מדדים ומחקרים

בעלי העסקים בישראל במצוקה קשה: מחסור של כ-70% בעובדים

התאחדות המלאכה והתעשייה, מפרסם תוצאות סקר למיפוי צרכי התעשייה הקטנה על רקע מלחמת חרבות ברזל, ממנו עולה תמונה מדאיגה במיוחד: 68% מבעלי העסקים מדווחים על מחסור בעובדים, 39% מהמפעלים מושבתים כליל, ו-37% מהמפעלים מדווחים על ירידה בתפוקה של עד 25%
מערכת ice |  3
עסקים קטנים (צילום shutterstock)
התאחדות המלאכה והתעשייה, ארגון מעסיקים ללא מטרות רווח המייצג כ-100,000 עסקים ועצמאיים בישראל, מפרסם תוצאות סקר למיפוי צרכי התעשייה הקטנה על רקע מלחמת חרבות ברזל.
על פי הסקר, התעשייה הקטנה בישראל נמצאת במצוקה קשה בעקבות המלחמה. המחסור בעובדים, אשר היה קיים עוד לפני המלחמה, החריף עוד יותר עקב גיוס המילואים והיעדרות עובדים בשל סיבות שונות וכיום הבעיה מתעצמת פי כמה, נוכח מצב המלחמה עליו הכריזה הממשלה. בנוסף, התפוקה של המפעלים ירדה משמעותית, ורבים מהם מושבתים כליל. 
הבעיות העיקריות שמעלים בעלי העסקים בסקר הן: מחסור בעובדים: 68% מבעלי העסקים מדווחים על מחסור בעובדים, כאשר 21% מהעובדים החסרים מגויסים למילואים. ירידה בתפוקה: 39% מהמפעלים מושבתים כליל, ו-37% מהמפעלים מדווחים על ירידה בתפוקה של עד 25%. קשיים בקבלת אשראי: 46% מבעלי העסקים מדווחים על קשיים בקבלת אשראי מהבנקים.
בנוסף, בימים אלה עולה ששיעור העובדים החסרים הממוצע במפעלים אלה בהתייחס למצבת העובדים בממוצעת הקבועה בהם הוא כ-26%. מספר העובדים הכולל החסר כיום בתעשייה הקטנה הוא כ-18,720 מועסקים. בהשוואה לפעילות בהם בימי שגרה ,על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מספר המועסקים במגזר העסקים היצרניים הקטנים הוא כ-72,000 עובדים.
כ-50% מהעובדים החסרים בתעשיות הקטנות, כ-9,360 עובדים, הם עובדים מקצועיים כגון מפעילי מכונות, מסרסים, רתכים, כרסמים, נגרים, תכנתים ועובדי יצור אחרים. 9,360 עובדים נוספים החסרים בתעשייה הקטנה הם מתחומי השיווק, המכירות, הלוגיסטיקה ותפקידים כללים.
יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, אמר בתגובה לתוצאות הסקר: "השפעת המלחמה על התעשייה הקטנה היא חדה ומהירה. המחסור בעובדים, אשר היה קיים עוד לפני המלחמה, החריף עוד יותר עקב גיוס המילואים והיעדרות עובדים בשל סיבות שונות. בנוסף, התפוקה של המפעלים ירדה משמעותית, ורבים מהם מושבתים כליל. המשמעות היא שעסקים רבים נמצאים בסכנה של סגירה. על משרד האוצר וועדת הכספים לנקוט בצעדים מיידיים כדי לסייע לעסקים הקטנים לשרוד את המשבר.".
עוד הוסיף אלקובי כי "אנו קוראים לממשלה להרחיב את רשימת המפעלים החיוניים תוך התאמת חוקי העבודה, כך שיאפשרו תעסוקה מלאה ככל הניתן במפעלים מוגנים. בנוסף, יש לבצע התאמות בקרן לעסקים בערבות מדינה, בעיקר להסיר חסמי מתן הלוואות במונחי אישורים וזמן, ומסלול מהיר להלוואות לטווח הקצר להון חוזר".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    שעתיים ביום לבריאות
    מינימום 10/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אל תהיו עבדים למערכת של גנבים! תעבדו הכי מעט שאפשר, אל תשטתפו בניסוי העולמי. שעתיים ביום זה מספיק אל תהיו פראיירים של התאגידים!
    סגור
  • 2.
    כשרוצים אנשים כבר לעבוד אז לא מקבלים אותם (ל"ת)
    ש.ק 10/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    זה המחיר
    דואג 10/2023/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זה המחיר כשכל האדיוטים לוקחים ערבים לכל העבודות בארץ. לא למדו לקח
    סגור