מדדים ומחקרים

בנק מזרחי טפחות מזהיר: הדלק יתייקר, שכר הדירה יזנק

יוני פנינג מעריך כי מדד אוגוסט רושם עלייה ניכרת, ודוחף את האינפלציה המקומית בחזרה אל רמת 4.1%. בגזרת הדיור, העלייה בנטילת המשכנתאות באוגוסט, לשיא של חצי שנה יחד עם הצמצום בהכנסה הפנויה, צפויים להערכתנו להמשיך ולמתן את קצב עליית שכר הדירה
מערכת ice |  3
יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות (צילום עופר חגיוב, Magma Images)
לאחר שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (שישי) כי מדד אוגוסט עולה ב-0.5%, ומביא את האינפלציה השנתית ל-4.1%, בעוד מדד תשומות הבנייה עולה גם הוא ב-0.1%, פורסמה תגובתו של יוני פנינג מבנק מזרחי טפחות למדד המחירים לצרכן בישראל.
 
פנינג מנתח כי בשנה האחרונה, רוב מדדי המחירים הביאו להתמתנות האינפלציה השנתית. אל מול זה, מדד אוגוסט רושם עלייה ניכרת, ודוחף את האינפלציה המקומית בחזרה אל רמת 4.1%. כמו בהרבה מדינות, גם אצלנו סימון התחתית של האינפלציה נובע ממיצוי השפעת ירידת מחירי האנרגיה והסחורות, אל מול השיאים של הקיץ שעבר. על אלה נוספים התמשכות אפקט המדידה המאוחר של סעיפי השכירות, בעיקר, אשר עלו בשנה האחרונה לאור ההאטה באכלוס דירות, עקב עליית הריבית. ועוד בנתונים האינפלציוניים, על זה ניתן להוסיף עוד קצת רכיבים עונתיים, כמו הטיסות לחו"ל, המשפיעות ביתר שאת על המדד, נוכח היחלשות השקל.
 
אל מול זה, ייתכן שנראה בחודש הבא עלייה נוספת במחירי הדלק בתחנה, לאור עליית מחירי הנפט העולמיים. אבל בהתחשב במצב הצרכנים בעולם, בשלב הזה, נעריך כי המהלך במחירי הנפט מתקרב למיצוי. כנ"ל, בגזרת הדיור, העלייה בנטילת המשכנתאות באוגוסט, לשיא של חצי שנה יחד עם הצמצום בהכנסה הפנויה, צפויים להערכתנו להמשיך ולמתן את קצב עליית שכר הדירה.
בבחינת ליבת האינפלציה המקומית, ראוי לתפיסתנו לנטרל את היחלשות השקל בשנה האחרונה. בפרט, בתקופה שמקבילה לנתוני האינפלציה הנוכחיים, ראינו פיחות של כ-13%-14% בשקל. באומדן שמרני, זו רמה המייצרת כ-1.5%-2.0% של אינפלציה. וזולת זה, אנחנו צריכים להיות דיי קרובים, אם כי מעל ליעד האינפלציה של בנק ישראל. למרות זאת, ספק אם יידרש הרבה יותר מהעלייה היום כדי להביא את בנק ישראל להעלות את הריבית, ב-23/10. במידה ומדד ספטמבר, אשר יפורסם בחודש הבא, יפתיע גם הוא כלפי מעלה זו תהיה סיבה פוטנציאלית אחת כדי להעלות. ואם נהיה פסימיים, אז גם עוד היחלשות בשקל, שאפשרית כמובן בכל מטבע.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    וואלה אני יכול להיות כלכלן בכיר אם זו התודעה שהם
    מיקליס 09/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מגיעים אליה, מחר חבית נפט בדרך למאה דולר כי זה מה שרוסיה ואופ"ק רוצות והם גם יוצרות מניפולציות לייקור הדולר, למערב נשאר או להעלות ריבית והם פוחדים לעשות זאת או למכור דולרים שזה מטרת העל של רוסיה שהעולם יפסיק להשתמש בדולר, בכל מקרה בסוף זה יוביל לירידת אינפלציה ואז רוסיה תדאג שמחיר חבית יעלה כבר מאה ועשר דולר כדי להגיע לאותה תוצאה, שום דבר לא קשור בכלל למחירי טיסות או שכירות אלא מה שרוסיה רוצה, היא רוצה מסחר במטבעות לאומיים כך שתשכחו בקרוב מירידת ריבית או אינפלציה נמוכה
    סגור
  • 2.
    פיחות השקל לא זמני . (ל"ת)
    לילי 09/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    לא הייתי קורא למזרחי בנק!
    אלי 09/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מזרחי =נוכלים נוכלים וגנבים זה מה שהם
    סגור