חולים שקיבלו פלצבו עלו ב-1.4% ממשקל גופם לאחר 32 שבועות ו-0.17% לאחר 26 שבועות.
בהתאמה להבדל בין העלייה במשקל שנצפתה בחולים שנטלו פלצבו, הגלולה של פייזר פעמיים ביום גרמה לירידה של 8% עד 13% בממוצע בשבוע 32 ו-5% עד 9.5% בשבוע 26.
מהחברה נמסר כי שיעורים גבוהים של תופעות לוואי נצפו בקרב מטופלים במחקר, כאשר עד 73% חוו בחילה, עד 47% הקאות ועד 25% חוו שלשול. יותר מ-50% מהמטופלים בכל גדלי המינונים הפסיקו ליטול את הגלולה, בהשוואה לכ-40% בקרב אלו שקיבלו פלצבו, לפי פייזר.
לא נצפו בעיות נוספות, ודנוגליפרון לא היה קשור לעלייה באנזימי כבד כמו גלולת ההרזיה האחרת של פייזר שהופסקה. נתונים מניסוי השלב השני יוצגו בכנס מדעי עתידי או יפורסמו בכתב עת בעל ביקורת עמיתים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה